Even voorstellen: Daan

Gestart door DeKeng, 28-12-2017 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeKeng

Hallo,

Ik ben Daan, 38 jaar en kom uit Valkenburg.
Zoals zo velen hier, ben ik ook fan van speciaalbieren.
Iets wat ik al geruime tijd drink, maar sinds een aantal jaren is mijn horizon verbreed, mede door de komst van een bierspeciaalzaak in Valkenburg, die buiten zijn eigen bier nog ±2000 verschillende speciaalbieren verkoopt.
Hier heb ik dan ook ontdekt dat er meer bestaat dan de klassieke Belgische bieren. Ook Untappd heeft bijgedragen aan de "verslaving".

Nu vond ik het tijd om zelf eens n brouwsel te gaan maken, aangezien ik best wat ideeën heb, en wel van experimenteren houd.
Ik heb laatst een elektrische Brewferm ketel aangeschaft. Niet gelijk n hele dure, maar wel zo handig aangezien mijn vriendin niet staat te springen op n bezette keuken.
Verder heb ik uiteraard de benodigde attributen aangeschaft die nodig zijn.

Aangezien ik nog een "maagd" ben, ben ik nu voornamelijk veel info aan het inwinnen, vandaar ook dat ik bij dit forum ben gegaan. Veel lezen, filmpjes kijken enz, en dan gaat het wel goed komen hoop ik.
Mijn eerste brouwsel gaat n Brewferm Diabolo worden. Ik heb gekozen voor een blik als eerste brouwsel, puur om een beetje handigheid te krijgen in bottelen en gisting enz.

Sorry voor de lange introductie haha, uiteraard zal ik mijn bevindingen hier delen, en waarschijnlijk ook veel vragen stellen.

Gr Daan

Jacques

Welkom Daan,

Ook bij mij was mijn belangstelling voor speciaalbier, tegenwoordig crafbier genoemd, de aanleiding om met deze hobby te beginnen. Dat was ruim 37 jaar geleden... Het is een hobby voor het leven, er valt altijd weer wat te leren. Veel succes met jouw ontdekkingstocht.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 28-12-2017  21:11 uWelkom Daan,

Ook bij mij was mijn belangstelling voor speciaalbier, tegenwoordig crafbier genoemd, de aanleiding om met deze hobby te beginnen. Dat was ruim 37 jaar geleden... Het is een hobby voor het leven, er valt altijd weer wat te leren. Veel succes met jouw ontdekkingstocht.

Toch overstag (na 8 jaar): https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13337.msg174465.html#msg174465


Welkom Daan!

Veel plezier met je nieuwe hobby!

Bennemans

Welkom Daan.

Veel succes gewenst.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 29-12-2017  11:29 uToch overstag (na 8 jaar): https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13337.msg174465.html#msg174465

Blijft het een afschuwelijke naam vinden. Waarom niet de term ambachtelijk bier?

DeKeng

Nou, het eerste brouwsel is gisteren "gemaakt".
Nu is mijn eerste probleem gelijk dat er ong 24 uur later nog geen gisting op gang is gekomen. Dat wil zeggen, het waterslot borrelt niet.
Dit komt bijna zeker omdat ik mijn vat op een te lage temperatuur had staan, zo bleek achteraf, namelijk maar rond de 14°.
mijn vraag is, of is dit nog goed komt? Ik heb m nu verplaatst naar n ruimte waar het rond de 20° is. Moet ik gewoon wat meer geduld hebben, of heb ik het verpest?

Een andere vraag is hoe belangrijk de dichtheid is. Mocht het iets afwijken, is het dan nog recht te trekken?

Ik vond niet direct n antwoord hier, vandaar deze vragen.
Alvast bedankt voor evt reacties

bjorri

Citaat van: DeKeng op 07-01-2018  15:37 uNou, het eerste brouwsel is gisteren "gemaakt".
Nu is mijn eerste probleem gelijk dat er ong 24 uur later nog geen gisting op gang is gekomen. Dat wil zeggen, het waterslot borrelt niet.
Dit komt bijna zeker omdat ik mijn vat op een te lage temperatuur had staan, zo bleek achteraf, namelijk maar rond de 14°.
mijn vraag is, of is dit nog goed komt? Ik heb m nu verplaatst naar n ruimte waar het rond de 20° is. Moet ik gewoon wat meer geduld hebben, of heb ik het verpest?

Een andere vraag is hoe belangrijk de dichtheid is. Mocht het iets afwijken, is het dan nog recht te trekken?

Ik vond niet direct n antwoord hier, vandaar deze vragen.
Alvast bedankt voor evt reacties

Dat gisten komt waarschijnlijk nog wel op gang als je de temperatuur verhoogd. Je gistvat kan ook iets lekken waardoor je slecht ziet of de gisting is gestart. De dichtheid kan je nog wel iets sturen door water of suiker toe te voegen maar je kan het ook laten zoals het is natuurlijk.

DeKeng

Dank je voor je reactie.
Begon me al zorgen te maken dat poging 1 niet eens in de fles zou eindigen.
Hij borrelt niet, wel is het waterslot veranderd. Ik bedoel daarmee dat de kant van t dopje redelijk vol zit, alsof t water omhoog geduwd wordt zeg maar.
Ook staat er een aardige schuimlaag op het brouwsel, wat ik kan zien aan de buitenkant. Dus zal het wel goed komen neem ik aan.
Ik hou jullie op de hoogte haha

Jacques

Citaat van: DeKeng op 07-01-2018  15:37 uNou, het eerste brouwsel is gisteren "gemaakt".
Nu is mijn eerste probleem gelijk dat er ong 24 uur later nog geen gisting op gang is gekomen. Dat wil zeggen, het waterslot borrelt niet.
Dit komt bijna zeker omdat ik mijn vat op een te lage temperatuur had staan, zo bleek achteraf, namelijk maar rond de 14°.
mijn vraag is, of is dit nog goed komt? Ik heb m nu verplaatst naar n ruimte waar het rond de 20° is. Moet ik gewoon wat meer geduld hebben, of heb ik het verpest?

Een andere vraag is hoe belangrijk de dichtheid is. Mocht het iets afwijken, is het dan nog recht te trekken?

Ik vond niet direct n antwoord hier, vandaar deze vragen.
Alvast bedankt voor evt reacties

Gaat goed komen. De snelheid waarmee de vergisting start is afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je ent en de temperatuur van het wort. 14 ºC is laag voor een bovengistende gist.

Als over een dag het waterslot nog niet werkt kun je in het gistvat kijken. Wanneer je schuim ziet is er vergisting. Je gistvat is dan niet luchtdicht. Dit komt heel regelmatig voor bij goedkope gistingsemmers.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 07-01-2018  21:31 uGaat goed komen. De snelheid waarmee de vergisting start is afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je ent en de temperatuur van het wort. 14 ºC is laag voor een bovengistende gist.

Als over een dag het waterslot nog niet werkt kun je in het gistvat kijken. Wanneer je schuim ziet is er vergisting. Je gistvat is dan niet luchtdicht. Dit komt heel regelmatig voor bij goedkope gistingsemmers.

Er is inderdaad wel al n cm of 2 schuim zichtbaar, dat zag ik aan de buitenkant.
Nog enig idee waarom mijn waterslot niet borrelt, maar wel het water richting het dopje geduwd is? Dan staat er toch druk op of niet? Zou ik het kunnen testen door bijvoorbeeld op het deksel te duwen?

Jacques

Citaat van: DeKeng op 07-01-2018  21:58 uEr is inderdaad wel al n cm of 2 schuim zichtbaar, dat zag ik aan de buitenkant.
Nog enig idee waarom mijn waterslot niet borrelt, maar wel het water richting het dopje geduwd is? Dan staat er toch druk op of niet? Zou ik het kunnen testen door bijvoorbeeld op het deksel te duwen?

Duidelijk een voorbeeld van een lekkend gistvat. Als je op de deksel drukt zal door de acute overdruk het waterslot bluppen. Daarna zal het weer stil zijn.

Lees http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

DeKeng

Citaat van: Jacques op 07-01-2018  22:12 uDuidelijk een voorbeeld van een lekkend gistvat. Als je op de deksel drukt zal door de acute overdruk het waterslot bluppen. Daarna zal het weer stil zijn.

Lees http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Ik ben bang dat dit het geval is.
Hoe kom ik er precies achter waar het lek zit, en nog belangrijker, is mijn batch nog te redden?

Jacques

Citaat van: DeKeng op 07-01-2018  22:32 uIk ben bang dat dit het geval is.
Hoe kom ik er precies achter waar het lek zit, en nog belangrijker, is mijn batch nog te redden?

Op dit moment is er nog niets aan de hand. Er is een overdruk aan koolzuurgas die de zuurstof verdrijft.
Het wordt wat anders wanneer de vergisting duidelijk minder wordt. Het is dan zaak om het bier over te hevelen in een gistvat dat wel goed afsluit of in een mandfles. Op die manier voorkom je oxidatie van je bier.

DeKeng

Echt letterlijk 2 minuten nadat ik even het een en ander had gecheckt, en ik mijn vorige bericht postte, begon het spontaan te borrelen. Hopelijk blijft dat zo.
Later meer haha

Jacques

Citaat van: DeKeng op 07-01-2018  22:53 uEcht letterlijk 2 minuten nadat ik even het een en ander had gecheckt, en ik mijn vorige bericht postte, begon het spontaan te borrelen. Hopelijk blijft dat zo.
Later meer haha

Kan zo maar zijn dat de deksel wat beter op het vat is gedrukt...

DeKeng

Zou inderdaad kunnen, maar had dat al 20x gedubbelcheckt.
Ben in ieder geval blij dat het vanochtend nog steeds volop bubbelt.

DeKeng

Even een update:

Na een dag of 5 is de activiteit duidelijk minder. De temperatuur is constant rond de 21°.
Als ik de rand van mijn vat check, dan klikt hij om de paar minuten wel ergens vast zeg maar. Ik bedoel daarmee, dat als ik alles aandruk er op een plekje lijkt dat ik hem daar dichtdruk. Het waterslot wordt dan even weer wat actiever tegenover een incidentele blub van tevoren.
Inmiddels heb ik een tweede vat aangeschaft. Is overhevelen n optie?
Ik heb overigens het waterslot geopend om te ruiken, maar dat ruikt prima. Misschien straks nog even een tussenmeting voor de dichtheid maken?

Jacques

Citaat van: DeKeng op 12-01-2018  06:04 uEven een update:

Na een dag of 5 is de activiteit duidelijk minder. De temperatuur is constant rond de 21°.
Als ik de rand van mijn vat check, dan klikt hij om de paar minuten wel ergens vast zeg maar. Ik bedoel daarmee, dat als ik alles aandruk er op een plekje lijkt dat ik hem daar dichtdruk. Het waterslot wordt dan even weer wat actiever tegenover een incidentele blub van tevoren.
Inmiddels heb ik een tweede vat aangeschaft. Is overhevelen n optie?
Ik heb overigens het waterslot geopend om te ruiken, maar dat ruikt prima. Misschien straks nog even een tussenmeting voor de dichtheid maken?

Bij  twijfels over een niet goed sluitend gistvat is overhevelen naar een gistvat die wel luchtdicht is altijd aan te bevelen.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 12-01-2018  16:53 uBij  twijfels over een niet goed sluitend gistvat is overhevelen naar een gistvat die wel luchtdicht is altijd aan te bevelen.

Dat was ik me ook aan het bedenken. Inmiddels borrelt het waterslot weer aardig, dus wacht ik nog even af. Tussenmeting gedaan en SG zat nu rond 1020.
Aangezien mijn tweede vat nog ongebruikt is, denk ik dat ik die retour stuur en er een met schroefdeksel voor terug koop.
Verstandig of niet?

Jacques

Citaat van: DeKeng op 12-01-2018  18:26 uAangezien mijn tweede vat nog ongebruikt is, denk ik dat ik die retour stuur en er een met schroefdeksel voor terug koop.
Verstandig of niet?

Ja!

DeKeng

Nu dag 8/9 na het begin van het gisten is er geen activiteit meer.
Het SG staat nog steeds op 1020, moet dus nog naar 1010.
Nieuw vat komt vandaag binnen, maar wat ik me afvraag is of na overheveling alles weer op gang komt.
Als ik nu, in het huidige vat, de boel weer op gang probeer te krijgen, dan komt er 0 reactie. Alsof het klaar is zeg maar.

Mijn vraag is nu uiteraard, wat te doen?
Aangezien dit een blikpakket is kan er niet te weinig gist bij zitten, of wel? Of zou ik toch de nagisting kunnen starten?

Jacques

Citaat van: DeKeng op 16-01-2018  11:07 uNu dag 8/9 na het begin van het gisten is er geen activiteit meer.
Het SG staat nog steeds op 1020, moet dus nog naar 1010.
Nieuw vat komt vandaag binnen, maar wat ik me afvraag is of na overheveling alles weer op gang komt.
Als ik nu, in het huidige vat, de boel weer op gang probeer te krijgen, dan komt er 0 reactie. Alsof het klaar is zeg maar.

Mijn vraag is nu uiteraard, wat te doen?
Aangezien dit een blikpakket is kan er niet te weinig gist bij zitten, of wel? Of zou ik toch de nagisting kunnen starten?

Ten eerste is het de vraag of je ooit op 1010 uit zult komen. Als je minder suiker hebt toegevoegd dan volgens de handleiding zou moeten zul je niet op deze waarde komen. Maar ook als je dat wel gedaan hebt kan het zijn dat je die waarde niet gaat halen.
Overigens bepaalt de gist wanneer de nagisting begint en niet de brouwer. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. De gist is de baas in je gistvat.
Wanneer je overhevelt en ook een beetje gistvoeding toevoegt aan het jongbier kan de vergisting weer op gang komen. Je kunt dit stimuleren door ook wat suiker te geven. Door de vergisting die je krijgt wordt de zuurstof in het waarin je overhevel verdreven. Dit betekent echter niet dat je geen oxidatie kunt krijgen door het overhevelen. Maar als je het bier laat staan in een gistvat dat niet luchtdicht is krijg je gegarandeerd veel oxidatie. Er hoeft maar een heel klein lekje te zijn voor een stevige smaakafwijking. Zeker als het bier nog een tijdje blijft staan.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 16-01-2018  22:12 uTen eerste is het de vraag of je ooit op 1010 uit zult komen. Als je minder suiker hebt toegevoegd dan volgens de handleiding zou moeten zul je niet op deze waarde komen. Maar ook als je dat wel gedaan hebt kan het zijn dat je die waarde niet gaat halen.
Overigens bepaalt de gist wanneer de nagisting begint en niet de brouwer. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. De gist is de baas in je gistvat.
Wanneer je overhevelt en ook een beetje gistvoeding toevoegt aan het jongbier kan de vergisting weer op gang komen. Je kunt dit stimuleren door ook wat suiker te geven. Door de vergisting die je krijgt wordt de zuurstof in het waarin je overhevel verdreven. Dit betekent echter niet dat je geen oxidatie kunt krijgen door het overhevelen. Maar als je het bier laat staan in een gistvat dat niet luchtdicht is krijg je gegarandeerd veel oxidatie. Er hoeft maar een heel klein lekje te zijn voor een stevige smaakafwijking. Zeker als het bier nog een tijdje blijft staan.

Alweer bedankt voor de reactie.
Ik ga me even beraden over wat te doen.
Er is totaal geen activiteit meer, zoals al eerder gezegd. Het waterslot is ook weer "op zn plaats" zeg maar, het water wordt niet meer richting uitgang geduwd. Lijkt mij de indicatie dat het ten einde is.
De batch die 9L zou moeten zijn, is ook maar rond de 8L.
Kan het niet gewoon ook zijn dat er nog water bij moet? Of vul je dat aan als je zometeen de laatste suiker toevoegt.
Misschien n domme vraag, maar iedereen hanteert een andere methode op het forum, en geeft dat als advies. Daarom is het soms eens beetje verwarrend.

Jacques

Als je minder wort had dan waarvan het pakket uitgaat is het niet vreemd dat je uitkomt op een hoger eind SG. Je hebt immers per liter meer onvergistbare suikers.

Nu nog aanleggen met water zou ik niet doen. Dat zorgt snel voor extra oxidatie. Geniet van een zwaarder bier.  :)


Dat er verschillende adviezen gegeven worden komt doordat er verschillende wegen bewandeld kunnen worden. Er is niet één weg. Wel leidt de ene weg sneller tot een beter kwalitatief bier dan de andere. Maar dat weet je pas als je meerdere wegen bewandeld hebt. Maar welke weg je ook gaat geniet van het uitzicht. Bierbrouwen is altijd boeiend.

DeKeng

Citaat van: Jacques op 16-01-2018  23:24 uAls je minder wort had dan waarvan het pakket uitgaat is het niet vreemd dat je uitkomt op een hoger eind SG. Je hebt immers per liter meer onvergistbare suikers.

Nu nog aanleggen met water zou ik niet doen. Dat zorgt snel voor extra oxidatie. Geniet van een zwaarder bier.  :)


Dat er verschillende adviezen gegeven worden komt doordat er verschillende wegen bewandeld kunnen worden. Er is niet één weg. Wel leidt de ene weg sneller tot een beter kwalitatief bier dan de andere. Maar dat weet je pas als je meerdere wegen bewandeld hebt. Maar welke weg je ook gaat geniet van het uitzicht. Bierbrouwen is altijd boeiend.

Klopt helemaal.

Nog weer even een vraag, maar heb overgeheveld. Moet ik nu de tweede lading suiker toevoegen en dit weer laten staan? Of voeg je de suiker toe en daarna gelijk bottelen?
De ene handleiding zegt dit, de ander weer dat.

Sorry dat ik zoveel vragen heb, maar misschien lees ik juist teveel waardoor ik verward raak haha

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.