Even voostellen: Sander

Gestart door Sander_V, 17-01-2018 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander_V

Goedemiddag,

Ik ben Sander en woon in Nijmegen. Op dit moment ben ik al meer dan twee jaar aan het brouwen met vrienden. Het is eigenlijk allemaal begonnen toen ik klaar was met studeren en ik zelf bier wilde gaan brouwen. Toen heb ik mijn eerste set gekocht (blikbrouwen). Dit heb ik uiteindelijk twee maal gedaan.

Hierna ben ik gaan samenwerken met twee vrienden/collega's en zijn we begonnen met het echte werk  :D. Nu zijn we dus al meer dan twee jaar aan het brouwen en zijn we naar mijn mening lekker bezig.

Met onze club hebben we al een lekker biertje (Sterke blonde) die we vaker brouwen. Daarnaast zijn we nog op zoek naar bijzondere bieren (vooral veel proeven). We hebben net een lente bock in het gistvat waar we veel te veel gele basterdsuiker bij hebben gedaan.. (het is een experiment)

We zijn laatst ook verhuist van een schuurtje midden in de stad naar een boerderij waar we meer ruimte hebben. Op dit moment hebben we twee ketels waar we mee brouwen. Dit gaat aardig maar we zijn nu bezig met het opzetten van een HERMS systeem. Om toch een biertje goed te kunnen reproduceren.

Ik hoop op dit forum nog meer kennis op te doen en vooral te kunnen sparren over smaak enz.

Groeten,
Sander

Jacques

Welkom Sander.

De reproduceerbaarheid van je bier zit hem veel meer in het goed controleren van de vergisting dan in een HERMS.
Investeer vooral in temperatuurgecontroleerde vergisting, dat kost niet zo veel als een HERMS.

Sander_V

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  23:22 uWelkom Sander.

De reproduceerbaarheid van je bier zit hem veel meer in het goed controleren van de vergisting dan in een HERMS.
Investeer vooral in temperatuurgecontroleerde vergisting, dat kost niet zo veel als een HERMS.

In ieder geval dank voor de tip :)

Op dit moment hebben we al een kleine koelkast. De temperatuur kunnen we controleren dmv t-control. Het controleren van de vergistingstemperatuur lukt dus al.
Ons volgende leerdoel is het maken van starters en opslaan van gist.

Jacques

Het maken van starter is veel makkelijker dan vaak gedacht wordt.

Een grote hoeveelheid gist kun je beter niet bewaren. Door het bewaren gaat de kwaliteit snel achteruit. Beter is het kleine beetjes te bewaren in een koelkast of vriezer (in dat geval dien je glycol toe te voegen). Vervolgens dat beetje gist vermenigvuldigen en in conditie houden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.