Inductieplaat geschikt

Gestart door RobbieN, 16-01-2018 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobbieN

Hoi iedereen,

Na een paar keer brouwen met bierkitjes wil ik mij toch gaan wagen aan moutbrouwen.

Na één brouwsessie snap ik gelijk waarom een 6 liter pan niet afdoende is. Een hele hoop werk voor een beperkte opbrengst. Ik ben mij dus aan het oriënteren naar een +/- 20 liter keteltje. Echter ik vraag mij af of mijn inductieplaat afdoende is.

Mijn grootste pit is 21 cm en levert 3.7 kW. De meest smalle ketel die ik zo snel kon vinden is die van Brewtech, deze heeft een diameter van 28 cm.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke "setup"? Ben ook een beetje huiverig over de glasplaat, kunnen de inductieplaten wel wat hebben qua gewicht?

Alvast bedankt voor jullie advies en hulp!

Jeukstaardt

Ik gebruik een losse inductieplaat van 2000 W. Daar kun je prima mee maischen en koken. Dus qua vermogen zit dat wel goed.
Het gewicht zou ik niet durven zeggen. Toch al gauw 25-30 kilo alles bij elkaar.

TymonK

Wij hebben een jaar op een gewonen kookplaat inductie (keuken) gebrouwen. Niet ideaal, vooral door de warmte die de beveiliging activeert.

Wel een pan van 36 liter.

Ik zou een losse inductieplaat regelen. Met 2KW kun je wel 20 liter aan
Wil je meer liters - Hendi 3500 (3.5 kW) daar kun je makkelijk tot 40 liter gaan.

RobbieN

Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook AEG een berichtje gestuurd en zij konden mij vertellen dat zolang de pan niet groter is dan de diameter van de kookplaat (pit) het geen probleem mag zijn.

Toch geeft mij dat weinig vertrouwen. Gelukkig heb ik de oude inductieplaat nog liggen in de berging. Ik ga van het weekend een stresstest doen en kijken hoeveel kilo er nodig is om hem te laten barsten.

Als deze test goed gaat en de warmtebeveiliging ook geen problemen gaat opleveren, dan ga ik het proberen. Lukt het toch niet, dan kan ik altijd nog een aparte inductieplaat kopen.

Dugraph

Ik kook op mijn inductiekookplaat in de keuken. De ketel steekt een paar cm uit de kookzone. Ik gebruik 2 pitten (kookzones noemt de handleiding het) tegelijk. Dat faciliteert het apparaat en werd ook mee geadverteerd. Ik vraag me af of het wezenlijk iets anders is dan simpelweg de 2 zones onafhankelijk aanzetten... maar dit gaat prima. Rollende kook van 25ltr op 'standje 7' van 9.

marnox

Ik gebruik een 38 L Brewtech pan icm met een IKEA inductieplaat waarin ik 25-30 liter brouwsels maak zonder problemen. Geen gekraak of gebarsten glas (tot nu toe ;)).

RobbieN

Vandaag de oude plaat onder handen genomen.

Ik ben begonnen met er spullen op te leggen tot ik boven de 50 kilo uit kwam. Toen begon het toch een wankel torentje te worden en kon ik er niets meer op doen.

Ik heb een klein Bavaria kratje op zijn kant gelegd en ben er op gaan zitten. Voetjes los van de grond en nog steeds niets aan de hand.

Dus mijn conclusie: als de plaat een vent van 84 kilo op een kratje van 22X20 kan houden,  dan lukt een pan van 30 kilo ook vast wel.  8)

Neetje

Citaat van: RobbieN op 20-01-2018  15:06 uVandaag de oude plaat onder handen genomen.

Ik ben begonnen met er spullen op te leggen tot ik boven de 50 kilo uit kwam. Toen begon het toch een wankel torentje te worden en kon ik er niets meer op doen.

Ik heb een klein Bavaria kratje op zijn kant gelegd en ben er op gaan zitten. Voetjes los van de grond en nog steeds niets aan de hand.

Dus mijn conclusie: als de plaat een vent van 84 kilo op een kratje van 22X20 kan houden,  dan lukt een pan van 30 kilo ook vast wel.  8)

Had niet anders verwacht. Wel zorgen dat je oppervlak schoon is (glasplaat en bodem pan) en de pan een mooie vlakke bodem heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.