Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aangenaam: Alwin  (gelezen 852 keer)

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Real life name: Alwin Kloosterman
    • alwinkloosterman.nl
Aangenaam: Alwin
« Gepost op: 28-12-2017 01:05 u »
Hallo,

Ik zal mij eerst is gaan voorstellen voordat ik vragen ga stellen / reageren op het forum. Ik ben Alwin 23 jaar oud en op dit moment woon ik in Musselkanaal. Sinds enkele jaren ben ik Speciaal bieren gaan waarderen en drink ik bijna alleen nog maar speciaal bieren. Af en toe ga ik ook is naar BelgiŽ om daar in wat lokale winkeltjes bier te kopen. Ik heb sinds het begin al gezegd dat ik graag zelf ook is bier wil gaan brouwen maar wegens te veel hobby's en tijd te kort ben ik daar nooit aan toe gekomen.

Begin december heb ik van mijn vriendin een start set gekregen om bier te gaan brouwen. (Brouwbroeders IPA) Omdat ik graag dingen gelijk goed aanpak ben ik niet gelijk gaan brouwen maar is gaan inlezen en extra producten gaan kopen.

Eerste brouw ervaring
Afgelopen Zondag (24-12-17) heb ik de pannen maar op het vuur gezet en ben ik begonnen met het brouwen. Alles verliep soepel en heb alle stappen gevolgd zoals beschreven in de handleiding. Na een uur koken van het wordt was ik erg veel water kwijt geraakt van de 5,5 Liter water waar ik mee was begonnen had ik nog maar 4,4 over dus ik heb wat water moeten toevoegen. Hierdoor is denk ik ook mijn SG omlaag gegaan. Ik had namelijk een SG waarde van 1052 en volgens het recept zal dit 1062 moeten zijn.

Foto verslag

PI Zero met daaraan een DS18b20 temperatuur sensor en een oled schermpje. Ik heb een python scriptje schreven die om de 2 seconden de temperatuur opvraagt en dat laat zien op het schermpje. Tegelijk stuurt hij ook de temperaturen naar mijn Domotica systeem zodat ik tijdens het brouwen en het vergisten de temperatuur kan monitoren. (En in de toekomst ook koel/warmte elementen kan schakelen)(Ik moet nog een printplaat maken waar alles op komt dan ben ik van de draden af)

Maischen Met daarbij constante temperatuur monitoring.

SG meting (1052)

Waar ik achter kwam is dat het gistvat(emmer) die bij het pakket zat niet optimaal is. Bij het optillen zakt de bodem een beetje door waardoor het water slot wordt leeg gezogen. Ook heb ik het idee dat hij niet helemaal goed sluit. De emmer is 5,5 Liter en er moet 5 liter bier in Dus er is bijna geen ruimte voor het gistingsproces.
Plaatje geleend van het internet.

Apparatuur dat ik nu heb
Pannen
Zeef
SG Meter
250mL meetglas
Waterslot
5,5L emmer met kraan
Brewferm Chill'in 20 rvs wortkoeler
CHEMIPRO OXI

Wat Wil ik nog aanschaffen.
12L Gistvat Link
Thermowell Om het Wort te monitoren Link
5L gistfles
10 L gistfles
Koffie molen.
Wat meer elektronica voor het meten en regelen

Dit brouwsel is nog aan het vergisten maar ik wil binnenkort mijn 2de bier gaan brouwen. En dan een paar kleine dingen anders doen en geen pakket meer kopen maar gewoon losse mout en hoppen. Ik wil 5 tot 10 liter blijven brouwen anders krijg ik het nooit op en zo kan ik vaker een nieuwe bieren brouwen.

Begin dit 2018 ben ik ook van plan om 2 hop stekken te kopen en die in de tuin te laten groeien.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Re: Aangenaam: Alwin
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2017 07:51 u »
Hoi Alwin,

Welkom op het forum, leuk verslag heb je geschreven!

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2017 09:54 u »
Welkom Alwin. Duidelijk verhaal. Je heb kaas gegeten van electronica zie ik. Altijd handig!

Een tip: let op met de kraantjes en sealtjes in die gistvaten. Houd ze goed schoon want ze zijn een bron van organische resten en daarmee een bron van potentiŽle infecties (eigen ervaring). Tegenwoordig kook ik ze uit voor elke brouwsessie. Beter is een glazen mandfles voor nagisting en afhevelen ipv een kraan onderin.

:brouwen:

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2017 11:09 u »

Waar ik achter kwam is dat het gistvat(emmer) die bij het pakket zat niet optimaal is. Bij het optillen zakt de bodem een beetje door waardoor het water slot word leeg gezogen. Ook heb ik het idee dat hij niet helemaal goed sluit.

Welkom!

Als ik het goed zie is het zo'n S-vormig waterslot. Hoe vol vul je het waterslot? Het is niet nodig hem voller te doen dan tot de bovenkant van het onderste bolletje. Als je hem voller vult dan kan er geloof ik een hevel ontstaan als je er te snel lucht doorheen zuigt.

Zulke emmers sluiten inderdaad wel vaker niet helemaal goed, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2017 13:10 u »
Citaat
Zulke emmers sluiten inderdaad wel vaker niet helemaal goed, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Laat het Jacques maar niet horen!  ;)
Test even met een gevuld waterslot of hij na het indrukken van de deksel op gelijk niveau blijft staan (onderdruk).  Voor een goede nagisting is een goed afgesloten vat wel degelijk belangrijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2017 13:38 u »

Als je de emmer alleen voor de hoofdgisting gebruikt is dat inderdaad geen probleem. Op het moment dat de schuimlaag minder wordt moet je overhevelen. Doe je dat niet dan krijg je gegarandeerd last van oxidatie. En dat komt de smaak van je bier niet ten goede.

Als je gistvat hebt dat wel goed afsluit is de noodzaak van overhevelen vele malen kleiner. Zeker als je het bier niet te lang laat staan.

Offline SkullboyNL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Real life name: Alwin Kloosterman
    • alwinkloosterman.nl
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2018 11:10 u »
Iedereen bedankt voor de info. Ik heb het forum wat afgelezen voor tips en trucs  en heb gelijk een nieuwe bestelling gedaan voor wat apparatuur. Ik heb een 12 Liter Speidel vat gekocht met waterslot, wat hopzakjes en Arsegan Moutmolen.

Ondertussen heb ik het bier maar gebotteld omdat ik het niet al te lang in de emmer wilde hebben(heeft er 1,5 week in gezeten) Het bier proefde wel aardig wel wat bitter en had een eind SG van 1013.

Met deze berekening( 1052 - 1013 x 0,136 + 0,3 = 5,6) kom ik op een alcoholpercentage van 5,6%. Over een aantal weken maar is een flesje open ploppen en proeven.

@pippakillinova: Dat had ik al gelezen maar toch bedankt voor het melden.

@jaapz: Ik had de S-vormige waterslot tot de helft van het 2de bolletje gevuld. Zo stond het in de handleiding die er bij zat.

Offline Jasper_

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Er zit een addertje onder mijn glas.
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2018 19:23 u »
Die emmers van brouwbroeders sluiten inderdaad niet goed af. Bij mijn eerste brouwsel heb ik zoín pakket gebruikt. Het waterslot heeft toen niet geprutteld terwijl de boel toch lekker aan het vergisten was.

Tags: