Thermowell lek?

Gestart door ray81, 27-12-2017 18:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ray81

Hoi Allemaal

Ik heb net 2 nieuwe emmers gekocht en heb een gaatje geboord voor de thermowell met een stappenboor. Ik moet de thermowell eerst met een beetje kracht in de emmer draaien tot hij niet verder kan. Het gat is dus absoluut niet te groot.
Daarna draai ik vanaf de andere kant de moer erin. Even getest met water, maar hij blijkt te lekken. Als dat nu al lekt, zal dat straks nog wel erger worden als het onder druk komt te staan, denk ik. Ik vraag me dus af of ik iets verkeerd doe. Ik heb verschillende volgordes geprobeerd:
- thermowell ring rubber EMMER rubber moer
- thermowell rubber EMMER rubber ring moer

Ook heb ik 2 thermowells geprobeerd. Ben nog maar niet aan de andere emmer begonnen :-).

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Of zouden de thermowells niet goed zijn?

Dit is wat ik heb gebruikt:
emmers: https://www.brouwmarkt.nl/kunststof-vat-31-liter-wit-groen-waterslot.html
thermowell: https://nl.aliexpress.com/item/4-InchLength-Stainless-Steel-Thermowell-Kit-With-1-2-Lock-Nut-Homebrew-Thermometer-Part-Home-House/32811224258.html

Serge VL

Je had beter een deftige thermowell gekocht en niet zo eentje die samen gesmeten is met materialen die er eigenlijk niet voor voorzien zijn.
https://homebrewshop.be/nl/temperatuur-meten/663-thermowell-weldless-universeel-20-cm.html
of
https://homebrewshop.be/nl/temperatuur-meten/662-thermowell-weldless-universeel-10-cm.html

Ik heb deze types in al mijn gistvaten gemonteerd en ze sluiten mooi af en hebben geen spleetjes en randjes waar vuil blijft tussen zitten.
Een goede tip geef die € 16 uit en je bent van al je problemen van af.

Albertus

Het lijkt er op dat het water tussen de schroefdraad en de rubberringen lekt ( de rubberring dicht de schroefdraad niet af.
Probeer eens: thermowell-rubber-ring-rubber-EMMER-moer (moer aan de binnenzijde). Water dat nu langs de moer en de schroefdraad lekt kan dan niet verder.

Bert

Rich

Heeft je moer een uitsparing voor de o-ring (zoals deze)? Niet helemaal goed te zien op ali. Zo ja dan zou het moeten zijn, vanuit de binnenzijde:  moer - o-ring - emmer - optionele o-ring - ring. Zo niet dan heb je een probleem, m.i. zeer moeilijk dicht te krijgen in dat geval.

Hay

Als het via de schroefdraad blijft lekken en je het niet dicht krijgt .Dus wat je ook doet met de o ringen dan is het enige wat helpt om wat tape om de schroefdraad te draaien dan lekt het niet meer .

Eskil

Jammer vuilnisbak materiaal, totaal verkeerd ontwerp die krijg je nooit dicht en je zit aan de binnenkant met met een moer en schroefdraad, dus iedere keer er uit halen en schoonmaken.

https://www.brewershardware.com/6-Weldless-Thermowell.html

Dit is beter

https://www.ontariobeerkegs.com/Ss_BrewTech_Weldless_Thermowell_4_p/ssbrewtech-weldless-thermowell.htm

Biertje1985

Die goedkope thermowels zijn prima, gewoon stukje teflon er tussen, ik heb op ebay € 6,00 betaald voor een 4"thermowell. Zelfde idee als die link van jou.
Wel iedere keer opnieuw schoonmaken na het brouwen. Volgende keer koop ik ook wat beters, maar dicht krijgen dat gaat wel lukken.

ray81

Wow wat al veel reacties, bedankt voor jullie hulp!!

De thermowell had ik daar overigens besteld vanwege een link in de bestekoopgids. Misschien slim om die aan te passen?

Zoals Rich zei zit er inderdaad een uitsparing op de moer voor de rubberen ring, maar ik krijg deze er niet op die manier op. De emmer is simpelweg te dik en er blijft dan te weinig schroefdraad over. Denk dus dat ik echt andere thermowells nodig heb.

Bij de links van Eskil kan ik niet bestellen, deze verzenden niet naar Nederland en ik heb geen plannen om naar Canada of Californië te gaan...

Ik heb er nu 2 bij de links van Serge besteld. Even opgemeten aan de hand van het plaatje en de schroefdraad moet het ook makkelijk redden. Bijkomend voordeel is dat de diameter van het gat in het vat hetzelfde is als dat ik al heb. Scheelt dus ook gedoe. Heb er dus 2 besteld en wacht nu even af tot deze binnen zijn.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

muldereric

Een kunststof emmer die te dik is, die ken ik nog niet! Meestal zijn ze behoorlijk dunwandig.
Draai je de moer wel helemaal strak aan zodat je rubber ring overal rondom platgedrukt wordt?
Als de emmer inderdaad zo dik is dat het plastic niet platgedrukt kan worden (waardoor de ring overal rondom aansluit), dan zul je naar een ander type thermowell moeten waarbij je draad snijd in het plastic en daar je thermowell indraaid, of een adapter maken.

Jeukstaardt

Citaat van: ray81 op 28-12-2017  13:23 uBij de links van Eskil kan ik niet bestellen, deze verzenden niet naar Nederland en ik heb geen plannen om naar Canada of Californië te gaan...

Die tweede link is een ssbrewtech thermowell, die verkoopt Brouwmarkt gewoon ook.

Edit: die van de link van Serge zijn dat ook zie ik net....

ray81

Citaat van: Jeukstaardt op 28-12-2017  13:44 uDie tweede link is een ssbrewtech thermowell, die verkoopt Brouwmarkt gewoon ook.
Klopt, daar heb ik ze ook besteld. Had daar toch nog een cadeaubon van liggen. Ik heb hem in het gat gezet en dat is nu waterdicht. :-)
Bedankt voor al jullie hulp!

Dan is het nu tijd om mijn omgebouwde koelkast te testen en finetunen met een emmer water :-)

Link van de thermowell voor mensen die hier in de toekomst nog langskomen: https://www.brouwmarkt.nl/weldless-thermowell-100-mm.html

barist

Interessant onderwerp. Blijkbaar is het best lastig om de juiste thermowell te vinden voor de situatie. Wellicht kunnen jullie met de al opgedane ervaring mij helpen.

Recent heb ik een brewmonk vergistingsvat https://www.Brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l?gaCategory=search gekocht. Nu zit ik dus ook met het inregelen van de juiste temperatuur.

Situatie: Ik heb een gistkast (koelkast en warmteband) en een Inktbird-308 die de temperatuur regelt. de temperatuurmeter heb ik vast geplakt aan de wand van het vergistingsvat, met een spons eromheen met de gedachte dat die zoveel mogelijk de temperatuur van het vat pakt. Probleem blijkt dat de temperatuur die de Inktbird meet afwijkt van de temperatuur op het vat zelf, die meet namelijk de temperatuur van het wort zelf. Dit grote verschil had ik echter niet verwacht.

Mijn vragen aan jullie.
1. Is deze afwijking normaal en wat kan ik algemene zin doen om de temperatuur beter te regelen dan nu, zonder dure, rigoureuze veranderingen aan te brengen.
2. Ik ben zoekende in een mogelijke oplossing door een "thermowell" te gebruiken, niet wetende of dat geschikt is voor mijn vat. De bedoeling is dat ik op de plek van de huidige thermometer van het vat zelf een rvs buisje (de thermowell) plaatst en de termperatuurmeter van de Inkbird daar inschuift. Probleem is dat ik niet weet welke thermowell geschikt is om vast te maken aan de Brew  Monk (daar waar nu de Brew Monk temperatuurmeter zit).

Reacties en suggesties zijn welkom.

CeesM

Citaat van: barist op 05-02-2020  13:52 uMijn vragen aan jullie.
1. Is deze afwijking normaal en wat kan ik algemene zin doen om de temperatuur beter te regelen dan nu, zonder dure, rigoureuze veranderingen aan te brengen.
2. Ik ben zoekende in een mogelijke oplossing door een "thermowell" te gebruiken, niet wetende of dat geschikt is voor mijn vat. De bedoeling is dat ik op de plek van de huidige thermometer van het vat zelf een rvs buisje (de thermowell) plaatst en de termperatuurmeter van de Inkbird daar inschuift. Probleem is dat ik niet weet welke thermowell geschikt is om vast te maken aan de Brew  Monk (daar waar nu de Brew Monk temperatuurmeter zit).

Reacties en suggesties zijn welkom.
1) Ja, is normaal. Zorgen dat de sensor van je Inkbird op de plek komt waar nu je thermometer zit.
2) Kijk hoe je thermometer bevestigt zit. Misschien zit dat ook in een soort thermowell. Vind je het te kort, dan kan je een langere
    thermowell kopen en dat op die plaats bevestigen. Ik heb een CCT van SS BrewTech en die thermowell lekt in mijn geval niet.

André de Laat

Ik heb van de week een SS Brewtech Brewbucket gekocht. Met een thermowell. Inderdaad fijn spul. Ik twijfelde tussen de BrewMonk en de Brewbucket. Het is dus de Brewbucket geworden. Misschien koop ik er in de toekomst nog een. Wat mij opviel was dat je de moeren niet te vast hoeft (lees mag) te draaien. Absoluut lekvrij. Ben er in ieder geval blij mee.

André de Laat

O-ringen in een Brewbucket (mét of zonder thermowell)

Waar horen de o-ringen nou precies te zitten? Als ik goed geïnformeerd ben zit aan de kant waar de moer zit geen o-ring. Ik heb dat zelf zo ook aangehouden. Bij de thermowell zit de 0-ring aan de binnenkant van het vat en bij het kraantje aan de buitenkant van het vat. Verder heb ik er een blowoff knietje bij gekocht (https://www.ssbrewtech.com/collections/recommended-brew-bucket-accessories/products/blow-off-barb-for-ftss-lids) en ook daar zit de (rode) o-ring aan de buitenkant van de deksel. De andere bijgeleverde o-ringen zijn bedoeld als reserve.

Raymond W

Knie ring deksel. Dus de ring bovenop de deksel.
De 2e is een reserve.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.