Kruiden in de Karmeliet kloon

Gestart door JoepH, 27-12-2017 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

Ik ga een  25 liter Karmeliet kloon brouwen. Wat heb ik aan kruiden nodig? Na de hele draad over de karmeliet kloon doorgespit te hebben, zit ik nog met de nodige vragen. Als ik uit ga van koriander en gedroogde sinaasappelschil (bitter) kom ik tot het volgende:

koriander uit de vijzel: 5 gram
gedroogde sinaasappel schil (bitter) 12,5 gram
10 minuten voor einde kook via hopspider.

De bitterheid van mijn recept heb ik op 32 gezet in BrouwHulp. Iets te hoog voor een Karmeliet dat weet ik maar van dat hele zoete ben ik niet zo'n voorstander.
Wie kan me helpen met de kruidengift?

Serge VL

Zie het het recept voor een 99,9% Karmeliet kloon.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKarmeliet
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende Eind SG1,018 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)20 IBU
Brouwhulprendement78,0 %
Kooktijd70 min.
VergistingstemperatuurStart bij 17°C en laten oplopen tot 20°C dan verder vergisten bij 20°C

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,16 lMaischwater
12,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
62 mg/l7 mg/l14 mg/l138 mg/l37 mg/l94 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,12 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC49,7 %
0,65 kgGemoute haverCastel malting2 EBC10,3 %
0,65 kgGerstvlokkenBrewferm2 EBC10,3 %
0,65 kgHavervlokkenBrewferm2 EBC10,3 %
0,43 kgTarwemout lichtBrewferm3 EBC6,9 %
0,43 kgTarwevlokkenBrewferm2 EBC6,9 %
0,35 kgGlucoseBrouwland0 EBC5,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-glucanase37,0 °C10 min.20 min.3,4 l/kg
Beta-amylase60,0 °C10 min.40 min.3,4 l/kg
Alfa-amylase70,0 °C10 min.20 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,9 gStyrian Goldingspellets4,2%60 min.9,6 IBU
15,4 gSaazpellets3,8%20 min.4,5 IBU
30,6 gStyrian Goldingspellets4,2%10 min.5,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
160,0 gRijsthulzenfiltratie hulpmiddelToevoegen einde maischen
2,50 gKorianderzaad fijngemalenspecerij10 min koken
2,50 gParadijszaad fijngemalenspecerij10 min koken
2,50 gSinaasappelschil, zoet fijngemalenspecerij10 min koken
3,90 gSupperMoss HBklaringsmiddel10 min koken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gFermentis SafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist
0,2 gFermentis SafBrew F2 hergisting op fles bottelgist


JoepH

Hoi Serge,
Een mooi recept. Nieuw voor mij zijn de beta-glucanase op 37 graden en de kleine hoeveelheden aan kruiden. Paradijszaad? Dat gaan we eens opzoeken. Het effect van de beta-glucanase? Geen eiwitrust rond de 53 graden. Een beta- en alpha-amylase die 2 à 3 graden lagen liggen dan de gebruikelijke temperaturen. Stof om op de volgende clubavond van MTG eens ter tafel te brengen.

Serge VL

Waarom 60°C voor de beta maylase om dat bij 60° ook de limit dextrinase nog actief is en je dus ook de knooppunten in de zetmeelstrengen gaat doorknippen waardoor de beta amylase dus ook achter deze knooppunten aan het werk kan en je dus meer maltose gaat vormen (tov een standaard maischschema 62° 72° 78°C)
Waarom 70°C voor de alfa amylase omdat dat weinig uitmaakt afhankelijk van de bron ligt het optimum bij 70°C



JoepH

Gevonden!😀
Paradijszaad, ook bekend als Maniquette peper, heeft een friszure, warme en pikante smaak. Het is een veelvuldig gebruikte peper in de Marokkaanse keuken.
Hier zou ik ook voorzichtig mee zijn. 1 gram per 10 liter en dan na de hoofdvergisting maar eens proeven. Heerlijk deze Blog. Versneld kennis opdoen. Yesss.

William

Citaat van: Serge VL op 27-12-2017  18:42 uWaarom 60°C voor de beta maylase om dat bij 60° ook de limit dextrinase nog actief is en je dus ook de knooppunten in de zetmeelstrengen gaat doorknippen waardoor de beta amylase dus ook achter deze knooppunten aan het werk kan en je dus meer maltose gaat vormen (tov een standaard maischschema 62° 72° 78°C)

Doe 60°C rust is een onderschatte rust als je ver uitvergiste bieren wilt brouwen. Graham Sanders (en de CellarMan) heeft daar in zijn Craft Brewer Radio een mooie podcast aan besteed (2008/2009). Helaas kan ik ze nergens meer vinden. So wie so was die show geniaal en z'n tijd ver vooruit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.