Helder bier / Iers mos

Gestart door Hopmans, 03-01-2006 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoi medebrouwers,

Nu blijkt dat Iers mos (een bepaalde zending?) de boosdoener is (van smaakafwijking in bier, edit MO), durf ik het eigenlijk niet meer te gebruiken.
Iemand ervaring met andere klaringsmiddelen, of is het advies; tijd is het beste klaringsmiddel ! ?  ???

 :degroeten:

Adrie

Precies! Met de huidige kwaliteit mouten is een korte eiwitrust voldoende voor helder bier. Zeker als je je bieren koel bewaart, zijn ze binnen de kortste keren helder. Daarbij: waarom zouden onze bieren kraakhelder moeten zijn? Ik heb nog nooit Iers mos gebruikt en ik zal het nooit gebruiken ook. Volgens mij is het volslagen overbodig en het werkt trouwens ook nog negatief uit voor je schuimkraag.

Johannes

Hop,

Laat toch gewoon achterwege helder bier is leuk maar wordt gezien als must, hou het er maar gewoon op dat helder bier is weggelegd voor de grote brouwerijen met filters en centrifuges.

:degroeten:

Johannes

MO

Het grappige was dat de Iers mos bieren geen van allen helder waren! Iers mos geeft dus geeneens helder bier. Tijd is volgens mij de beste heelmeester (als je troebel bier onprettig vindt).

Hopmans

OK, bedankt mannen.

Dan weet ik genoeg.
Stoppen dus met Iers mos.
Zijn we ook weer "rhein" bezig.  :D

 :degroeten:

Herman

Citaat van: MO op 03-01-2006  13:56 uhet grappige was dat de Iers mos bieren geen van allen helder waren! Iers mos geeft dus geeneens helder bier. Tijd is volgens mij de beste heelmeester (als je troebel bier onprettig vindt).
Da's ook cru gesteld. Ik heb vroeger wel Iers mos gebruikt en het bier was sneller helder. Dat dit Iers mos geen helder bier geeft is een ander punt. Ik heb overigens op een Amerikaans forum nagevraagd of zij ook negatieve ervaringen met Iers mos hebben, niet dus.

Rest van de adviezen ben ik het overigens wel mee eens hoor, ik gebruik al jaren geen Iers mos meer en heb vaak kraakhelder bier.

Edgar

Citaat van: Adrie op 03-01-2006  13:25 uMet de huidige kwaliteit mouten is een korte eiwitrust voldoende voor helder bier. Zeker als je je bieren koel bewaart, zijn ze binnen de kortste keren helder.

Citaat van: Herman op 03-01-2006  21:53 uik gebruik al jaren geen iers mos meer en heb vaak kraakhelder bier.

Er wordt hier regelmatig gesproken over helder bier, maar willen jullie er dan bij vermelden of je het over koud of minder koud bier hebt? Dat bier op kamertemperatuur kraakhelder is, vind ik niet zo spannend, dat gebeurt al snel. Als helderheid een issue is (ik vind het een 'minor issue' maar nastrevenswaardig), dan moet het wel gaan over helderheid bij schenktemperatuur. Koudewaas is volgens mij nog altijd de meestvoorkomende 'soort' troebelheid.

Zelf heb ik zelden kraakhelder bier bij 6°-8°C. Alleen bij toepassing van een eiwitrust van minstens een kwartier en dan nog andere maatregelen. Van andere thuisbrouwers heb ik het ook nog maar zelden gezien.

Hopmans

Ik heb alleen maar kraakhelder bier op schenktemperatuur in de winter
als ik na 2 weken nagisting het bier in de koude schuur laat rijpen op fles.

MO

Het ligt ook een beetje aan de gist: stormbier met Nottingham is helder bij 5 ºC, dus sommige gisten geven goede klaring (ingemaischt op 62 ºC).

Adrie

Het ligt ook aan hoe je het bier bewaart. Bier bewaard in een koude kelder klaart vrij snel en dan ben je ook van de koudewaas af. Bier dat langer dan een half jaar staat is altijd helder, ook uit de koelkast.

Silvio

De oplossing voor een helder bier, zit behalve een goede filtering gewoon met de hevelfilter en het gebruik van hopbloemen,in een goede klaring. Deze wordt alleen bereikt als het bier voor langere tijd (enige weken) op een koele plaats (< 15 graden C) te lageren wordt gezet.
In mijn geval de kruipruimte en altijd heldere bieren, zowel koud als bij kamertemperatuur.

oranjeboombiertje

Een langere koude lagering betekent helder bier. Dus als je bij 2-3 graden lagert gedurende 6-8 weken is het bier kristal helder. Met een hergisting zal het bier weer minder helder worden dus als je het echt helder wilt hebben moet je bottelen met een tegendrukvuller en lageren onder druk zodat je voldoende koolzuur hebt. Je kunt dus beter de flessen bier 6 weken in de koelkast zetten zodat ze helemaal helder zijn bij het uitschenken.

 :degroeten:
Wesley

bazje

Dus na koud lageren en vervolgens op fust, partyvaatje, of evt. fles afvullen zonder bottelsuiker en dan na ± 8 weken definitief afvullen met toevoeging van koolzuur zoals Johannes en Mo dat gedaan hebben (carboniseren??) zou ook tot een helder bier moet leiden?

oranjeboombiertje

Als je "gewoon"zou bottelen in een fust kan je dat fust enkele weken koud lageren. Als je dan vanuit het fust tapt in de flesjes(met tegendruk vuller) heb je helder bier. Je kunt ook na de lagering in een gistingsvat/fles het bier in een fust doen en daar extra druk op zetten en mee schudden, dan wordt het bier gecarboniseerd en kan je het daarna meteen bottelen. Ook dan moet dat weer gebeuren met een tegendruk vuller.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Zoals je in deze topic kan lezen kan je daar de Beergun ook goed voor gebruiken. 

Eduard

Onlangs een pils gebrouwen (à la Jever, met de goede hop Adrie!) en dit heeft 2 maanden ongefilterd in de koelcel gestaan bij 4-8°C. Vervolgens hebben we het bier gefilterd met een 0,2 mikron filter van Pall en daarna het gefilterde bier teruggezet in de koelcel. Een maand later heb ik het bier opgehaald en bij mij in de biertapinstallatie gezet, die een temperatuur van rondt de 6°C aanhoudt, en het bier is kraakhelder. Ook van koudewaas is geen sprake.

Eerder heb ik ook een ongefilterde pils in die installatie geplaatst. De eerste weken was het bier deels troebel maar na verloop van tijd was het ook vrij helder, echter niet zo helder als het gefilterde pils. Beide bieren zijn gebrouwen met Czech pilsner gist van Wyeast en er zijn tabletten van resp MoreBeer (Whirlflock) en Murphy's and Sons (Koppakleer) gebruikt.

MO

Oei, laat Jacques dit niet lezen, of we krijgen weer het heerlijk helder Heineken verhaal.

Zo'n 0,2 micron filtratie, gaat dat niet heel traag?

Adrie

Citaat van: Eduard op 08-08-2007 &nbsp;10:25 uOnlangs een pils gebrouwen (à la Jever, met de goede hop Adrie!)

Bofkont! En, was ie lekker?  Waar had je de Hallertau Mittelfrüh eigenlijk vandaan? Wat zijn dat voor tabletten?

Eduard

Eigenlijk off-topic:

Het waren hoppellets die ik van een andere hobbybrouwer had gekregen na een oproep op het Noorse forum. Geen tabletten gebruikt eigenlijk. Maar het was wel zoals je zei: de goede soort!

On-topic:

0,2 mikron ja, we hadden zowel 0,2 als 0,5 of 1,0 besteld en ik had maar een willekeurig filter uit de doos gehaald zonder te checken hoe fijnmazig die was. Inderdaad, het filter gaat eerder dichtslibben dan een 1,0 mikron-filter, dus dat hebben we met water moeten backflushen na 2-3 corneliusvaatjes. Je zag dan ook meteen alle drab er weer uit komen. Ook achteraf met soda kwam er veel uit en ik hoop dat het filter nu goed schoon en droog is opdat we het nogmaals kunnen gebruiken. Ik ben in elk geval blij met dit resultaat, al zullen we alleen de bieren filteren die daar min of meer van toepassing voor zijn.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.