Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discussie over restalkaliteit  (gelezen 3970 keer)

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Discussie over restalkaliteit
« Reactie #75 Gepost op: 27-06-2018 15:00 u »
ok prima bedankt. dan ga ik toch de koffiemachine maar met citroenzuur schoonmaken ipv met fosforzuur. Wat is trouwens een handige verdunning? is bv 10 gew% fosforzuur een handige oplossing?
1,5% oplossing gebruik ik thuis.
HG citroenzuur ontkalker moet je 10 maal verdunnen en bevat 10 a 20% citroenzuur (vermoedelijk 15% zie MSDS)
https://nl.hg.eu/assets/site/HG/pdf/0532300105000.pdf
http://ftp.hginternational.com/THE%20NETHERLANDS/SAFETY%20DATA%20SHEETS%20CLP/nl.nl.323%20HG%20Ontkalker%20voor%20espresso-%20&%20padkoffiezetapparaten%20(Citroenzuur).PDF

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 27-06-2018 21:53 u »
Ik reageerde op: Die situatie zul je nooit tegenkomen...

Jullie praten langs elkaar heen. Eind pH waar davyd het over heeft (wat hij ook bedoelt in de 2e quote geloof ik) is de term die Palmer gebruikt voor doel pH. De maisch pH waar je op aanstuurt dus.

Waar ik op doel is dat een hoge alkaliteit en een lage pH nooit samen gaan. Het bufferend vermogen van water voor zuren wordt vooral bepaald door de hoeveelheid carbonaten in het water. Bij een lage pH reageren de waterstofionen met de carbonaationen. Het gevolg is dat de alkaliteit laag is.

Maar goed, mijn punt is ondertussen wel duidelijk lijkt mij. Genoeg er over.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #77 Gepost op: 27-06-2018 23:05 u »
1,5% oplossing gebruik ik thuis.

En hoeveel ml/liter beslag gebruik je daarvan in jouw situatie ongeveer met jouw waterprofiel bij bv een tripel?