Lallemand wildbrew sour pitch: nieuwe korrel

Gestart door BrouwMark, 23-12-2017 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

BrouwMark

Adbrouwt

Het smaak en aroma wiel ziet er wel aantrekkelijk uit. Ga hem wel een keer proberen maar nu nog geen ervaring mee.

Ronnie

Interessant product, haber...

Het blijkt allergisch te zijn voor gehopt wort ???

Wat kunnen we er dan mee doen? :-\

Knobby

Citaat van: Ronnie op 23-12-2017  15:06 uInteressant product, haber...

Het blijkt allergisch te zijn voor gehopt wort ???

Wat kunnen we er dan mee doen? :-\
Gebruiken voordat je hopt natuurlijk. Kettle souring...

Ronnie

Ach so!

Dan zijn er dus na hop koken geen zuurbacteriën meer, tja....

Voordeel is dan dat het niet meer wijzigt, maar daartegenover staat: als je de natuur zoiets laat doen krijg je een subliemer product, echter wel moeilijker daar een constante in te krijgen.

BrouwMark

Het is wel prijzig zie ik trouwens, € 125,- voor 250 gram. Hopelijk komt het nog eens in kleinere verpakking.

EBC

Het is een craft hype. Gaat wel over. Welke hobbybouwer wil nu dit soort wilde elementen in zijn brouwerij loslaten?

Niet doen. Onverstandig, en je vrienden vinden het ook niet lekker.

foz

Citaat van: EBC op 23-12-2017  20:24 uWelke hobbybouwer wil nu dit soort wilde elementen in zijn brouwerij loslaten?

Ikke. Ben dol op kettle sours.

Knobby

Citaat van: EBC op 23-12-2017  20:24 uHet is een craft hype. Gaat wel over. Welke hobbybouwer wil nu dit soort wilde elementen in zijn brouwerij loslaten?

Dat is jou smaak en zeker geen feit. Ik zelf, en ik zie het ook onder mijn 'biervrienden', vind een mooi zuur bier best lekker.
Ook ken ik genoeg hobbybrouwers die hiermee vrolijk op los experimenteren, staat bij mij zelf ook nog op de 'eens een keer proberen' lijst
En dit is niet het soort micro organisme dat je nooit meer uit je materiaal krijgt...

Sjaak_Deventer

Weinig info nog over deze Lactobacillus (plantarum) van Lallemand.

Maar ik heb 'm twee weken teruggebruikt voor een Berliner Weisse.

Een wort met 70% Pils en 30 % lichte tarwemout gebrouwen zonder hop. In totaal 18 liter in de brouwketel. Deze brouwketel heb ik in de klimaatkast gezet en daar een starter (250 ml dag van tevoren) aan toegevoegd. Het wordt is met 1 dag naar een pH van 3.5 gegaan. Hierna heb ik 'normaal' gekookt en gekoeld.

De geur aan het begin was afschuwelijk (overgeefsel), maar is gelukkig weggetrokken. Brouwsel is mooi zurig en zal als basis dienen voor een aantal fruitbieren.

Voordelen: zeer gebruikvriendelijk (korrel)
Nadeel: prijzig.

hobbybob

Citaat van: EBC op 23-12-2017  20:24 uHet is een craft hype. Gaat wel over. Welke hobbybouwer wil nu dit soort wilde elementen in zijn brouwerij loslaten?

Op zijn tijd echt wel lekker, hieronder het resultaat van een Quadrupel met gestokte vergisting (te weinig gist toegevoegd) dit brouwsel 12 maand weggezet met Wyeast 5112 en 4 weken terug gebotteld.
Qua smaak gelijk aan een Rodenbach, heerlijk

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 16-03-2020  10:45 uDe geur aan het begin was afschuwelijk (overgeefsel), maar is gelukkig weggetrokken. Brouwsel is mooi zurig en zal als basis dienen voor een aantal fruitbieren.

Klinkt als boterzuur. Sommige bacteriën kunnen dat aanmaken.
Esters van boterzuur kunnen aangename fruitige smaken geven, waaronder ananas en mango-achtig.

Sjaak_Deventer

Via Kettle sour is dit geen probleem, aangezien de bacterien met de daarop volgende kook dood gaan. Je kan gewoon je normale apparatuur blijven gebruiken.

Loen

Ik ben sinds gistermiddag een batch aan het verzuren met de sour pitch. De pH lijkt echter wat te stagneren, staat nu op 3.5.

Duurt het verzuren langer naarmate de pH lager wordt? En kan een verzuring ook stilvallen?

Kapau

Om nu even mee te liften; kan je dit ook gewoon gebruiken met gehopte wort voor degene onder ons die geen zin hebben in kettle souring? En meng je dit meestal nog met een andere gist of dan wel brett?

Loen

Nee, helaas. De sour pitch kan niet tegen hop en is daarom vooral geschikt voor kettle souring. Je kan hem wel gebruiken tijdens de vergisting, maar dan alleen wanneer je ongehopt wort gebruikt.

Jacques

Citaat van: Kapau op 01-02-2024  10:33 uOm nu even mee te liften; kan je dit ook gewoon gebruiken met gehopte wort voor degene onder ons die geen zin hebben in kettle souring? En meng je dit meestal nog met een andere gist of dan wel brett?

Voor degenen die geen zin hebben in kettle souring kunnen Philly Sour gebruiken. Daar heb ik goede ervaringen mee. Dat geeft een aangename zure smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.