Gisteren bieren gebotteld met de hopsensation Uncle Sam. Op de verpakking staat 100% natural. Kijk ik bij de ingedienten: zit er Monopropyleen glycol E1520 in. ff googlen op E1520:
https://www.voedingswaardetabel.nl/e-nummers/428/E1520_/Valt in de groep kunstmatige aromastoffen. Functie is oplosmiddel voor antioxidant. Herkomst synthetisch... Wordt in vele voedingsmiddelen gebruikt oa zoutjes, margarine, kauwgom, zoetwaren etc.
De vloeistof zelf is een heldere siroopachtige substantie die sterk ruikt, wat te verwachten was. Ik had zelf een groene geconcentreerde vloeistof verwacht, maar ik ben geen chemicus.
Ik kan nu al zeggen dat ik dit niet meer ga gebruiken vanwege de E stoffen. Voor mij is dan mijn bier niet meer ambachtelijk of natuurlijk.
Blijft natuurlijk wel leuk voor een experiment:
Ik had 2 bieren staan die ik nog moest bottelen dus dat kwam goed uit voor dit experiment met de hopsensation.
Een tripel die gezien het eind SG geen tripel meer werd: Alc 7,2% (oorzaak vergistings temperatuur te laag, ben nu bezig om een vergistingskast te maken

Een French Rustic Ale (Saison) van 6,9% Alc. uit een recept van Brew Your Own tijdschrift (maart/april 2017).
Ik wilde geen heel vat gebruiken voor de hopsensation dus heb ik druppels in de flesjes gedaan met een spuitje, infectie gevaar voor lief nemend.
Eerst uitgerekend wat een druppel weegt: 0,044444 gram wat ongeveer neerkomt op 22 druppels per gram hopsensation.
Van beide bieren heb ik 1 krat gebruikt waarbij ik vervolgens een verschillende hoeveelheid druppels heb toegevoegd, ieders 4 flesjes:
0 druppels = 0 gram
1 druppel = 0,0444 gram
3 druppels = 0,13 gram
5 druppels = 0,22 gram
7 druppels = 0,31 gram
9 druppels = 0,4 gram
De maximaal aangegeven hoeveelheid die op de verpakking staat is 1 gram/liter dus die van 9 druppels zit over zijn maximum heen en die van 7 druppels is de maximaal toegestane hoeveelheid.
Over 2 maanden zal ik eea gaan proeven.
Van de tripel verwacht ik minder resultaat omdat daar al kruiden in zitten nl laurier, kruidnagel en koreander.
5 bieren tegelijk proeven is wel veel misschien dat er geinteresseerden zijn die tzt mee willen proeven.
Over 2 maanden de resultaten dus!