Evaluatie Brewferm Sensations

Gestart door Jacques, 22-12-2017 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Voor evaluatiedoeleinden heeft Brouwland 25 verpakkingen Brewferm Sensations beschikbaar gesteld voor het leden van het forum. Meld je voor deze loterij aan via dit topic.

Als je meer wilt weten over de aromaproducten die Brouwland aanbiedt kun je hier kijken.

Ook deze keer ontvangt Brouwland graag in ruil hiervoor feedback. Zij zullen daarvoor een speciaal webformulier ontwikkeld dat zij beschikbaar stellen aan de prijswinnaars.
De prijswinnaars van de loterij zijn verplicht hieraan medewerking te verlenen.

In dit topic kunnen ervaringen met Brewferm Sensations worden gedeeld. Daarvoor hoef je niet tot de prijswinnaars te behoren. Wel moet je Brewferm Sensations hebben gebruikt. Dus graag geen meningen als er geen ervaring hebt met deze producten. Voor meningen die niet gebaseerd zijn op ervaringen kun je ander topic starten.

Wil1

Gisteren bieren gebotteld met de hopsensation Uncle Sam. Op de verpakking staat 100% natural. Kijk ik bij de ingedienten: zit er Monopropyleen glycol E1520 in. ff googlen op E1520: https://www.voedingswaardetabel.nl/e-nummers/428/E1520_/
Valt in de groep kunstmatige aromastoffen. Functie is oplosmiddel voor antioxidant. Herkomst synthetisch... Wordt in vele voedingsmiddelen gebruikt oa zoutjes, margarine, kauwgom, zoetwaren etc.
De vloeistof zelf is een heldere siroopachtige substantie die sterk ruikt, wat te verwachten was. Ik had zelf een groene geconcentreerde vloeistof verwacht, maar ik ben geen chemicus.
Ik kan nu al zeggen dat ik dit niet meer ga gebruiken vanwege de E stoffen. Voor mij is dan mijn bier niet meer ambachtelijk of natuurlijk.

Blijft natuurlijk wel leuk voor een experiment:

Ik had 2 bieren staan die ik nog moest bottelen dus dat kwam goed uit voor dit experiment met de hopsensation.
Een tripel die gezien het eind SG geen tripel meer werd: Alc 7,2% (oorzaak vergistings temperatuur te laag, ben nu bezig om een vergistingskast te maken  ;)
Een French Rustic Ale (Saison) van 6,9% Alc. uit een recept van Brew Your Own tijdschrift (maart/april 2017).

Ik wilde geen heel vat gebruiken voor de hopsensation dus heb ik druppels in de flesjes gedaan met een spuitje, infectie gevaar voor lief nemend.
Eerst uitgerekend wat een druppel weegt: 0,044444 gram wat ongeveer neerkomt op 22 druppels per gram hopsensation.

Van beide bieren heb ik 1 krat gebruikt waarbij ik vervolgens een verschillende hoeveelheid druppels heb toegevoegd, ieders 4 flesjes:
0 druppels = 0 gram
1 druppel  = 0,0444 gram
3 druppels = 0,13 gram
5 druppels = 0,22 gram
7 druppels = 0,31 gram
9 druppels = 0,4 gram

De maximaal aangegeven hoeveelheid die op de verpakking staat is 1 gram/liter dus die van 9 druppels zit over zijn maximum heen en die van 7 druppels is de maximaal toegestane hoeveelheid.

Over 2 maanden zal ik eea gaan proeven.
Van de tripel verwacht ik minder resultaat omdat daar al kruiden in zitten nl laurier, kruidnagel en koreander.
5 bieren tegelijk proeven is wel veel misschien dat er geinteresseerden zijn die tzt mee willen proeven.
Over 2 maanden de resultaten dus!

William

Citaat van: Wil1 op 20-01-2018  17:38 uIk wilde geen heel vat gebruiken voor de hopsensation dus heb ik druppels in de flesjes gedaan met een spuitje, infectie gevaar voor lief nemend.
Eerst uitgerekend wat een druppel weegt: 0,044444 gram wat ongeveer neerkomt op 22 druppels per gram hopsensation.

Zo wil ik het ook gaan doen. Bedankt voor het sommetje!

Jacques

Citaat van: Wil1 op 20-01-2018  17:38 uGisteren bieren gebotteld met de hopsensation Uncle Sam. Op de verpakking staat 100% natural. Kijk ik bij de ingedienten: zit er Monopropyleen glycol E1520 in. ff googlen op E1520: https://www.voedingswaardetabel.nl/e-nummers/428/E1520_/
Valt in de groep kunstmatige aromastoffen. Functie is oplosmiddel voor antioxidant. Herkomst synthetisch... Wordt in vele voedingsmiddelen gebruikt oa zoutjes, margarine, kauwgom, zoetwaren etc.
De vloeistof zelf is een heldere siroopachtige substantie die sterk ruikt, wat te verwachten was. Ik had zelf een groene geconcentreerde vloeistof verwacht, maar ik ben geen chemicus.
Ik kan nu al zeggen dat ik dit niet meer ga gebruiken vanwege de E stoffen. Voor mij is dan mijn bier niet meer ambachtelijk of natuurlijk.

Blijft natuurlijk wel leuk voor een experiment:

Ik had 2 bieren staan die ik nog moest bottelen dus dat kwam goed uit voor dit experiment met de hopsensation.
Een tripel die gezien het eind SG geen tripel meer werd: Alc 7,2% (oorzaak vergistings temperatuur te laag, ben nu bezig om een vergistingskast te maken  ;)
Een French Rustic Ale (Saison) van 6,9% Alc. uit een recept van Brew Your Own tijdschrift (maart/april 2017).

Ik wilde geen heel vat gebruiken voor de hopsensation dus heb ik druppels in de flesjes gedaan met een spuitje, infectie gevaar voor lief nemend.
Eerst uitgerekend wat een druppel weegt: 0,044444 gram wat ongeveer neerkomt op 22 druppels per gram hopsensation.

Van beide bieren heb ik 1 krat gebruikt waarbij ik vervolgens een verschillende hoeveelheid druppels heb toegevoegd, ieders 4 flesjes:
0 druppels = 0 gram
1 druppel  = 0,0444 gram
3 druppels = 0,13 gram
5 druppels = 0,22 gram
7 druppels = 0,31 gram
9 druppels = 0,4 gram

De maximaal aangegeven hoeveelheid die op de verpakking staat is 1 gram/liter dus die van 9 druppels zit over zijn maximum heen en die van 7 druppels is de maximaal toegestane hoeveelheid.

Over 2 maanden zal ik eea gaan proeven.
Van de tripel verwacht ik minder resultaat omdat daar al kruiden in zitten nl laurier, kruidnagel en koreander.
5 bieren tegelijk proeven is wel veel misschien dat er geinteresseerden zijn die tzt mee willen proeven.
Over 2 maanden de resultaten dus!

Leuke test.

Overigens zijn lang niet alle E-nummers schadelijk. Zo is vitamine C E-300 en citroenzuur E-330. Beide worden gebruikt als anti-oxidant in de voedingsindustrie. En beide komen van nature voor. Zo wordt er bij elke vergisting citroenzuur aangemaakt. Anders gezegd er zit altijd E-330 in je bier! Dat geldt ook voor meer E-nummers.

Er zijn veel misverstanden over E-nummers...

dirk

Citaat van: Jacques op 20-01-2018  22:21 uLeuke test.

Overigens zijn lang niet alle E-nummers schadelijk. Zo is vitamine C E-300 en citroenzuur E-330. Beide worden gebruikt als anti-oxidant in de voedingsindustrie. En beide komen van nature voor. Zo wordt er bij elke vergisting citroenzuur aangemaakt. Anders gezegd er zit altijd E-330 in je bier! Dat geldt ook voor meer E-nummers.

Er zijn veel misverstanden over E-nummers...

E-nummers zijn de best onderzochte stoffen, maar helaas geven ze keukenzout (wat fungeert als goedkope smaakversterker) weer geen E-nummer. Maar ja je moet de levensmiddelenfabrikanten het niet al te moeilijk maken hè.

Knobby

Citaat van: Jacques op 20-01-2018  22:21 uLeuke test.

Overigens zijn lang niet alle E-nummers schadelijk. Zo is vitamine C E-300 en citroenzuur E-330. Beide worden gebruikt als anti-oxidant in de voedingsindustrie. En beide komen van nature voor. Zo wordt er bij elke vergisting citroenzuur aangemaakt. Anders gezegd er zit altijd E-330 in je bier! Dat geldt ook voor meer E-nummers.

Er zijn veel misverstanden over E-nummers...

Citaat van: dirk op 20-01-2018  22:55 uE-nummers zijn de best onderzochte stoffen, maar helaas geven ze keukenzout (wat fungeert als goedkope smaakversterker) weer geen E-nummer. Maar ja je moet de levensmiddelenfabrikanten het niet al te moeilijk maken hè.

Goed gezegd.
Maar terug ontopic: ben benieuwd wat je bevindingen zijn!

JamMasterJustin

Ik ben ook benieuwd. Vooral ook naar de 'juiste' dosering (voorzover dat niet smaakafhankelijk is). Ik heb zelf de Brewferm Magnifico besteld om eens te proberen. Ik denk dat ik een redelijke cleane bitterhop ga proberen en dan het extract ga toevoegen als koudhop. Kijken wat het doet

biking rebel

Citaat van: Jacques op 20-01-2018  22:21 uLeuke test.

Overigens zijn lang niet alle E-nummers schadelijk. Zo is vitamine C E-300 en citroenzuur E-330. Beide worden gebruikt als anti-oxidant in de voedingsindustrie. En beide komen van nature voor. Zo wordt er bij elke vergisting citroenzuur aangemaakt. Anders gezegd er zit altijd E-330 in je bier! Dat geldt ook voor meer E-nummers.

Er zijn veel misverstanden over E-nummers...

Het ging de topicstarter ook niet over natuurlijke e-nummers, maar over de synthetische stof. Ook in combinatie dat op de verpakking 100% natural staat. Hoeft het inderdaad nog niet schadelijk te zijn, maar toch. Het blijft misleiding.

Haagse Wouter

Dus ik mag aannemen dat jullie allemaal biologische mout en hop kopen?
En dat je het water zelf vanuit regenwater zuivert? Geen brouwzouten natuurlijk deze worden bijna allemaal chemisch geproduceerd.

biking rebel

Citaat van: Haagse Wouter op 24-01-2018  14:55 uDus ik mag aannemen dat jullie allemaal biologische mout en hop kopen?
En dat je het water zelf vanuit regenwater zuivert? Geen brouwzouten natuurlijk deze worden bijna allemaal chemisch geproduceerd.

Nee hoor, maar als je op je verpakking zet dat het 100% natuurlijk is, dan moet het dat wel zijn. Zo niet, dan is het misleiding. Even los van het product zelf waar ik wel benieuwd naar ben. Wie weet in de toekomst.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 24-01-2018  12:25 uHet ging de topicstarter ook niet over natuurlijke e-nummers, maar over de synthetische stof. Ook in combinatie dat op de verpakking 100% natural staat. Hoeft het inderdaad nog niet schadelijk te zijn, maar toch. Het blijft misleiding.

Ook zo'n misvatting. Het maakt voor de gezondheid voor de mens niets uit of een stof verkregen is uit een biologisch proces of door een chemische behandeling zolang de stof die je gebruikt vrij is van verontreinigingen.
Een stof wordt niet schadelijker doordat het een e-nummer heeft. Het gaat om de stof zelf.

Voor alle duidelijkheid lang niet alle stoffen die voorkomen in de natuur zijn goed voor de humane gezondheid. Er zijn tal van 'natuurlijke' stoffen die zeer toxisch zijn.

biking rebel

Citaat van: Jacques op 24-01-2018  21:40 uOok zo'n misvatting. Het maakt voor de gezondheid voor de mens niets uit of een stof verkregen is uit een biologisch proces of door een chemische behandeling zolang de stof die je gebruikt vrij is van verontreinigingen.
Een stof wordt niet schadelijker doordat het een e-nummer heeft. Het gaat om de stof zelf.

Voor alle duidelijkheid lang niet alle stoffen die voorkomen in de natuur zijn goed voor de humane gezondheid. Er zijn tal van 'natuurlijke' stoffen die zeer toxisch zijn.
Monopropyleen glycol is geen natuurlijke stof, maar ze adverteren dat het aangeboden product 100% natuurlijk is en dat klopt feitelijk niet. Ik heb niet gezegd dat natuurlijke stoffen niet schadelijk kunnen zijn en tevens ook geen oordeel gegeven of E1520 wel of niet schadelijk zou zijn. Slechts geconstateerd dat er feitelijk sprake is van misleiding op basis van de geadverteerde teksten op de website van Brouwland. De misvatting is gebaseerd op je eigen aannames en niet van toepassing op mijn eerder gegeven reacties.




Jacques

Citaat van: biking rebel op 25-01-2018  10:49 uMonopropyleen glycol is geen natuurlijke stof, maar ze adverteren dat het aangeboden product 100% natuurlijk is en dat klopt feitelijk niet. Ik heb niet gezegd dat natuurlijke stoffen niet schadelijk kunnen zijn en tevens ook geen oordeel gegeven of E1520 wel of niet schadelijk zou zijn. Slechts geconstateerd dat er feitelijk sprake is van misleiding op basis van de geadverteerde teksten op de website van Brouwland. De misvatting is gebaseerd op je eigen aannames en niet van toepassing op mijn eerder gegeven reacties.

Wat is wel een natuurlijke stof?

Feit is dat alle E-nummers ook in de natuur voorkomen.
Een link naar een zeer lezenswaardig artikel over E-nummers https://npofocus.nl/artikel/7528/kun-je-beter-eten-kopen-zonder-e-nummers

Haagse Wouter

Ik snap je helemaal Biking Rebel! Er zitten immers bestandsdelen in die niet natuurlijk zijn.

Maar ze hebben een product wat gemaakt wordt door een extract te maken van hop.
Vervolgens doen ze er een beetje oplosmiddel in. Ik weet niet of dat nou zo'n ramp is qua de claim dat het natuurlijk zou zijn.

Overigens, zit het niet alleen in het hopextract van Brouwmarkt maar in elk vloeibaar hopextract ;).

Citaat van: Jacques op 25-01-2018  21:17 uWat is wel een natuurlijke stof?

Qua voedingsmiddelen is dat gewoon een stof die natuurlijk voorkomt in hetgeen wat je verbouwt heb. Je mag alsnog die stof synthetiseren in het lab en toevoegen, maar het moet er ooit ingezeten hebben.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 25-01-2018  21:53 uQua voedingsmiddelen is dat gewoon een stof die natuurlijk voorkomt in hetgeen wat je verbouwt heb. Je mag alsnog die stof synthetiseren in het lab en toevoegen, maar het moet er ooit ingezeten hebben.

In de natuur komen veel dan wel alle E-nummers voor. Het maakt voor de gezondheid van de mens niet uit of een stof verkregen wordt uit de natuur of door een chemische reactie. De eigenschap van de stof is er niet anders door.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 25-01-2018  22:59 uIn de natuur komen veel dan wel alle E-nummers voor. Het maakt voor de gezondheid van de mens niet uit of een stof verkregen wordt uit de natuur of door een chemische reactie. De eigenschap van de stof is er niet anders door.

Heb ik ook nooit gezegd.

Maar je kunt wel degelijk definiëren wat een toegevoegde stof is ;).

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 25-01-2018  23:15 uHeb ik ook nooit gezegd.

Je hebt inderdaad niet gezegd dat E-nummers ongezond zijn.
Toch leeft er bij veel mensen die gedachte.
Vaak heeft men echter niet door dat ook in 'natuurvoedingstoffen' veel stoffen zitten die een E-nummer hebben.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 25-01-2018  23:26 uJe hebt inderdaad niet gezegd dat E-nummers ongezond zijn.
Toch leeft er bij veel mensen die gedachte.
Vaak heeft men echter niet door dat ook in 'natuurvoedingstoffen' veel stoffen zitten die een E-nummer hebben.

Mja veel mensen weten niet zo veel over dit soort dingen.
E-Nummers zijn de veiligste stoffen die er maar zijn. Die zijn namelijk bewezen niet schadelijk.

Marcel_k

ik heb een NEIPA gebrouwen, met in plaats van de koudhop (ik krijg nog wel eens gushers, en wijt dat aan de koudhop) de Brewferm Sensations Melba Peach.
7 druppeltjes per flesje 0,33.  In elk flesje met een pipetje zitten druppelen.

Ik vind het een héérlijk aroma. Eerlijk gezegd had ik wel een hopbom verwacht, zoals dat eigenlijk ook hoort in een NEIPA, of westcoast IPA. Daar is echt geen sprake van, het aroma is veel subtieler.
Prima deze keer, maar een volgende keer zal ik toch méér moeten gebruiken, ook al heb ik ergens gelezen dat 7 druppels de max is, dat lijkt toch echt niet te kloppen.

thezewery

Vandaag voorbereidende brouwdag tbv Brewferm sensation test. bij het spulletjes bij elkaar zoeken zie ik een doorweekt doosje liggen en is zo goed als alle extract uit het 'dingetje' gelopen. Was uiteraard nog ongeopend, en nee niets op gelegen. Had het wel 'liggend' in de bewaring. Lek lijkt te zitten tussen het tuutje en de folie/verpakking.
Kortom: wellicht behoeft de verpakking nog wat aandacht...

Johnny Stardust

Zijn er inmiddels al ervaringen? Hebben jullie al een flesje klaar en ook 'geproefd'?  :proost:

ciesvandekwis

Hier Peche Melba met mijn Conan indiaantje (met Cascade), toch niet zo overtuigd. Beetje kauwgumachtig aroma. Randje lijm-geur. Maar nog maar 1,5 week op fles, ik geef het nog wat tijd.

Marcel_k

Citaat van: Johnny Stardust op 04-03-2018  22:00 uZijn er inmiddels al ervaringen? Hebben jullie al een flesje klaar en ook 'geproefd'?  :proost:
ja, zie 2 posts boven de jouwe  ;)

Johnny Stardust

Gisteren mijn blond gebotteld. 1 flesje op 50 liter. Flinke fruitkraam bij het bottelen ;)

Benieuwd wat het doet over een week of 3   :proost:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 22-12-2017  21:38 uVoor evaluatiedoeleinden heeft Brouwland 25 verpakkingen Brewferm Sensations beschikbaar gesteld voor het leden van het forum.

Voor een lichtgekleurd bier Kentish Gold hopsensation gebruikt. Toegevoegd aan het bier vóór bottelen.
Aanbevolen dosering (bij nagisting of bottelen): 1 g/L bier. Gebruikt 20 g per 14 L bier.

Vandaag 1e flesje geopend. Geur mooi hoppig, maar de hopgeur wordt al snel minder (wel blijvend).
Maar dit bereik ik ook met late hopgift. Dus Hopsensation is niets voor mij.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.