Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist hoeveelheid One package of White Labs yeast within proper date ranges will  (gelezen 1681 keer)

Offline remolen

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Op de website van Whitelabs staat: One package of White Labs yeast within proper date ranges will work for any 5-gallon batch of beer of any gravity.

Als ik dit goed begrijp kan ik 20 liter brouwen met 1 verpakking zonder starter.

WLP530
was ik van plan te gebruiken.
start sg 1.080
20 liter.

Is dit wijs. Of toch een starter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Ik zou zelf (gevoelsmatig) een starter maken, maar zou net kunnen wellicht.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Ze gaan bij dat soort richtlijnen altijd uit van lage SG's. Direct onder je citaat staat namelijk ook dit:

The chart below shows recommendations for advanced homebrewers.

Waarschijnlijk red je het met onder-enten ook wel, maar als je het kan zou ik wel een starter maken. Zeker aangezien ze eigenlijk 3 verpakkingen aanraden voor je SG

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Het klinkt mij ook wat aan de krappe kant.

Volgens de tips van de White labs website zou je 3 verpakkingen of een starter moeten gebruiken:
https://www.whitelabs.com/resources/homebrew-starter-tips

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
Op de website van Whitelabs staat: One package of White Labs yeast within proper date ranges will work for any 5-gallon batch of beer of any gravity.

Als ik dit goed begrijp kan ik 20 liter brouwen met 1 verpakking zonder starter.

WLP530
was ik van plan te gebruiken.
start sg 1.080
20 liter.

Is dit wijs. Of toch een starter.

De laatste keer dat ik dat heb gedaan, met een veel lager begin sg en minder liters, kwam vergisting met  de WLP550 niet op gang.

Dit was de eerste keer dat me dat overkwam met Whitelabs.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Bij mijn laatste brouwsel van 23 liter de WLP530 gebruikt. Zo vanuit het zakje de gistemmer in, op 22  C. Na een paar uurtjes begon de vergisting. Na een week is ie mooi uitvergist. Begin SG 1078, nu 1015. Zonder een giststarter te hebben gemaakt.

Offline remolen

• Senior lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Bij mijn laatste brouwsel van 23 liter de WLP530 gebruikt. Zo vanuit het zakje de gistemmer in, op 22  C. Na een paar uurtjes begon de vergisting. Na een week is ie mooi uitvergist. Begin SG 1078, nu 1015. Zonder een giststarter te hebben gemaakt.

Bij mij gaat het helaas heel anders.

Voor de zekerheid de batch opgesplitst. 10 liter met sg van 1.078 in gistvat met de white labs 530 en de rest van het brouwsel met korrelgist nog op voorraad in een ander vat.

Korrelgist is al heftig aan het gisten nu.
White labs gist doet NIKS. Geen schuim, geen activiteit.. Nu 19 uur geleden .. vrees het ergste.  Het vat staat op 21 graden.
Gemeten aan de buitenkant van het vat met een spons er tegen aan.

Nog ingrijpen? Of domweg afwachten.
Lees op meer plekken dat de white labs traag op gang komen.

Wat betreft de houdbaarheid van de gist.
Geproduceerd in oktober dit jaar.
Houdbaar tot april 2019 ... rechtstreeks van koelkast van der Kooij Jubbega naar huis... Iit de koelkast gehouden en 6 a 8 uur laten bij het wort gedaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Nog ingrijpen? Of domweg afwachten.
Lees op meer plekken dat de white labs traag op gang komen.

Ik neem aan dat de vergisting gestart is.

Je hebt duidelijk te weinig gist gent. Je had of een starter moeten maken of twee verpakkingen moeten gebruiken.
Het beste is een calculator te gebruiken voor het bepalen van de hoeveelheid gist die je nodig hebt en de aanwijzing op de verpakking laten voor wat hij is.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia

Beetje late reactie, maar wellicht wel handig voor brouwers die in de toekomst in dit topic terecht komen. Ik heb afgelopen een quad gebrouwen waarvan ik 1 batch van ca. 11 liter met een SG van 1.092 met 1 zakje WLP530 vergist (zonder starter). Deze kwam (net als de vorige keer dat ik deze gist gebruikte) binnen 24 uur goed op gang en ik was blij dat ik na eerdere ervaring met deze gist een blow-off had toegepast.

Tags: