Brouwgerst

Gestart door beermenke, 08-02-2019 21:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Ik heb 15 a 20 kg brouwgerst. Ik ga zelf toch niet mouten. Het toevoegen van kleine hoeveelheden aan n recept is geen succes. Wel perfect bij weizen want die wordt normaal helder bij mij en nu dus niet.
Iemand interesse? Ik wil eigenlijk niet verzenden
Omgeving Roermond ophalen

Nick H.

Citaat van: beermenke op 08-02-2019  21:54 uIk heb 15 a 20 kg brouwgerst. Ik ga zelf toch niet mouten. Het toevoegen van kleine hoeveelheden aan n recept is geen succes. Wel perfect bij weizen want die wordt normaal helder bij mij en nu dus niet.
Iemand interesse? Ik wil eigenlijk niet verzenden
Omgeving Roermond ophalen

Hallo Beermenke,

Het lijkt me heerlijk om eens te proberen te mouten en daarmee enkele biertjes te brouwen. Wellicht kan ik nog wat rookmout maken. Hoe de vrouw er over denkt, ga ik maar niet vragen... Ik kan haar hoofdschudden nu al zien.  :stom:

Dus, ja, ik wil wel eens van Heerlen naar Remunj rijden voor een partij gerst en de aansluitende lol.

groetjes,
Nick

hansHalberstadt

Citaat van: Nick H. op 10-02-2019  11:20 uHallo Beermenke,

Het lijkt me heerlijk om eens te proberen te mouten en daarmee enkele biertjes te brouwen. Wellicht kan ik nog wat rookmout maken. Hoe de vrouw er over denkt, ga ik maar niet vragen... Ik kan haar hoofdschudden nu al zien.  :stom:

Dus, ja, ik wil wel eens van Heerlen naar Remunj rijden voor een partij gerst en de aansluitende lol.

groetjes,
Nick
Zeker leuk om eens te proberen.  Mijn ervaring (na een keer of 10 te hebben gemout) is dat het essentiĆ«le stukje de groei is na dag 3 want dan komt er veel warmte vrij. De truc is om daar de temperatuur onder de 16 graden te houden dus thermometer in de hoop steken is wel nodig en dat kun je regelen met afvoer van koolzuur via ventilatie (bevordert groei en oplopen temperatuur) vochtig houden met plantenspuit (worteltjes mogen niet uitdrogen) en omgevingstemperatuur (een graad of 10 meen ik te herinneren)

Ook elke dag 2 x omwoelen andere krijg je een grote kluwen in elkaar gegroeide worteltjes.

De gerst eerst weken 4 uur inkoud water, dan afgieten en 8 uur laten staan, dat 2 x herhalen tot je de wortelpunt ziet ontstaan. Na de 6e dag kun je gaan drogen dan mag de bladkiem tot 2/3 van de korrellengte gekomen zijn. (Bij te hoge temperatuur zit de kiem er al snel buiten)   

Nick H.

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2019  12:33 uZeker leuk om eens te proberen.  Mijn ervaring (na een keer of 10 te hebben gemout) is dat het essentiĆ«le stukje de groei is na dag 3 want dan komt er veel warmte vrij. De truc is om daar de temperatuur onder de 16 graden te houden dus thermometer in de hoop steken is wel nodig en dat kun je regelen met afvoer van koolzuur via ventilatie (bevordert groei en oplopen temperatuur) vochtig houden met plantenspuit (worteltjes mogen niet uitdrogen) en omgevingstemperatuur (een graad of 10 meen ik te herinneren)

Ook elke dag 2 x omwoelen andere krijg je een grote kluwen in elkaar gegroeide worteltjes.

De gerst eerst weken 4 uur inkoud water, dan afgieten en 8 uur laten staan, dat 2 x herhalen tot je de wortelpunt ziet ontstaan. Na de 6e dag kun je gaan drogen dan mag de bladkiem tot 2/3 van de korrellengte gekomen zijn. (Bij te hoge temperatuur zit de kiem er al snel buiten)

Hallo Hans,
Dat sluit erg aan bij het artikel Zelf Mouten,  https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/zelfmouten.html
alhoewel ik nog niet erg lang brouw, wil ik toch deze moeilijke facetten proberen te leren (of leren het aan anderen over te laten).
In ieder geval wil ik er een paar drinkbare bieren mee kunnen brouwen.
In ieder geval bedankt voor je tips.

 :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Nick H. op 10-02-2019  18:58 uHallo Hans,
Dat sluit erg aan bij het artikel Zelf Mouten,  https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/zelfmouten.html
alhoewel ik nog niet erg lang brouw, wil ik toch deze moeilijke facetten proberen te leren (of leren het aan anderen over te laten).
In ieder geval wil ik er een paar drinkbare bieren mee kunnen brouwen.
In ieder geval bedankt voor je tips.

 :biersmile:
Ik denk dat je er in alle gevallen wel en drinkbaar bier mee kunt maken. Als de kiempjes wat doorschieten hebben ze wat meer van de mout opgegeten dus haal je een beetje lager rendement. Als de kiempjes te snel groeien dan loopt de enzymvorming achter dus heb je wat minder enzymen en duren je omzettingen wat langer. Maar beide is geen ramp.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.