Ik brouw in batches van max. 24 flesjes. Dit levert mij flink veel besparing op in ruimte. Hop kan bij mij in de gewone diepvries, dus geen extra energie bovenop hetgeen ik toch reeds nodig heb.
Ik koop geen moutextract. Ofwel maak ik eens op een avondje wat starterwort van 1.040, voldoende voor 5 keer 200 ml, ofwel maak ik wat meer wort, tap het af voor het koken en vries dit in. Met deze starters geef ik gehydrateerde droge gist een boost in het geval van zware bieren, of als ik wat oudere gist gebruik.
Filteremmer, bottelemmer en gistvat heb ik gemaakt van voedingsemmers met deksel gehaald bij de frituur, dingen die ze toch moesten weggooien.
Ik kijk ook graag op de rommelmarkt en op ikgeefweg (Facebook). Dat heeft me een fles van 10 l opgeleverd, en 2 DJ's van 10 liter. Ook Duitse halve liter flesjes met kantelstoppen voor minder dan de leeggoedprijs. En paletten waarmee ik bierbakken maak.
Aan de andere kant heb ik wel geïnvesteerd in een walsenmolen, een pH meter, een koelspiraal en een draagbare inductiekookplaat van IKEA.
Voor de rest kijk ik uit naar wat ik in korting kan kopen, en inderdaad, geen zakjes van 1 kg voor basismouten, maar emmers van 5 kg (maar 25 kg is dan wel iets te veel voor mij).
Ik brouw elektrisch, maar ik vermoed dat ik op een brouwavond max 2kWh verbruik, en ik brouw maar om de drie à vier weken, dit verbruik zie ik niet op de afrekening.