Flesjes reinigen

Gestart door coenvredenburg20, 21-12-2017 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

coenvredenburg20

Hallo iedereen,

Ik wil straks mijn bier gaan bottelen. Heeft iemand tips hoe ik de flesjes het beste kan reinigen, ik lees namelijk veel dat je na het drinken de flesjes direct moet omspoelen, dit heb ik niet gedaan. Is dit een probleem?
En zo ja, hoe kan ik die oplossen?

Alvast bedankt

pippakillinova

Zolang je geen organische resten in je flesje ziet zitten...
Wel even goed reinigen en desinfecteren met een star san oplossing oid. Zelf gebruik ik naar tevredenheid een avvinatore hiervoor.

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/spoelapparatuur/d/spoelapparaat-avvinatore

coenvredenburg20

Citaat van: pippakillinova op 21-12-2017  15:59 uZolang je geen organische resten in je flesje ziet zitten...
Wel even goed reinigen en desinfecteren met een star san oplossing oid. Zelf gebruik ik naar tevredenheid een avvinatore hiervoor.

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/spoelapparatuur/d/spoelapparaat-avvinatore
Bedankt, ik gebruik oxi

Fermon

Je kan ze het best even laten weken in water met afwasmiddel, dit omdat je ze niet gelijk na het drinken gespoeld hebt. Daarna kan je ze inderdaad met oxi reinigen.

CeesM

Citaat van: pippakillinova op 21-12-2017  15:59 uZolang je geen organische resten in je flesje ziet zitten...
Wel even goed reinigen en desinfecteren met een star san oplossing oid. Zelf gebruik ik naar tevredenheid een avvinatore hiervoor.

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/spoelapparatuur/d/spoelapparaat-avvinatore
Die gebruik ik alleen om ze met star san te ontsmetten. Ik weet niet of de straalkracht groot genoeg is om vaste bestanddelen in een flesje te kunnen oplossen. Tja, ik gebruik glasbak flesjes die slechts éénmaal gebruikt zijn. En die spoel ik gelijk om na consumptie.

Slayer1965

Ik reinig mijn flessen met caustic, het voordeel daarvan voor mij is dat biersteen ook verdwijnt. 

Jacques

Citaat van: coenvredenburg20 op 21-12-2017  15:05 uHallo iedereen,

Ik wil straks mijn bier gaan bottelen. Heeft iemand tips hoe ik de flesjes het beste kan reinigen, ik lees namelijk veel dat je na het drinken de flesjes direct moet omspoelen, dit heb ik niet gedaan. Is dit een probleem?
En zo ja, hoe kan ik die oplossen?

Alvast bedankt

Hier is al heel veel over geschreven op dit forum.
Ik raad je aan de tags te gebruiken.
In dit geval de tag reinigen/desinfecteren


Oscar

Citaat van: coenvredenburg20 op 21-12-2017  15:05 uIk wil straks mijn bier gaan bottelen. Heeft iemand tips hoe ik de flesjes het beste kan reinigen,

Visueel schoon = schoon. Dus dat kun je zelf wel verzinnen en bepalen toch? Daarna een kwestie van desinfecteren. Denk niet te moeilijk...  :brouwen: :biersmile:

Jacques

Toch is er verschil tussen schoon op het eerste gezicht en echt schoon.
Na verloop van tijd komt er film met biersteen in je flessen die je alleen ziet als je de flessen goed tegen het licht houdt. En zelfs dan is het vaak moeilijk waarneembaar en zie je het pas als de flessen behandelt met chemipro caustic.

In het geval je pas begint met brouwen hoef je je daar niet zo druk over te maken. Die aanslag krijg je pas als je de flessen een paar keer gebruikt hebt. Bij een beginnende brouwer is dat niet het geval.

Een veel lastiger probleem is dat je allerlei schimmelgroei krijgt in je flessen als je ze niet meteen omspoelt. Om de koek in je flesjes te verwijderen heb je een krachtig reinigingsmiddel nodig zoals loog of chemipro caustic.
Eventueel kun je met flessenborstel met een pluim aan de voorkant de flessen mechanisch reinigen. Als je dat doet moet je goed desinfecteren. Bij het gebruik van chemipro caustic is dat niet nodig omdat die middel een goede reiniger is en ook prima desinfecteert. Maar dat middel moet wel goed nagespoeld worden omdat restanten een hele vervelende smaakafwijking geeft.
 
In het geval dat je chemipro caustic gebruikt moet je natuurlijk wel even in de fles kijken of alle verontreiniging weg is. In een fles waar zichtbaar verontreiniging aanwezig is hoor je niet te bottelen.

Peke

In warm water een vaatwas tablet toevoegen.
Flesjes een tijd laten liggen misschien eens wat schudden.
Goed met water uitspoelen en dan met oxy en dan weer uitspoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.