Citra & Topaz Imperial IPA

Gestart door Martijn0172, 20-12-2017 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Versie 1 vond ik tegenvallen, sowieso was deze erg ver door vergist 1,008, toen mangrove jack m44 gebruikt, en was er sprake van te overheersende diacetyl smaak. Ik verwacht van deze versie in ieder geval een lekker bier om zo nu en dan er eentje te pakken. In tegenstelling tot de vorige keer heb ik nu geen caramelmouten gebruikt met het doel de hop beter tot z'n recht te laten komen. Ik houd van volle hop smaken in mijn bier, vandaar de whirpool en koudhopgift

Het doel van deze brouwdag is de topaz hop leren kennen ik begrijp dat deze goed tot zijn recht komt in vooral high gravity bieren. En een keer dubbel maischen gezien ik een braumeister bezit.

Ansius

Wat was de pH waarde bij de start van de vergisting?

Martijn0172

Ik heb alleen tijdens het maischen gecheckt, dat was toen 5,4 na het toevoegen van melkzuur

Ansius

Succes er mee vandaag.

Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn de pH waarden begin en einde kook.
Hoe meet je je pH eigenlijk?

Martijn0172

Citaat van: Ansius op 24-12-2017  09:18 uSucces er mee vandaag.

Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn de pH waarden begin en einde kook.
Hoe meet je je pH eigenlijk?

Dank je!

Met een pH strip. En dit is in mijn situatie eigenlijk enorm onhandig omdat ik afhankelijk bent van mijn vrouw of 9 jarige dochter om de kleur te bepalen, ik ben namelijk kleurenblind  :o Op het verlanglijstje staat dan ook een pH-meter en een refractometer

Martijn0172

Citaat van: Ansius op 24-12-2017  09:18 uSucces er mee vandaag.

Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn de pH waarden begin en einde kook.
Hoe meet je je pH eigenlijk?

Begin kook was de pH 5,5, nu einde kook was deze 5.2. Beide gemeten bij 70c door middel van een papiertje. Ik heb toegevoegd aan de hand van de aanwijzingen van BrouwHulp. Het gaat het vat in met een 1,088, zo dadelijk met het toevoegen van suiker op 1,095.
Ik ben dus best tevreden :)

Jacques

De discussie over restalkaliteit is afgesplitst. Zie hier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.