Simpel Pale Ale met Amarillo

Gestart door de.campus.brouwerij, 14-12-2018 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de.campus.brouwerij

Lieve Brouwers,

Voor het volgende recept zou ik graag een simpele Pale Ale brouwen met Amarillo hop als de enige hop.
Het bier zou door een korte alfa-amlylase genoeg body moeten krijgen.

Graag hoor ik jullie commentaar. Het definitieve recept zou vooral vaak gebrouwen kunnen worden (2x per maand) en het bier zou dan na een maand al te drinken moeten zijn.





BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBatch 7
Naam receptAmarillo Pale Ale
Brouwdatum14-12-2018
BierstijlPale Ale (American)
Volume45,0 l
Begin SG1,039 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Noonan)32 IBU
Brouwzaalrendement60,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Zutphen
20,63 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.10 min.4,0 l/kg
Beta-amylase63,0 °C2 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C2 min.20 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100,0 gAmarillobellen8,9%20 min.20,2 IBU
50,0 gAmarillobellen8,9%10 min.6,4 IBU
50,0 gAmarillobellen8,9%5 min.4,9 IBU

Gist
33 gram Belle Saison
Bovengistende gistvorm. Snelle start en krachtige gisting die in 5 dagen boven 17°C voltooid kan zijn

4 dagen hoofdvergisting op 18 graden
10 dagen lageren op 10 graden

JanEric

Waarom de 53 graden stap? Verder geen opmerkingen.

Oxhead

Vreemde gistkeuze voor een American pale ale. Ik zou de Us-05 adviseren.
Sowieso heeft het maischschema geen invloed op het uiteindelijke bier als je een Saisongist als de Belle saison gebruikt.
Deze breekt zelf alle suiker verder af.
En gaat maar door met vergisten zodat het zeker niet na een maand drinkklaar zal zijn.
De kans hierbij is groot dat het bier dan op de fles verder uitvergist met teveel koolzuur en druk tot gevolg.

hobbybob

Inderdaad andere gist pakken

US-05

Of de Gozdawa West Coast "Chico"

53 graden stap vergeten

Het beste bier brouw jezelf


Thom

Die gist vreet door alles heen. Ook al maisch je lang op 72 graden. Ik denk dat je beter een andere gist kan nemen. US coast van magrove, Us-05 etc. Voor de rest ziet het er prima uit.

Edwin brouwt

Klopt, die Belle Saison gaat door. En dat kan best lang duren, dus als je snel wilt, niet doen.


Ik ga mijn volgende ipa brouwen met de Bry-97 van lallemand, schijnt een snelle te zijn die niet ver door vergist. Misschien die proberen?

marc0871

Yep, US-05.
Ik laat het bier vaak minstens 3 weken staan, maar meestal is de gist na 2 weken aan een graad of 20 al wel klaar.
Snelle, schone vergisting.
Mooie, frisse, heldere smaak, die je in een Pale Ale wil hebben.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 15-12-2018  00:02 uInderdaad andere gist pakken

US-05

Of de Gozdawa West Coast "Chico"

De US-05 is de meest gebruikte gist op dit moment.
Daar zijn verschillende variaties van. De Gozdawa West Coast is daar eentje van.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  10:57 uDe US-05 is de meest gebruikte gist op dit moment.
Daar zijn verschillende variaties van. De Gozdawa West Coast is daar eentje van.

Ik ben ook te spreken over de gisten van Crossmyloof hoor! Die zijn zo lekker goedkoop.

Heisenberg

Citaat van: de.campus.brouwerij op 14-12-2018  19:55 u4 dagen hoofdvergisting op 18 graden

4 dagen wil nog niet zeggen dat de hoofdvergisting voorbij is. Alleen door te meten kom je daar pas achter. En eigenlijk moet je nét voordat de hoofdvergisting voorbij is overhevelen.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 16-12-2018  11:36 uIk ben ook te spreken over de gisten van Crossmyloof hoor! Die zijn zo lekker goedkoop.

Wat is de relevantie van deze reactie in dit topic?

Had je misschien een specifieke gist in gedachte die volgens jou een tweelingbroertje is van de US-05?
Heb je daar ervaring mee?

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  20:15 uWat is de relevantie van deze reactie in dit topic?

Had je misschien een specifieke gist in gedachte die volgens jou een tweelingbroertje is van de US-05?
Heb je daar ervaring mee?

US PALE ALE STRAIN CLASSIFICATION: Suitable for American Style Pale Ales, American Double IPAs, American Style Imperial Stouts and more.  A top-fermenting ale strain suitable for American style ales. This yeast produces an exceptionally clean flavour, ideal for when you want the hop character to really punch through.
Saccharomyces cerevisiae. RECOMMENDED TEMPERATURE RANGE: 17 - 22°C; ATTENUATION: (73-82%); FLOCCULATION RATE: 75-76%; VIABLE YEAST CELLS: >20 x 109; GMO STATUS: GMO Free; Max brew strength per sachet in a 23 l brew - 6.6/7.6% ABV (Double pitch if a higher abv is required)

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 16-12-2018  20:28 uUS PALE ALE STRAIN CLASSIFICATION: Suitable for American Style Pale Ales, American Double IPAs, American Style Imperial Stouts and more.  A top-fermenting ale strain suitable for American style ales. This yeast produces an exceptionally clean flavour, ideal for when you want the hop character to really punch through.
Saccharomyces cerevisiae. RECOMMENDED TEMPERATURE RANGE: 17 - 22°C; ATTENUATION: (73-82%); FLOCCULATION RATE: 75-76%; VIABLE YEAST CELLS: >20 x 109; GMO STATUS: GMO Free; Max brew strength per sachet in a 23 l brew - 6.6/7.6% ABV (Double pitch if a higher abv is required)

Ik denk ook dat dit een tweelingbroertje is, maar of Hans dat wilde zeggen weet ik niet. ???

Er zijn veel meer korrelgisten van andere leveranciers die in feite niets anders zijn dan de US-05.

de.campus.brouwerij

Heren bedankt! Wij gaan de gist veranderen in 33 gram US-05,

Merci!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.