Hoi allemaal,
Om het topic van Jacques over de nieuwe safale HA-18 gist niet teveel (verder) te vervuilen met mijn geklets over wat ik het van Robert ontvangen zakje (nogmaals dank!) ga aandoen, open ik bij deze een nieuwe topic over deze zware gistbeproeving.
Ik heb de commentaren meegenomen en mijn recept (dit is een variatie op de tokyo van brewdog) een klein beetje veranderd. Morgen, als het de kortste dag van het jaar is, ga ik dit bier brouwen. Dit leek me wel toepasselijk voor zo'n donker zwaar monster, en wellicht helpt het kleine beetje heksenkracht van zo'n dag ook nog mee

.
Het lijstje:
Methode BIAB
OG 1135
FG 1001 (!)
IBU 100,55
EBC 98,5
ALC% 17,7
Eff. 76% (hopen dat ik dat haal met zo'n recept...)
10,5 liter in het vergistingsvat
4,5 kg palemout (75%)
0,5 kg cara 120EBC (8,3%)
0,375 kg chocolademout (6,3%)
0,375 kg geroosterde gerst (6,3%)
0,25 kg havervlokken (4,2%)
Maisch (15 liter) 90 min 65*c - 15 min 73*c
Spoelen 3,5 liter 78*c
30 g Cascade 6,5% FWH
20 g magnum 11,6% FWH
20 g Cascade 6,5% 15 min koken
12,5 g styrian goldings 3,2% 15 min koken
12,5 g Saaz 2,6% whirlpool @ 75*c, 15 min
12,5 g citra 11% whirlpool @ 75*c, 15 min
25 g verse cranberries 15 min koken
1 vers! laurierblad 15 min koken
Kooktijd 90 min - 14,5 l
Gist Fermentis safale HA-18 (het mengsel in het zakje bevat naast sacch ook glucoamylase)
Na koelen zet ik het wort in een warmwaterbad (in het gistvat uiteraard

) van 25*c, vervolgens enten met de ook op 25*c gehydrateerde gist. Ik verwacht dat de temperatuur in het vat dan tijdens hoofdvergisting zal oplopen naar een graad of 30, dit is midden in het aanbevolen, vrij hoge vergistingstemperatuurbereik van deze gist (25-35*c). Door middel van een verwarmingselement ga ik de ondertemperatuur van 25*c het hele gistingsproces aanhouden. Wellicht wordt die aan het einde nog iets opgeschroefd.
Als de boel helemaal is uitvergist ga ik het bier nog minstens een week lageren op 30 gram in ardbeg 10yo whisky geweekte whiskyvatsnippers. Die liggen nu al te weken.
Waarom nou zo'n extreem zwaar bier? Ik ben erg benieuwd of deze gist doet wat de verpakking zegt (uitvergisten tot een SVG van 97% en een alcoholtolerantie van 18% bijvoorbeeld), en ik lust af en toe wel zo'n zware jongen. Vandaar dat het me een mooi experiment leek om een volmout bier te maken dat van deze gist het uiterste gaat vergen. Het lijkt me overigens dat de toegevoegde glucoamylase een flink deel van die hoge SVG veroorzaakt.
Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de voortgang. De mout is zojuist geschroot en de spulletjes staan klaar, ik heb er zin in morgen!

Mark.