Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vergisting Vlaams Rood  (gelezen 719 keer)

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
Vergisting Vlaams Rood
« Gepost op: 20-12-2017 16:28 u »
Precies een maand geleden heb ik een smartpack Wyeast - Roeselare Ale Blend 3763 gestort in 15 liter Vlaams Rood.
Het wort was in eerste instantie vergist met Safale US-05 tot een SG van 1.016
De wilde Roeselaere gist met Brettanomyces moest het daarna overnemen.

Wat ik zag, was dat de vergisting zo heel rustig verder ging, elk kwartier gaf hij een blupje. Eigenlijk niks
om mij ongerust over te maken, want  een Vlaams Rood laat je minimaal een jaar gisten
(misschien wel 2 jaar als je er een 2e batch met Vlaams Rood jong bier bijgiet)

Alleen gisteren was de vergisting plots anders, in plaats van eens in het kwartier, zie ik nu 2x per minuut een blupje.
Het waterslot ruikt prima, het schuim in de mandfles ziet er schoon en keurig uit. Eigenlijk nog steeds niets
om me zorgen over te maken.

Ik zoek alleen een verklaring. Zou de vergisting tot gisteren, nog een restvergisting van de US-05 geweest kunnen zijn?
Zou brettanomyces een aanloop van een maand nodig gehad kunnen hebben?
(Het smartpack bolde maar een klein beetje)
Het bier staat in een koele kamer, waar de temperatuur vrij constant 17 graden is. (Te koud?)
Waar ik benieuwd naar ben, is of de vergisting  van de 3763 vaker zo verloopt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Vergisting Vlaams Rood
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2017 17:53 u »
Een waterslot op een Vlaams roodbruin dat is eigenlijk niet idiaal de Pediococcus en Lactobacillus die in de Roeselare blend zitten hebben zuurstof nodig, als je je fles of vat afsluit met en waterslot treedt er bijna geen verzuring op.
Dat er verschil in activiteit is is normaal, het zijn de verschillende culturen die afhankelijk van de beschikbare voedingsstoffen de overhand nemen en dus meer of minder activiteit vertonen.

Bij mij staan die gewoon in een 20l HDPE jerrycan met een ontluchtingsdop zodat het bier een beetje kan ademen ten gevolge de temperatuur schommelingen
(zulke dop https://www.jerrycanshop.nl/din-51mm-dop-met-ontluchting-voor-jerrycan-html.html)
Of als het in glas zit met een sterilock

Ligt er al een pellicle op je bier?

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #2 Gepost op: 21-12-2017 22:48 u »
Een waterslot op een Vlaams roodbruin dat is eigenlijk niet idiaal de Pediococcus en Lactobacillus die in de Roeselare blend zitten hebben zuurstof nodig, als je je fles of vat afsluit met en waterslot treedt er bijna geen verzuring op.
Dat er verschil in activiteit is is normaal, het zijn de verschillende culturen die afhankelijk van de beschikbare voedingsstoffen de overhand nemen en dus meer of minder activiteit vertonen.

Bij mij staan die gewoon in een 20l HDPE jerrycan met een ontluchtingsdop zodat het bier een beetje kan ademen ten gevolge de temperatuur schommelingen
(zulke dop https://www.jerrycanshop.nl/din-51mm-dop-met-ontluchting-voor-jerrycan-html.html)
Of als het in glas zit met een sterilock

Ligt er al een pellicle op je bier?

Er begint zich langzaam een pellicle te vormen. De schuimlaag was eerst dun en wit. Hij wordt nu geel en dikker.
Ik wil het vat nu gaan openen waarbij wat zuurstof inslag zal plaats vinden. Verder zal ik het sg meten en gaan proeven in hoeverre er zuurvorming heeft plaatsgevonden.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-12-2017 12:22 u »
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ben me al wel wat aan het inlezen. Volgens mij moet je het pellicle niet verstoren!
Gewoon geduld hebben en die metingen pas doen als dat jaar verstreken is.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2018 14:26 u »
Ik heb naar aanleiding van de opmerking van Serge even kort de stop losgemaakt om wat zuurstof inslag te creren.
Het pellicle is beperkt tot een dunne schuimlaag. Wel is er n hele grote bel onstaan, hij heeft een middellijn van 10 cm en
is 5 cm hoog. Alles ruikt leer alcoholisch en bierig. Het blubt lekker door met 2x per minuut een blubje.

De temperatuur staat nu gecontroleerd op 16  C.