Waterslot vullen...

Gestart door Heisenberg, 19-12-2017 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg



In het waterslot heb ik Star San gedaan. Zit er teveel in of niet? 

broeder

Ziet er goed uit, het deksel mag niet sluitend op het waterslot steunen.
Star San is niet per se nodig in het slot, de vloeistof komt niet in contact met het jongbier.
Wel moet ie voor gebruik ontsmet zijn (Star San).
Succes verder en groet,
broeder Willem

Heisenberg

Citaat van: broeder op 19-12-2017  18:43 uZiet er goed uit, het deksel mag niet sluitend op het waterslot steunen.
Star San is niet per se nodig in het slot, de vloeistof komt niet in contact met het jongbier.
Wel moet ie voor gebruik ontsmet zijn (Star San).
Succes verder en groet,
broeder Willem

Dankjewel voor je antwoord broeder Willem. En uiteraard wordt hier alles voor gebruik grondig gereinigd en ontsmet :) ;) ;)
 :proost:

Markiej87

Het is een waterslot, geen starsanslot ;)

Heisenberg

Citaat van: Markiej87 op 19-12-2017  19:48 uHet is een waterslot, geen starsanslot ;)
;);) Ook geen wodkaslot, toch?:proost:

Martijn0172

Zit er pure Star San in of een Star San oplossing volgens de handleiding?

Heisenberg

Citaat van: Martijn0172 op 19-12-2017  20:02 uZit er pure Star San in of een Star San oplossing volgens de handleiding?
Een oplossing: 2,5 ml op een liter gedemineraliseerd water.

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 19-12-2017  20:04 uEen oplossing: 2,5 ml op een liter gedemineraliseerd water.

Volgende keer mag er gewoon kraanwater in hoor  ;) :brouwen: :proost:

Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 19-12-2017  20:30 uVolgende keer mag er gewoon kraanwater in hoor  ;) :brouwen: :proost:

Ach maakt niet uit. Krijg het gratis!  :proost: :proost: :proost:

Martijn0172

Citaat van: Easywoods op 19-12-2017  20:30 uVolgende keer mag er gewoon kraanwater in hoor  ;) :brouwen: :proost:

Is het zo? Er was laatst een topic dat Star San zijn werking verliest met gewoon kraanwater

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 19-12-2017  20:39 uIs het zo? Er was laatst een topic dat Star San zijn werking verliest met gewoon kraanwater
Dat hangt van je kraanwater af.
Zolang de oplossing onder pH 3 blijft is er niets aan de hand.

Easywoods

Citaat van: Martijn0172 op 19-12-2017  20:39 uIs het zo? Er was laatst een topic dat starsan zijn werking verliest met gewoon kraanwater

Ik bedoel dat er gewoon water in het waterslot mag... zonder Star San. Als je een oplossing Star San langere tijd wilt bewaren om artikelen te ontsmetten dan een oplossing maken met demiwater inderdaad  ;)

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 19-12-2017  20:04 uEen oplossing: 2,5 ml op een liter gedemineraliseerd water.

Gebruik alleen gedemineraliseerd water. Daar zitten geen voedingstoffen in. Micro-organismen kunnen zich daarin niet ontwikkelen.
Vouw verder groot stuk aluminiumfolie over je waterslot. Op die manier komen er geen fruitvliegjes bij je waterslot. Ontwijkend koolzuur zal ze tegenhouden. Kan er ook voor zorgen dat de deksel van je waterslot op zijn plaats blijft.

mbroek

Citaat van: Heisenberg op 19-12-2017  18:38 u

In het waterslot heb ik Star San gedaan. Zit er teveel in of niet?

Als je er iets minder in doet kleppert je deksel mooi. En ik gebruik gewoon gedestilleerd water.

hans_nwk

Gedestilleerd water gebruiken lijkt me overkill.
Met de uitgeblazen CO2 komen gegarandeerd ook wat gistcellen mee die dan een voedingsbodem kunnen vormen voor andere organismen.

Het verschil tussen demiwater en kraanwater zal gauw kleiner worden tijdens een vergisting is mijn vermoeden.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Ik doe tegenwoordig wat olijfolie of andere pantaardige olie in het waterslot en een watje om de beesjes tegen te houden.
 

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2017  16:23 uIk doe tegenwoordig wat olijfolie of andere pantaardige olie in het waterslot en een watje om de beesjes tegen te houden.
Moet dat koud geperst zijn?

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 20-12-2017  18:00 uMoet dat koud geperst zijn?
Maakt niet uit denk ik. Voordeel tov water is volgens mij dat het
1) Niet verdampt zodat je waterstlot niet droog kan komen te staan
2) er geen bacteriegroei in plaatsvindt (denk ik maar weet ik niet zeker)
3) olie vrijwel geen zuurstof doorlaat dus beter het bier beschermt tegen zuurstof van buiten

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2017  19:44 uMaakt niet uit denk ik. Voordeel tov water is volgens mij dat het
1) Niet verdampt zodat je waterstlot niet droog kan komen te staan
2) er geen bacteriegroei in plaatsvindt (denk ik maar weet ik niet zeker)
3) olie vrijwel geen zuurstof doorlaat dus beter het bier beschermt tegen zuurstof van buiten
Dat was een mopje, hè.

WimR

Ik hou het maar op gewoon water

bjorri

Ik heb altijd wel een fles drank staan -al dan niet gekregen- die niet lekker is. Prima om dan het waterslot mee te vullen. Een drankslot is het dan eigenlijk dus.

Veel toegevoegde waarde zal het niet hebben maar de gootsten hoeft dan niet minder smakelijk gedestilleerd te verwerken.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 20-12-2017  19:46 uDat was een mopje, hè.
Nee hoor, ik heb nu een gisting lopen met plantaardige olie in het waterslot. Ik geef toe, er zijn zaken die eerder in aanmerking komen voor innovatieve ideeën.   

bjorri

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2017  21:40 uNee hoor, ik heb nu een gisting lopen met plantaardige olie in het waterslot. Ik geef toe, er zijn zaken die eerder in aanmerking komen voor innovatieve ideeën.   
Zou dat mopje niet slaan op het koude persen van die olijfjes?

Hay

Ik schaam me diep en durf het bijna niet te zeggen maar ik doe gewoon water in mijn waterslot.

Jacques

Citaat van: Hay op 20-12-2017  21:59 uIk schaam me diep en durf het bijna niet te zeggen maar ik doe gewoon water in mijn waterslot.

Op zich niets mis mee. Zelf ook jaren gedaan zonder enig probleem. Er zijn echter diverse leden die gemeld hebben dat ze last hebben gehad van fruitvliegjes in hun waterslot. Dat kun je eenvoudig oplossen met een royaal stuk aluminiumfolie dat je over het waterslot vouwt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.