Verdamping in % of volume?

Gestart door Stephan Franken, 20-12-2017 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan Franken

Hoi,
In BrouwHulp kun je ingeven wat je verdampingsverlies is van je brouwketel. Het programma vraagt een percentage.

Maar... Als ik van een uur koken bijvoorbeeld 2 liter water verdamp maakt het maakt daarbij toch niet uit of je 10 of 20 liter water kookt. Verdamping vindt mijn inziens voornamelijk plaats aan het oppervlakte. Of zie ik dit verkeerd?

Wat kan in beter aanhouden bij berekenen. Volume of percentage?   

mbroek

Klopt, het gaat om volume. Ik googel net zolang met het percentage tot het volume goed is.

Jan iets Grunn

Je hebt gelijk. Behalve het oppervlak is ook het vermogen van je verhitting substantie hetzelfde. Als je dit verkeerd berekent zul je snel te veel of te weinig water hebben in je wort bij het omrekenen van recepten naar een groter of kleiner brouwvolume.

hansHalberstadt

Verdamping per uur is direct bepaald door het vermogen van je brander x efficiency waarmee dat vermogen overgebracht wordt naar je ketel.

Heeft dus niets met volume te maken. Het is wel zo dat het meer tijd kost om het spul aan de kook te brengen als je meer volume hebt.

Proefjes hebben aangetoond dat het zelfs niet uitmaakt of je wel of geen deksel op je pan doet bij deksel op de pan verdampt er meer vanuit de vloeistof via stoombellen en zonder deksel meer vanaf het oppervlak. daardoor lijkt het welliswaar of de zaak minder fel kookt zonder deksel, maar qua verdamping maakt het niets uit


seed7

Alleen volume zegt niet veel, volume per tijdseenheid wel, l/u. Als je percentages wilt gebruiken dan kan dat ook prima, maar dan niet wat ik te veel zie %/u maar % over de gehele kookduur. De duur van de kook is dan niet zo van belang.

Wat bij het koken uiteindelijk van belang is is de duur ivm de bitterheidsvorming en de hoeveelheid energie/l die je in het wort stopt ivm kleuring, verdamping en kwaliteit. Dat laatste is prima uit het percentage af te leiden, omdat daarbij het uitgangsvolume niet van belang is.

Kortom, wat is je doel?

Ingo

mbroek

Het gaat er om wat er uiteindelijk in de brouwsoftware gezet wordt. Voor iedere pan/brander etc is dat anders. Maar als je dat weet voor jezelf gebruik je dat getal en zit je doorgaans redelijk goed.

@Seed7 het getal wordt in de recepten toch gebruikt om de verdamping op de hele kooktijd te berekenen. BrouwHulp doet dat wel, alleen het invoeren moet in een percentage gebeuren wat eigenlijk raar is.

hansHalberstadt

Citaat van: mbroek op 20-12-2017  14:58 u@Seed7 het getal wordt in de recepten toch gebruikt om de verdamping op de hele kooktijd te berekenen. BrouwHulp doet dat wel, alleen het invoeren moet in een percentage gebeuren wat eigenlijk raar is.

Feitelijk dus het verkeerde model gebruikt in de software. Gevolg is dat percentage voor elk volume anders wordt. als je steeds hetzelfde volume gebruikt is dat weer minder storend. 

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2017  16:17 uFeitelijk dus het verkeerde model gebruikt in de software. Gevolg is dat percentage voor elk volume anders wordt. als je steeds hetzelfde volume gebruikt is dat weer minder storend.

Ja, en eigenlijk alleen in het veld wat je moet invoeren. Bij verschillende brouwvolumes zie je bij gelijke kooktijden steeds hetzelfde volume wat verdampt, de software gaat er dus uiteindelijk goed mee om.
Fraaier was geweest om alleen dat getal in te voeren en dat percentage invoerveld weg te laten.

Knobby

Dat is inderdaad ook mijn ervaring.

hansHalberstadt

Dan heeft Adrie wel het goede model gebruikt, maar dacht waarschijnlijk dat het handig was om verdamping in % op te geven. Misschien omdat in boekjes vaak over zo'n percentage gesproken wordt. (Maar dat kan alleen Adrie zelf aangeven waarom hij dat zo heeft gekozen)

Henielma

Daar heb ik het in het begin van BrouwHulp met Adrie over gemaild. De reden die Adrie aangaf was dat in de BeerXML definitie de verdamping in procenten ingevuld moet worden. Dat blijft jammer want je verdampt afhankelijk van je brandervermogen en niet afhankelijk van de hoeveelheid in de pan.

hansHalberstadt

Maar wat berekent BrouwHulp dan? Kun je dan je installatie invoeren via een brouwsel met x liter en een percentage daarvan als verdamping en gaat BrouwHulp dan voor een willekeurig volgend brouwsel je verdamping berekenen?

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2017  20:24 uMaar wat berekent BrouwHulp dan? Kun je dan je installatie invoeren via een brouwsel met x liter en een percentage daarvan als verdamping en gaat BrouwHulp dan voor een willekeurig volgend brouwsel je verdamping berekenen?
In de praktijk zie ik dat de voorspelde verdamping van in BrouwHulp alleen afhangt van de kookduur.

mbroek

Citaat van: Henielma op 21-12-2017  18:42 uDaar heb ik het in het begin van BrouwHulp met Adrie over gemaild. De reden die Adrie aangaf was dat in de BeerXML definitie de verdamping in procenten ingevuld moet worden. Dat blijft jammer want je verdampt afhankelijk van je brandervermogen en niet afhankelijk van de hoeveelheid in de pan.

Aha, dus alweer die slecht geschreven beerxml specificatie is de schuldige. Maar het invullen is slechts een eenmalige actie, BrouwHulp rekent netjes ongeacht het volume en gebruikt alleen de kooktijd om de verdamping te berekenen.

Oscar

Citaat van: Henielma op 21-12-2017  18:42 uDe reden die Adrie aangaf was dat in de BeerXML definitie de verdamping in procenten ingevuld moet worden.

Jammer dat ie zich daar door laat leiden... BrouwVisie doet het in aantal liters per uur...  :brouwen:

Knobby

Citaat van: Oscar op 22-12-2017  12:29 uJammer dat ie zich daar door laat leiden... BrouwVisie doet het in aantal liters per uur...  :brouwen:
Zoals gezegd gaat dit alleen om de initiƫle invoer. daarna gaat alles inderdaad in liters per uur

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.