Etiketten van Theo Mol (theo's bier)

Gestart door Theo Mol, 06-02-2021 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Mol

In het begin was een nummer op het dopje genoeg. Ik dronk het toch zelf op en dan wist ik wel wat er in zat.

Het nummer schrijf ik er nog steeds trouw op, dat is ook handig om te zien wat er in het krat zit. Maar voor het weggeven, en als ik eerlijk ben ook omdat ik het leuk vind staan, maak ik al een tijd etiketten voor elk brouwsel.
Het formaat is 10 x 6 cm. Ik druk af op een laserprinter en plak met melk.
De basis is een sjabloon in photoshop elements, zo zit er een beetje een eenheid in.

MIjn uitgangspunt is dat een etiket plezierig moet zijn om naar te kijken, niet te ingewikkeld, en dat er op moet staan wat er in het flesje zit (vandaar de naam "goede vraag" voor een raadselachtig brouwsel). Een kwestie van smaak natuurlijk.
De planken in de afbeelding zijn van een heel wrakke steiger in een haventje waar we een keer aanlegden tijdens een kanovakantie aan de kust van Turkije. Goeie splinters hebben ze daar.











Deze wordt een van de komende dagen gebotteld, een stapeltje etiketten ligt al klaar.



Mijn bier is niet voor de verkoop en die indruk wil ik ook niet wekken, daarom probeer ik niet per se de regels voor handelsetiketten te volgen.

CeesM

Leuke aankleding van je flesjes als je ze weg geeft. ;)

Jan de Graaff

Ik vind het hele goeie etiketten, Theo! Ik hou er wel van als ze een sjabloon volgen en daar dan per soort op variƫren. Het is een hoop werk, maar als je het leuk vind moet je het zeker doen. En zoals Cees zegt, het geeft inderdaad een stuk leuker.

Stefan R.


Jacques


joenedu

Heel leuk! Een boel werk, maar ook dat werk kan leuk zijn. Ze zien er echt mooi uit.

Theo Mol

Een aantal brouwsels verder gebruik ik mijn sjabloon nog met plezier, daarmee maak ik makkelijk en snel een goed etiket, maar afwisselen mag natuurlijk.

Mijn nieuwste is een blond bier met rabarber. Bij het bottelen keen en proefde ik even, het is licht bitter en de rabarber geeft er een fris accent aan maar nauwelijks kleur. De naam wordt zomerblond.
Voor het etiket heb ik, om een idee te krijgen, naar afbeeldingen gezocht met de zoektermen "zomer blond fles". Dat levert een hele sliert plaatjes op van flessen en etiketten. Ook van andere dan bierflessen, schokkend!

Een van die plaatjes heb ik gebruikt voor mijn nieuwe etiket. De associatie met wuivende graanvelden gaf de doorslag.

zomerblond.png

Theo Mol

Dit is het etiket van vandaag.
Een beetje pompeuze titel, "Purmer Alt", net alsof dat wat is. Maar ik heb een Alt gebrouwen en ik woon in de Purmer dus het kan ermee door.

alt.png

Ik gebruik al een tijdje een zeemeermin als beeld omdat er een zeemeermin in het oude gemeentewapen van Purmer staat. Ooit zwom er een zeemeermin in het water, het is een oud verhaal want de Purmer is al zes eeuwen droog. Nou, beetje overdreven: sinds 1622 dus slechts vier eeuwen. De legende is uit 1403, dat is wel zes eeuwen en een beetje.

https://onh.nl/verhaal/de-drie-meren

Theo Mol

Sterke Blonde, zo mag het wel heten.

etiquet-29-klein.png

Misschien een beetje stereotiep plaatje, maar het was de leukste rechtenvrije stripfiguur die ik kon vinden. En nog linkshandig ook, die komt aan!

Vorige etiketten heb ik gemaakt met Photoshop Elements, dit is mijn eerste met GIMP. Dat is nog even wennen, het gaat wat minder soepel en de effecten zijn iets anders, maar het is een aardig etiket geworden.

Theo Mol

Met vallen en opstaan is dit een heel lekker bier geworden. Iets met donkere mout en vergisten met W34/70 ging niet goed maar het was gelukkig te repareren.

Hoe dan ook, de varkens hebben zich een slag in de rondte gesmuld van de donkere bostel want die vinden ze echt lekkerder dan de lichte.
Ik heb dit bier naar ze genoemd omdat ze me altijd veel plezier bezorgen door - grom grom flubbeldeflub - zonder reserve te genieten van het overblijfsel van mijn gebrouw. Dan is het jammer dat ik maar een heel klein brouwerijtje heb.

etiquet-30k.png

Theo Mol

Volgens brewfather lijkt dit bier het meest op een American Blonde, dus dat zou het etiket worden.
De afbeelding is gemaakt door dall-e met de omschrijving "een tekening van het Vrijheidsbeeld met weelderig blond haar, een glas bier in de hand, in de stijl van een fresco uit de renaissance". Ga er maar aan staan.
Met een beetje nabewerken is het dit geworden, ik ben (toch wel) trots. Op de ronding van het flesje komt het glas, bijna als een vuurtoren, mooi uit.
Mijn enige vrees is dat het etiket beter is dan het bier. Een week of wat wachten en we weten het.

Geen geldig bijlage ID.

Vandaag gebotteld, met assistentie van mijn vriend Rob. Meestal werk ik alleen maar het is ook erg gezellig om er iemand bij te halen. We hebben er een glas van het vorige brouwsel op gedronken.

ramon86

Afbeelding werkt helaas niet ("Geen geldig bijlage ID"), ben wel benieuwd :)

Theo Mol

Er was iets met het opsturen, herkansing.

etiquet-31k.png

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.