Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Uitvoeren van een cold crash?  (gelezen 5608 keer)

Brouwers en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sunlight

• Senior lid
  • Land: nl
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
Re: Uitvoeren van een cold crash?
« Reactie #25 Gepost op: 16-01-2018 17:22 u »
Hmm, niet echt het antwoord waarop ik hoopte ;) Lijkt erop dat mijn gebruikte koelkastje niet veel koelcapaciteit heeft dus.
Ik hoor de vloeistof door de leiding 'borrelen', dus er gebeurt wel wat.
Zal vanavond eens wat gaan checken aan temperaturen. Kijken of het inderdaad de koelkast is of misschien de Inkbird?

https://issuu.com/euronicsvisser/docs/waarom_werkt_mijn_koelkast_niet_in_

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 16-01-2018 17:25 u »

Jouw stukje slaat op het vriesgedeelte in een éénmotorige koelkast. Dat is hier niet van toepassing

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2018 19:42 u »
De temperatuur in de schuur maakt wel degelijk uit ook voor een koelkast. Bij een vriesvak is het alleen nog makkelijker te merken. Een koelkast is ontworpen voor een bepaalde range van omgevingstemperatuur, buiten die range is de werking minder. Als je een nieuwe koelkast koopt kan je kiezen uit verschillende opties.
Ik merkte laatst ook met coldcrashen tijdens de koude periode dat mijn gistkast niet onder de 8 graden kwam zelfs na 2 dagen. Normaal doet hij dat in minder dan een nacht. De schuur zelf was een graad of vier... Voor mij was de oplossing simpel, gewoon gistkast uitgezet en de deur open...

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #28 Gepost op: 16-01-2018 20:09 u »
De temperatuur in de schuur maakt wel degelijk uit ook voor een koelkast. Bij een vriesvak is het alleen nog makkelijker te merken. Een koelkast is ontworpen voor een bepaalde range van omgevingstemperatuur, buiten die range is de werking minder. Als je een nieuwe koelkast koopt kan je kiezen uit verschillende opties.
Ik merkte laatst ook met coldcrashen tijdens de koude periode dat mijn gistkast niet onder de 8 graden kwam zelfs na 2 dagen. Normaal doet hij dat in minder dan een nacht. De schuur zelf was een graad of vier... Voor mij was de oplossing simpel, gewoon gistkast uitgezet en de deur open...

Die range ben ik ook tegengekomen inderdaad. De mijne is klasse N, wat betekent dat ie kennelijk het beste werkt tussen 16 en 32gr.C.
Na 24 uur is ie bij mij ook niet verder dan 8grC gekomen.
De vraag is nu dan hoe reageert de koelkast bij een lage omgevingtemperatuur als ik een brouwsel erin heb staan wat niet warmer mag worden dan bijvoorbeeld 19C. Gaat hij dan wel koelen ondanks de lage omgevingstemperatuur?
Dat er met een lage omgevingstemperatuur niet cold gecrasht kan worden ving ik niet zo heel erg, dan zet ik inderdaad de deur wel open, maar ik zou toch wel graag willen dat ie koelt als er een bovengister in staat te schuimen.

Het maffe is dat er in dezelfde schuur er naast een koelkast en vriezertje staan die beiden probleemloos werken :weetniet:

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #29 Gepost op: 16-01-2018 22:40 u »
Jouw stukje slaat op het vriesgedeelte in een éénmotorige koelkast. Dat is hier niet van toepassing

En toch is het principe hetzelfde

Het maffe is dat er in dezelfde schuur er naast een koelkast en vriezertje staan die beiden probleemloos werken :weetniet:

Die hebben producten welke al op deze temperatuur zijn. Dan hoeft hij eigenlijk niet meer te koelen.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #30 Gepost op: 16-01-2018 23:05 u »
Testje gedaan. Inkbird werkt naar behoren. Koelkast kan ik ook niks geks aan ontdekken. Thermostaat werkt, motor slaat aan, geborrel enz.
Heb warm water in de brewbucket gedaan 32,5 ºC en de Inkbird op 17 ºC ingesteld. Koelkast slaat gelijk weer aan.
Blijft de vraag: koelt het water af door de koelkast of koelt het sowieso af door de lage omgevingstemperatuur?

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #31 Gepost op: 16-01-2018 23:15 u »
Snelkoelen is een methode die ik als jaren toepas. Bij mij heeft nog nooit geleid tot een moeizame hergisting. Volgens mij is het effect van een zogenaamde temperatuurshock veel kleiner dan wel eens beweerd wordt.

Of het slim is in stappen van 5 ºC naar beneden te gaan weet ik niet. De daling van temperatuur in je koelkast is afhankelijk van de koelcapaciteit van je koeling. Als je geleidelijk naar beneden wilt gaan zou ik dat in kleinere stapjes doen. Ik heb wel eens begrepen dat je met T-control de daling kunt regelen. Ongetwijfeld kan dat ook met andere regeltechniek.

Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen waarom je last zou hebben van een temperatuurshock wanneer je alsnog relatief langzaam koelt.
Het is niet alsof wij koelen door ons vat vol met vloeibare stikstof te gieten.

Bovendien heb je over het algemeen eerder last van een temperatuurshock wanneer je plots een hoge temperatuur geeft.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #32 Gepost op: 16-01-2018 23:19 u »
Wij gooien de laatste 72 uur de temperatuur in 1 keer terug naar 7 graden, werkt perfect 👍

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 16-01-2018 23:20 u »
Wij gooien de laatste 72 uur de temperatuur in 1 keer terug naar 7 graden, werkt perfect 👍

Waarom niet lager? Werkt het net zo goed als lager?

Ik zelf ga tot rond de 0 á 1 graden, dat is mijn max omdat mijn koelkast anders last krijgt van ijsvorming.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #34 Gepost op: Gisteren om 09:16 »
Waarom niet lager? Werkt het net zo goed als lager?

Ik zelf ga tot rond de 0 á 1 graden, dat is mijn max omdat mijn koelkast anders last krijgt van ijsvorming.
Volgens mij zit er geen verschil qua resultaat tussen 7 graden en 1 graad... Alleen staat dan wel de hele dag de koelkast te draaien (de onze tenminste)... 7 graden werkt ook prima en dat vind de koelkast veel makkelijker vasthouden.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: Gisteren om 10:01 »
Testje gedaan. Inkbird werkt naar behoren. Koelkast kan ik ook niks geks aan ontdekken. Thermostaat werkt, motor slaat aan, geborrel enz.
Heb warm water in de brewbucket gedaan 32,5 ºC en de Inkbird op 17 ºC ingesteld. Koelkast slaat gelijk weer aan.
Blijft de vraag: koelt het water af door de koelkast of koelt het sowieso af door de lage omgevingstemperatuur?

Bij goed koelvermogen is de wand met koeling ongeveer gelijkmatig qua temperatuur. Wanneer het koelvermogen is aangetast zie je vaak ijsvorming op bepaalde plekken. Het is geen broodje aap verhaal om je koelkast eens 24u ondersteboven te laten staan en daarna weer recht te zetten. Wel weer 24u stil laten staan zodat het vloestof weer helemaal afdaalt. Begin 2000 in een witgoedzaak gewerkt dat was de standaard tip die we gaven en geregeld kregen we terug te horen dat de koelkast weer beter koelde. Een andere tip is je deurrubbers goed schoon, heel en een tikje vettig te houden. Als dit niet goed afsluit kan dit ook koelvermogen kosten.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #36 Gepost op: Gisteren om 11:39 »
Bij goed koelvermogen is de wand met koeling ongeveer gelijkmatig qua temperatuur. Wanneer het koelvermogen is aangetast zie je vaak ijsvorming op bepaalde plekken. Het is geen broodje aap verhaal om je koelkast eens 24u ondersteboven te laten staan en daarna weer recht te zetten. Wel weer 24u stil laten staan zodat het vloestof weer helemaal afdaalt. Begin 2000 in een witgoedzaak gewerkt dat was de standaard tip die we gaven en geregeld kregen we terug te horen dat de koelkast weer beter koelde. Een andere tip is je deurrubbers goed schoon, heel en een tikje vettig te houden. Als dit niet goed afsluit kan dit ook koelvermogen kosten.

De achterwand is gelijkmatig qua temperatuur, ijsvorming zie ik ook nergens. De deurrubbers sluiten verder goed af en zijn intact.
Ik hou je tip in mijn achterhoofd. Wat ik eerst nog wil checken is de koelkast in huis een plekje te geven (dus een hogere omgevingstemperatuur) om te kijken of hij dan wel goed koelt.
Ik heb wat zitten internetstruinen en kwam verschillende uiteenzettingen tegen waarom een koelkast minder/niet koelt bij lage omgevingstemperaturen, vergelijkbaar met de link van sunlight.
Eerst even proberen binnen te zetten dus.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 10:37 »
Als een koelkast in een koude ruimte staat, kan hij lastiger zijn warmte van de motor kwijt... en daar gaat ‘ie op termijn steeds slechter van koelen. Zo heb ik ‘t geleerd...

Offline Dees Dubbel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 12:01 »
'k Vind het verwarrend als je het zo zegt. Groter temperatuurverschil op zich zorgt voor betere warmte-overdracht.

Maar het is wel heel goed uitgelegd in die 

Wat je hier allemaal niet leert!  :groots:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 12:13 »
Komt ook door thermodynamica.
Het soort motor wat een in koelkast zit is ansich efficïenter bij hogere temperatuur.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 12:27 »
Ik ben op electronicagebied een complete noob hoor, maar zou het wat uitmaken als je de thermostaat van de koelkast overbrugd? Dus dat de Inkbird de enige thermostaat is?

Ik kan het niet uitstaan dat een oude koelkast die ernaast staat in dezelfde ruimte en dezelfde klimaatklasse (N) heeft wel goed koelt... >:(

Online Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 14:44 »
Ik ben op electronicagebied een complete noob hoor, maar zou het wat uitmaken als je de thermostaat van de koelkast overbrugd? Dus dat de Inkbird de enige thermostaat is?

Ik kan het niet uitstaan dat een oude koelkast die ernaast staat in dezelfde ruimte en dezelfde klimaatklasse (N) heeft wel goed koelt... >:(
De thermostaat van de koelkast is vrij dom en werkt eigenlijk hetzelfde als die van de inkbird. Dus als je koelkastmotor gewoon continu draait dan ligt je probleem niet aan de thermostaat. Als ik mijn koelkast ver laat terugkoelen heb ik altijd last van ijsvorming, als je geen ijsvorming hebt dan lijkt het mij dat je koelkast gewoon slecht koelt.

Tags: koelkast koelen