Snelle hoofdvergisting

Gestart door Stekel, 26-03-2024 09:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Snelbier en 1 gast bekijken dit topic.

Stekel

Hoi,
Afgelopen vrijdag een brouwsel gedaan voor 21 liter tripel, voor de 6e keer want het bevalt me prima. Wat mij opvalt dat het start sg in het gistvat nu al gezakt is van 1075 naar 1012. De vorige keren duurde het toch wat langer. Hebben meerdere brouwers dat ook weleens dat het niet elke keer hetzelfde is?

Broewerke

Citaat van: Stekel op 26-03-2024  09:40 uHoi,
Afgelopen vrijdag een brouwsel gedaan voor 21 liter tripel, voor de 6e keer want het bevalt me prima. Wat mij opvalt dat het start sg in het gistvat nu al gezakt is van 1075 naar 1012. De vorige keren duurde het toch wat langer. Hebben meerdere brouwers dat ook weleens dat het niet elke keer hetzelfde is?
Ja hoor, je kunt precies dezelfde handelingen en ingrediƫnten toepassen en dan kan het verloop nog iets anders zijn. Er zijn zoveel factoren van invloed. Is helemaal niet erg als het maar geen uitzonderlijke afwijkingen zijn. Kortom, geen probleem, lekker brouwen

Jacques

Citaat van: Stekel op 26-03-2024  09:40 uHoi,
Afgelopen vrijdag een brouwsel gedaan voor 21 liter tripel, voor de 6e keer want het bevalt me prima. Wat mij opvalt dat het start sg in het gistvat nu al gezakt is van 1075 naar 1012. De vorige keren duurde het toch wat langer. Hebben meerdere brouwers dat ook weleens dat het niet elke keer hetzelfde is?

De duur van de vergisting is steeds anders, ondanks dat je hetzelfde recept volgt.
De voornaamste oorzaken zijn de vitaliteit van de gist en de vergistingstemperatuur. Maar ook de opname van zuurstof door het wort.

Vergist je temperatuur gecontroleerd?

Stekel

Hoi,
Gisting gebeurt in een klimaatkast.

Jacques

Citaat van: Stekel op 26-03-2024  19:56 uHoi,
Gisting gebeurt in een klimaatkast.

Hoe wordt de temperatuur gecontroleerd? Welke apparatuur? En wat zijn de instellingen? Een halve graad meer of minder heeft al invloed op de vergistingssnelheid.

Stekel

Hoi,
Door middel van koelkast met Inkbird en warmtelint. 20 graden in gistvat van 30 liter, net zo als de vorige keren.

hansHalberstadt

De hoeveelheid actieve gist is denk ik de oorzaak. De gistingssnelheid is in principe evenredig met het aantal actieve cellen. De gistingscurve heeft normaal gesproken een bepaalde vorm en die vorm kun je bij een simpele benadering schalen ten opzichte van de tijd as bij meer of minder gist. Als je echt te weinig gist hebt dan gaat die curve in de 2e helft van de gisting van vorm veranderen (omdat het aantal cellen dan sneller afneemt, omdat ze versleten zijn dus de snelheid nog verder omlaag gaat) en haal het eind SG niet. Dan heb je een slepende gisting.  gistcrrve.gif

Stekel

Hoi,
Duidelijk voor mij. Bedankt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-03-2024  09:00 uDe hoeveelheid actieve gist is denk ik de oorzaak. De gistingssnelheid is in principe evenredig met het aantal actieve cellen. De gistingscurve heeft normaal gesproken een bepaalde vorm en die vorm kun je bij een simpele benadering schalen ten opzichte van de tijd als bij meer of minder gist. Als je echt te weinig gist hebt dan gaat die curve in de 2e helft van de gisting van vorm veranderen (omdat het aantal cellen dan sneller afneemt, omdat ze versleten zijn dus de snelheid nog verder omlaag gaat) en haal het eind SG niet. Dan heb je een slepende gisting.  gistcrrve.gif

Ik neem aan dat Stekel net zo veel gist heeft gebruikt als de vorige keer toen hij dit recept brouwde.
Het kan zijn dat Stekel nu een versere verpakking gist heeft. Of een andere gist... Want dat maakt ook heel veel uit qua vergistingssnelheid.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-03-2024  17:24 uHet kan zijn dat Stekel nu een versere verpakking gist heeft. Of een andere gist...
Vers of minder vers zal betekenen min of meer aantal actieve cellen. Bij een starter kan het de ene keer meer cellen geven dan de andere keer.
Als Stekel daar meer info over kan geven kunnen we daar misschien iets mee.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-03-2024  18:22 uVers of minder vers zal betekenen min of meer aantal actieve cellen. Bij een starter kan het de ene keer meer cellen geven dan de andere keer.
Het gaat niet alleen om het aantal gistcellen, maar ook om de conditie.
Vergelijkt het met een leger bestaande uit 1000 pas geworven rekruten en een leger van 1000 goed getrainde en ervaren soldaten. Het leger van de goed getrainde soldaten is veel krachtiger dan dat van de rekruten, ondanks dat beide legers evenveel manschappen hebben.

Het is bekend dat de conditie van gistcellen achteruit gaat door het bewaren bij een hogere temperatuur. En ook als actieve gistcellen een tijd geen voeding hebben. Als het leger van goed getrainde soldaten een week lang geen voedsel heeft gehad is de vechtkracht aanzienlijk minder.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-03-2024  21:26 uHet gaat niet alleen om het aantal gistcellen, maar ook om de conditie.

Dat speelt zeker een rol. Maar of dat een rol speelt bij Stekel kun je alleen nagaan als stekel meer details geeft hoe hij de gisting voorbereid. Bijvoorbeeld starter maken of korrelgist of gist van vorig brouwsel in zijn geheel hergebruiken. Bij een starter is het nog niet eenvoudig om altijd dezelfde hoeveelheid actieve cellen te maken. Dus vandaar dat dat een rol kan spelen bij het verschil in snelheid tussen huidig brouwsel en vorig brouwsel. Maar nogmaals als je het echt wilt verklaren zijn er meer details nodig.     

Stekel

Hoi,
Heb 2 zakjes T58 gebruikt. Heb er een tijdje geleden een hoop gekocht, allemaal met de datum tot 11/24.

hansHalberstadt

Dan zou het aantal cellen en de kwaliteit daarvan redelijk hetzelfde geweest moeten zijn als je mag aannemen dat de zakjes onderling weinig spreiding hebben.
Je zei 'De vorige keren duurde het toch wat langer.'
Wat was het verschil? Praat je over 10% of 100% langer?
Tijdens de gisting groeit de gist ook nog verder door. Dus het kan zijn dat de ene batch meer zuurstof gehad heeft dan de andere bv bij koelen of overgieten naar het gistvat.

Stekel

Hoi, 10 dagen bij de vorige keren

Jacques

Citaat van: Stekel op Gisteren om 09:53Hoi, 10 dagen bij de vorige keren

Maar wat was anders? Met Hans ben ik het eens dat het verschil ergens vandaan moet komen.

hansHalberstadt

Heb je van je vorige bier gekeken hoeveel slurry je aan het einde had?

hansHalberstadt

Een factor 2.5 (10 versus 4 dagen) moet je terug kunnen zien in de hoeveelheid gist.

Stekel

Hoi,
Er is niets anders gedaan volgens mij. Gewoon het recept aangehouden. Ik meet ook nooit het sg voor het koken. Slurry let ik nooit op. Zodra ik gebotteld heb spuit ik het gistvat schoon. Ik vind het ook geen probleem, ik ga morgen weer meten en als ik nog steeds hetzelfde sg heb, gaat er van het weekend gebotteld worden.

hansHalberstadt

Als er niets anders is gedaan en je hebt ineens toch een factor 2.5 langere gistingstijd dan is er toch iets geks aan de hand. het is niet zo dat de gist ineens denkt zo van: laat ik het nu maar eens een keertje wat sneller of langzamer doen zonder dat daar een reden voor is. Waarschijnlijk heb je dan toch iets anders gedaan, maar realiseer je je dat niet of het pakje gist was iets mee aan de hand. Als je dit soort dingen echt wilt begrijpen dan zul je meer gegevens moeten verzamelen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op Gisteren om 18:26Als er niets anders is gedaan en je hebt ineens toch een factor 2.5 langere gistingstijd dan is er toch iets geks aan de hand. het is niet zo dat de gist ineens denkt zo van: laat ik het nu maar eens een keertje wat sneller of langzamer doen zonder dat daar een reden voor is. Waarschijnlijk heb je dan toch iets anders gedaan, maar realiseer je je dat niet of het pakje gist was iets mee aan de hand. Als je dit soort dingen echt wilt begrijpen dan zul je meer gegevens moeten verzamelen. 

Stekel heeft geen langere vergistingstijd maar een kortere... Vorige keren ging het langzamer.
De gist was dus in een topconditie.

Citaat van: Stekel op Gisteren om 06:39Heb 2 zakjes T58 gebruikt. Heb er een tijdje geleden een hoop gekocht, allemaal met de datum tot 11/24.
Echter, een verschil in conditie van de gist is gezien de bovenstaande reactie onwaarschijnlijk.

Het lijkt erop dat dit een geval is van mijn onderschrift "Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt."



hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op Gisteren om 21:55Het lijkt erop dat dit een geval is van mijn onderschrift "Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt."
In dit geval is het niet exact omdat er niet is bijgehouden wat er allemaal verschillend is gedaan met vorige keer.
Als je meer dingen bijhoudt, kun je ook meer verklaren en begrijpen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.