Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schudden met het vergistingsvat of een speciaal luchtpompje?  (gelezen 1278 keer)

Offline JoepH

• Vol lid
  • Land: nl
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Ik heb ergens gelezen dat 5 minuten schudden met het vergistingsvat niet goed is voor de schuimhoudbaarheid. De eiwitten die voor schuim zorgen kunnen maar éénmaal hun werk doen en denaturiseren. Een speciaal luchtpompje met hepa filter zou beter beter.
IS DIT ZO, of is dit een broodje aap. Wat is raadzaam?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline AukeRadelaar

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Schudden met het vergistingsvat of een speciaal luchtpompje?
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2017 23:25 u »
Volgens mij zorgt het schudden met je afgekoelde wort voor zuurstofinslag en vergroot daarmee de kans op oxidatie.

Ik gebruik sinds kort zo'n aquariumpompje, een half uur dat apparaat aan geeft een, voor mijn gevoel, met zuurstof gevuld wort.

Groeten,
Auke

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 16-12-2017 11:09 u »
Broodje aap

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2017 11:10 u »
Volgens mij zorgt het schudden met je afgekoelde wort voor zuurstofinslag en vergroot daarmee de kans op oxidatie.

Ik gebruik sinds kort zo'n aquariumpompje, een half uur dat apparaat aan geeft een, voor mijn gevoel, met zuurstof gevuld wort.

Groeten,
Auke

Dat is hetzelfde. Je brengt in beide gevallen zuurstof in je wort.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2017 11:23 u »
Dat is hetzelfde. Je brengt in beide gevallen zuurstof in je wort.
Dus ehhh.....2x broodje aap?

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2017 11:49 u »
De vergisting die meteen daarna volgt kan wel wat extra zuurstof gebruiken. Dus 5 minuten klotsen met het vergistingsvat of 15 minuten de luchtpomp erin moet daar wel oké voor zijn. Mij gaat het meer om het effect op de schuimhoudbaarheid. Is dat geklots niet nadelig voor de schuimhoudbaarheid.

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • Bulldog brewer, 15-20L
« Reactie #6 Gepost op: 16-12-2017 13:08 u »
IDe eiwitten die voor schuim zorgen kunnen maar éénmaal hun werk doen en denaturiseren.

Dat las ik hier laastst ook al, ben ook benieuwd. Ik schud vaak na een week hergisting nog eens met de flessen. Zou dan mijn schuim om zeep helpen?

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #7 Gepost op: 16-12-2017 14:07 u »
Ik schud al jaren na de hergisting... altijd prima schuim! :brouwen:

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-12-2017 14:45 u »
Dat schudden met de flesjes na de hergisting prima is dat is wel duidelijk. De gist nogmaals in het bier brengen kan zeker geen kwaad. Je brengt geen zuurstof in het bier en schuimhoudbaarheid lijdt daar ook niet onder. Het gaat in dit draadje om het klotsen met het vergistingsvat na het afkoelen en voordat je de gist toevoegt. Brengt dit schade toe aan de schuimhoudbaarheid en is het beter een luchtpompje met hepa filter te gebruiken.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-12-2017 14:50 u »
Los van het feit of het slecht is voor de schuimhoudbaarheid, met een pompje met bruissteentje krijg je net zo goed of misschien wel meer schuim.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-12-2017 15:56 u »
Los van het feit of het slecht is voor de schuimhoudbaarheid, met een pompje met bruissteentje krijg je net zo goed of misschien wel meer schuim.

Tsja wat is hier wijsheid Knobby. Samen op zoek naar een lekker bier met mooie schuimkraag.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-12-2017 17:06 u »
Als je geen heel zwaar bier hebt en korrelgist gebruikt of een mooie grote starter hebt gemaakt zodat je voldoende en vitale gist ent is beluchten niet echt nodig. Ik volsta meestal met het wort na het koelen in het vat te laten klateren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 16-12-2017 19:48 u »
De eiwitten die voor schuim zorgen kunnen maar éénmaal hun werk doen en denaturiseren.
Ik weet niet wat voor werk die eiwitten moeten doen om daarna te denatureren, maar ik heb nooit iets gemerkt van een slechtere schuimhoudbaarheid door schudden. Vergeet niet dat tijdens de hoofdgisting al snel 2kg koolzuur vrijkomt en dat is ca 1000 liter schuim voor 20 liter bier. (wat daarna weer verdwijnt natuurlijk)

Lijkt me dus broodje aap verhaal.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #13 Gepost op: 16-12-2017 20:37 u »
Ik weet niet wat voor werk die eiwitten moeten doen om daarna te denatureren, maar ik heb nooit iets gemerkt van een slechtere schuimhoudbaarheid door schudden. Vergeet niet dat tijdens de hoofdgisting al snel 2kg koolzuur vrijkomt en dat is ca 1000 liter schuim voor 20 liter bier. (wat daarna weer verdwijnt natuurlijk)

Lijkt me dus broodje aap verhaal.

Sommige eiwitten ontvouwen (deels denatureren) als ze aan een lucht-water grensvlak adsorberen. Bij biereiwitten is dat niet aan de orde. En als het al gebeurd dan moet je wel heel veel schuim vormen. Typisch adsorbeert er op een schuimbel iets van 5 mg eiwit/m2 oppervlak

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #14 Gepost op: 16-12-2017 23:48 u »
Broodje aap. En als je belucht voordat de gist actief is ben je het wort aan het oxideren.
Als je voldoende gist ent hoef je niet te beluchten.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-12-2017 06:32 u »
Mag ik de volgende voorzichtige conclusie trekken. Beluchten van het wort is niet nadelig voor de schuimhoudbaarheid. Hoe je dit doet is niet van belang. Bij grotere hoeveelheden is een luchtpompje met hepafilter handiger. Biereiwitten hebben maar zeer minimaal tot niets te lijden onder het beluchten van het wort. Tijdens de meteen daarop volgende vergisting wordt de ingebrachte zuurstof in enkele dagen weer verbruikt door het proces. In deze fase is de kans op oxidatie dus minimaal. Dit wordt pas actueel tijdens de overheveling naar navergistingsvat en later.

William, de volgende clubavond zal ik eens bij je aanschuiven. MTG👌🏻

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #16 Gepost op: 17-12-2017 09:29 u »
Maar neen, hoe kun je nu een proces hebben waarbij het dagen duurt vooraleer zuurstof is verbruikt, en geen oxidatie hebben?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 17-12-2017 10:27 u »
Mag ik de volgende voorzichtige conclusie trekken. Beluchten van het wort is niet nadelig voor de schuimhoudbaarheid. Hoe je dit doet is niet van belang. Bij grotere hoeveelheden is een luchtpompje met hepafilter handiger.
Geen hepa filter, maar 0.2 u filter, bv https://www.Brouwmarkt.nl/luchtfilter-steriel-0-2-micron-voor-wortbeluchter.html

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 17-12-2017 11:05 u »
Mag ik de volgende voorzichtige conclusie trekken. Beluchten van het wort is niet nadelig voor de schuimhoudbaarheid. Hoe je dit doet is niet van belang. Bij grotere hoeveelheden is een luchtpompje met hepafilter handiger. Biereiwitten hebben maar zeer minimaal tot niets te lijden onder het beluchten van het wort. Tijdens de meteen daarop volgende vergisting wordt de ingebrachte zuurstof in enkele dagen weer verbruikt door het proces. In deze fase is de kans op oxidatie dus minimaal. Dit wordt pas actueel tijdens de overheveling naar navergistingsvat en later.

Alles over schuim op je bier kan je lezen in de onderstaande link waar duidelijk wordt aangegeven dat (overdreven) schuimvorming tijdens het brouwproces steeds een negatieve invloed heeft op je schuimstabiliteit achteraf.
Beperken van schuimvorming tijdens het brouwproces is dus steeds aangewezen. (wat niet wil zeggen dat er geen schuimvorming mag zijn tijdens het brouwproces, maar overdreven schuimvorming is zeker negatief)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1985.tb04359.x/pdf

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #19 Gepost op: 17-12-2017 13:27 u »

Je trekt de juiste conclusie mbt tot beluchten. M.i is schudden vrijwel net zo efficient als met een filtertje. De oplosbaarheid van zuurstof is beperkt en wordt door actieve gist snel opgenomen (binnen een half uur). Zie bijlage voor een proefje uit 2008 dat ik ooit heb uitgevoerd. Je ziet dat schudden net zo effectief kan zijn als bruisen. Tot 15 liter lukt me dat schudden goed. Daarnaast zoek ik de oplossing liever in voldoende actieve gist.
Hierbij een link naar het experiment maar zonder plaatjes: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9267.msg112912.html#msg112912

Tot de volgende MTG avond. :biersmile:

Alles over schuim op je bier kan je lezen in de onderstaande link waar duidelijk wordt aangegeven dat (overdreven) schuimvorming tijdens het brouwproces steeds een negatieve invloed heeft op je schuimstabiliteit achteraf.
Beperken van schuimvorming tijdens het brouwproces is dus steeds aangewezen. (wat niet wil zeggen dat er geen schuimvorming mag zijn tijdens het brouwproces, maar overdreven schuimvorming is zeker negatief)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1985.tb04359.x/pdf

Good old Bamforth (1985) :)

Een meer recentere review is van Shokribousjein et al, Cerevisia 35 (2011) 85-101 (helaas geen pdf) maar door mij samengevat op de wiki op dit forum

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 17-12-2017 22:42 u »
Een meer recentere review is van Shokribousjein et al, Cerevisia 35 (2011) 85-101 (helaas geen pdf) maar door mij samengevat op de wiki op dit forum

Eindconclusie: beluchten heeft niet zo veel invloed op de schuimhoudbaarheid. Intensief beluchten kan echter leiden tot de vorming van meer hogere alcoholen en die zijn wel schuimnegatief. Maar een intensieve beluchting is niet nodig als je voldoende actieve gist ent.