Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grootte gistvat  (gelezen 909 keer)

Offline sander77

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Grootte gistvat
« Gepost op: 15-12-2017 15:15 u »
Beste allemaal,

Ik ben van plan om met het volgende bierbrouwpakket aan de gang te gaan:  Bierkit Brewmaker Essential Mild 1,5 kg.
Deze heeft een volume van 23 liter. Ik beschik over een gistingsvat van 30 liter.
Ik vraag mij nu af of dit groet genoeg is voor de vergisting?

Alvast bedankt

Sander

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Land: nl
  • Proost!
Re: Grootte gistvat
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2017 15:44 u »
Een kopruimte van 30-50% is aan te bevelen, het zal vast wel goed komen maar je zou een 'blow off' kunnen plaatsen ipv een waterslot, dat voorkomt een hoop ellende indien de gist toch naar buiten komt.

Online Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2017 16:28 u »
Welke gist ga je gebruiken? Sommige gisten produceren een behoorlijk gist dek, zoals Westmalle gist, dan ben je inderdaad een blowoff nodig bij een 30 liter vat en 23 liter bier. Maar bij sommige gisten heb je maar een klein laagje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2017 13:07 u »
Als je  niet temperatuurgecontroleerd vergist is het verstandig om een minstens twee keer zo groot gistvat te gebruiken dan het volume dat je wilt vergisten.

Wanneer je wel temperatuurgecontroleerd vergist is 30 - 50% extra kopruimte gewenst. Maar dan nog kan het sommige gisten te weinig zijn.

Mijn advies is dat je beter een wat te groot gistvat kunt kopen dan eentje waarbij je steeds overschuimers hebt. Daar maak je in huis geen vrienden mee... Een "blow off" kan zeker helpen als dat dreigt te gebeuren. Maar het aanblik wil ook wat... Een emmer met bluppende gistslurry ziet er iets minder smakelijk uit.

Offline sander77

• *
« Reactie #4 Gepost op: 17-12-2017 18:37 u »
Bedankt voor alle antwoorden,
Ik neem jullie advies aan en kies voor een ander biertje, komt ook beter uit voor de verzendkosten, 10,00 tegenover 3,95...
Ik ben nu van plan om het bierbrouwpakket  'Arsegan Vlaams blond' uit te proberen, deze is alleen wel aanzienlijk hoger geprijsd dan de Brewferm blikken (22,95 tegenover 13,50).
De Brewferm blikken hebben een rijpingstijd van 6-8 weken, Arsegan daarentegen 'slechts' 4 weken.
Aangezien ik niet de meeste geduldigste ben, ben ik van plan om de Arsegan te proberen.
Wat zijn jullie ervaringen met Arsegan of kan ik beter voor de blikken van Brewferm gaan?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groetjes Sander

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2017 19:01 u »
Een moutpakket is wel een flinke stap verder dan een blik. Dat laatste heb je veel minder spullen voor nodig en heeft grotere kans van slagen bij een eerste ervaring. Of liever gezegd, je loopt minder tegen problemen aan, je leercurve is wat minder stijl.

Reken bij de meeste bieren op twee weken gisten en minimaal twee weken hergisten op de fles. Veel bieren worden beter door ze iets lager op de fles met rust te laten. Enkele biersoorten hebben echt veel meer tijd nodig. B.v. pils, die gist je op lagere temperatuur en dat duurt langer.

Wil je snel resultaat dan is Weizen een goede keus, die is na twee weken op de fles echt op dronk.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #6 Gepost op: 17-12-2017 19:15 u »
Met een bierkit in blik heb je niet veel kruipruimte nodig. De gist is meestal een neutrale korrelgist die geen groot gistdek produceert. Je gistvat is dus prima. Gewoon brouwen met blik, dat is heel simpel en bijna iedereen is zo gestart. Veel succes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17-12-2017 22:23 u »
De Brewferm blikken hebben een rijpingstijd van 6-8 weken, Arsegan daarentegen 'slechts' 4 weken.

Het is maar de vraag of de gist het verschil ontdekt...  :)

Laat je niet leiden door de opvatting van de schrijver van de handleiding die bij een bierkit zit.
Rijpingstijd is afhankelijk van de zwaarte van het bier, de hoeveelheid gist dat je ent en de bewaaromstandigheden van je bier na het bottelen. Het merk van de bierkit maakt niet uit.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #8 Gepost op: 17-12-2017 23:45 u »
Mijn duit in het zakje: probeer inderdaad eerst eens een paar blikbrouwsels. Is echt hartstikke leuk en een goede manier om een zelfgebrouwen lekker biertje te produceren en inzicht in het gistgebeuren te krijgen. Die 23 liter gaat prima in een 30 liter vat, je krijgt eventueel pas problemen met die 'kopruimte' als je later met verse gist gaat werken, maar dat is dus voor later zorg. Tegen die tijd heb je vast al veel meer geleerd of op dit forum gelezen en dan tackle je die zaken wel.
Leuk! Nog een bierenthousiast! Brouw ze!

Mark.

Offline sander77

• *
« Reactie #9 Gepost op: 19-12-2017 10:26 u »
Iedereen bedankt voor het advies!
Ik ga aan de gang met een blik van Brewferm!

Groetjes sander

Tags: