Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bier (te) zoet  (gelezen 756 keer)

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier (te) zoet
« Gepost op: 15-12-2017 13:19 u »
Hallo brouwers, 3 weken geleden onze eerste graanbrouw batch gebotteld. Ik wilde simpel beginnen en heb een blond bier volgens dit recept gebrouwen:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=25207.0

Na het bottelen hebben we ca. 8 gram suiker per liter toegevoegd en daarna gebotteld. Daarna 2 weken op 19 graden hergisting op de fles en nu sinds een week op 10 graden. Gisteren bij het drinken van het bier (lekker) viel me op dat het bier aan de zoete kant is, ook een opmerking die mijn vrouw uit haarzelf maakte. Verder is de smaak goed.

Waar kan dit misgegaan zijn? Was de navergisting nog niet klaar? Of te kort vergist op de fles? Koolzuurgehalte van het bier is goed, maar kon wel wat beter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bier (te) zoet
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2017 13:40 u »
Waarom is het misgegaan als het (te) zoet is? Dat kan aan vele factoren liggen maar ik zou het in jouw geval waarschijnlijk zoeken bij de gebruikte gist, de T-58 die veel restsuikers overlaat.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2017 13:59 u »
Mogelijk is de hergisting nog niet gereed.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2017 14:45 u »
Ik zie niets over de vergistingstemperatuur, maar als deze wat hoger is ontstaan ook meer esters. Deze kunnen ook een zoete beleving geven. Uiteraard zijn combinaties van oorzaken mogelijk, bijv en restsuikers en esters.

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2017 14:51 u »
De zoete smaak kan ook komen van esters. T-58 is een gist dat veel esters maakt, zeker als het bij een wat hogere temperatuur wordt vergist.
Wat was je svg? Als die boven de 80% is, zijn er weinig zoet smakende restsuikers.
En als het bier goed op druk is en mooi schuim heeft, ligt het ook niet aan een onvolledige hergisting op fles.

Ik gebruik zelf ook regelmatig de T-58, juist omdat die aangename fruitige en lichtzoetige esters maakt.
Als je meer hop had gebruikt (hogere IBU) zou het waarschijnlijk ook een stuk minder zoet smaken.
Maar de hamvraag is natuurlijk: is het bier zoals het is lekker? Zo ja, dan is het toch prima?  :biersmile:

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2017 14:54 u »

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2017 18:06 u »
Tja een bier met een startsg van 1077 met maar 3% suiker in de stort en vergist met de t-58 zal een erg zoet bier opleveren.
Deze gist gist niet ver uit en geeft veel esters, wat was het eind SG?

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2017 21:02 u »
Begin sg 1077
Eind sg 1018

Hoofd en navergisting op 19 graden.

Het is een kwestie van smaak, het lijkt echt een suikerzoetje en niet een esther-fruit zoetje. Maar ik ben hierin een beginner.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2017 21:33 u »
Houd biertje een week langer warm, mag zelfs tot 24C, en dan nog eens proeven.
Mogelijk betere CO2 en mooier schuim.
Bij bierbrouwen moet je geduld hebben.

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-12-2017 08:28 u »
Bedankt voor de reacties. Langer warmhouden, niet meer met dit bier neem ik aan ? Het ligt nu al drie weken op 10 graden. Deze is toch nu gewoon af ?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-12-2017 09:15 u »
Begin sg 1077
Eind sg 1018

Hoofd en navergisting op 19 graden.

Het is een kwestie van smaak, het lijkt echt een suikerzoetje en niet een esther-fruit zoetje. Maar ik ben hierin een beginner.
Gisteren ook een bier met t58 gedronken. Zonder het te weten proefde ik het meteen dat het t58 was, door de typische zoete smaak die eraan zat. Het bier had iets van 15% suiker in de stort. Ik ben in ieder geval geen fan van t58.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #11 Gepost op: 16-12-2017 10:59 u »
Bedankt voor de reacties. Langer warmhouden, niet meer met dit bier neem ik aan ? Het ligt nu al drie weken op 10 graden. Deze is toch nu gewoon af ?
In je eerste post schrijf je twee weken op 19C en een week op 10 C. Hoe kom je dan op 3 weken op 10 graden?
De hergisting op fles mag warmer gebeuren en je hoeft niet onmiddellijk al je bier te koelen. Enkele flesjes om te testen is voldoende. Laat de anderen gerust een drietal weken warmer staan.

Zo doen ze dat bij Westmalle:

"Nadat het bier is gebotteld, mag het de abdijsite nog niet verlaten. Het is immers nog wat troebel en het vormt nog geen schuimkraag. Daarom moeten zowel de Dubbel als de Tripel nog drie weken langzaam tot ontwikkeling komen in een speciale kelder.
....
In de rijpingskelder heerst een ideale hergistingstemperatuur tussen 21 en 23C. Daarbij nemen de gistcellen de zuurstof in de flesjes op en vormen koolzuurgas. Dat beschermt het bier tegen oxidatie en zorgt bij het uitschenken voor een heerlijke, rijke schuimkraag."

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 16-12-2017 12:57 u »
Typo, 3 weken moet 1 week op 10 graden zijn. Inmiidels dus iets meer sinds de eerste dronk. Volgende batch zal ik langer op de fles laten gisten bij 21- 23. Ook weer wat geleerd over gist en de invloed op smaak. Leerzaam. Bedankr voor de feedback.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #13 Gepost op: 16-12-2017 13:09 u »
Gisteren ook een bier met t58 gedronken. Zonder het te weten proefde ik het meteen dat het t58 was, door de typische zoete smaak die eraan zat. Het bier had iets van 15% suiker in de stort. Ik ben in ieder geval geen fan van t58.

Ik heb T58 kort geleden z'n werk laten doen bij 16 graden... Daar wordt 'ie een stuk minder zoet van en meer peper  :biersmile:

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #14 Gepost op: 17-12-2017 12:45 u »
Een goede manier om bier minder zoet te maken is simpelweg meer hop gebruiken.

Tags: