Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Paenibacillus pabuli, het zal je maar overkomen in je brouwerij  (gelezen 3898 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Paenibacillus pabuli, het zal je maar overkomen in je brouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 19-12-2017 12:08 u »

Pompen kunnen wel een bron zijn van infecties. Deze infectiebron wordt soms wel eens over het hoofd gezien.
Uit de opsomming van Ronnie blijkt niet dat deze vervangen is of volledig is gedemonteerd en gedesinfecteerd.

Niet alle details opgesomd.
Tuurlijk zijn pompen herhaaldelijk behandeld met alkalisch (DM-CID) en daarna oxonia oplossing...
Volgens de Dhr. Naudts zijn de hoofdverdachten (nog na dat rapport en 1e acties) de omgevingslucht, muren en ook de ruwe betonvloer.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • Land: nl
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #26 Gepost op: 19-12-2017 13:13 u »
Een ruwe betonvloer in een brouwerij?! God weet wat diep in dat beton allemaal leeft...
Voor zo'n vloer zou je kunnen overwegen een goed probiotisch schoonmaakmiddel te gebruiken, dat werkt langdurig na.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 19-12-2017 13:39 u »
"Grappig". Herkenbaar verhaal. Check eens de airconditioners/luchtfilters in de buurt van je flessenvuller maar eens.
Een kratje bier als ik het goed heb? ;)

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 19-12-2017 13:48 u »
Vloeren en muren reinigen met Quaternair ammonium detergent?
Quats dringen in het kleinste spleetje daar deze een zeer lage operavlakte spanning hebben.
En met de overschot kan je de klinkers behandelen tegen de groen aanslag  ;)
Ik gebruik de deze die ik koop bij de lokale detergenshandelaar http://horecaencoshop.be/home/375-mosa-ontsmettingsproduct-5liter-5411b.html

Offline Wil1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #29 Gepost op: 19-12-2017 14:11 u »
Stukje vertaald uit Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Paenibacillus

Belangstelling voor Paenibacillus spp. is snel gegroeid, omdat van velen werd aangetoond dat ze belangrijk waren [23] [24] [25] voor land- en tuinbouw (bijvoorbeeld P. polymyxa), industrieel (bijvoorbeeld P. amylolyticus) en medische toepassingen (bijvoorbeeld P. peoriate). Deze bacteriŽn produceren verschillende extracellulaire enzymen zoals polysaccharide-afbrekende enzymen en proteasen, die een breed scala aan synthetische reacties kunnen katalyseren op gebieden variŽrend van cosmetica tot productie van biobrandstoffen. Verschillende Paenibacillus spp. produceren ook antimicrobiŽle stoffen die een breed spectrum van micro-organismen aantasten [26] [27] [28] zoals schimmels, bodembacteriŽn, plantenpathogene bacteriŽn en zelfs belangrijke anaerobe pathogenen zoals Clostridium botulinum.

Zit de brouwerij misschien in een land en tuinbouw gebied?

Offline Wil1

• Boven 10 berichten
  • *

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #31 Gepost op: 19-12-2017 20:41 u »
Een ruwe betonvloer in een brouwerij?! God weet wat diep in dat beton allemaal leeft...
Voor zo'n vloer zou je kunnen overwegen een goed probiotisch schoonmaakmiddel te gebruiken, dat werkt langdurig na.

Ik kan me zo voorstellen dat je de grootste problemen kunt krijgen als je zo'n vloer met een hogedrukreiniger te lijf gaat....

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #32 Gepost op: 19-12-2017 20:52 u »
Ik kan me zo voorstellen dat je de grootste problemen kunt krijgen als je zo'n vloer met een hogedrukreiniger te lijf gaat....
inderdaad, beste optie lijkt me de boel sealen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 19-12-2017 22:29 u »
De kroonkurken zijn makkelijk te besmetten, en kunnen groot risico zijn... worden deze met bijvoorbeeld Star San gespoeld?

Kroonkurken zijn geen groot risico. Bij heel wat brouwerijen worden de kroonkurken rechtstreeks uit de doos gebruikt.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-12-2017 09:17 u »
inderdaad, beste optie lijkt me de boel sealen...

Wat ook gebeurd is, eerder staat dat ie een 2 components epoxy vloercoating heeft gekregen

Kroonkurken zijn geen groot risico. Bij heel wat brouwerijen worden de kroonkurken rechtstreeks uit de doos gebruikt.

Is bij Jan en alleman zo, ook bij mij, alleen worden ze uit de grote doos direct bij ontvangst in goed afsluitbare plasticdozen bewaard.
Apart nat ontsmetten is geen optie omdat dat hinderlijk is voor magazijnvoeding. Daarvoor zou je ze moeten uitroken (formol) en dat vind ik overkill.
Je zal minder kans op besmetting KRK'n hebben met automaat voeding dan manueel elke KRK vast te pakken, is zeer rap gebeurd dat men vergeet van telkens weer schone handschoenen aan te doen.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 20-12-2017 10:26 u »
Wat ook gebeurd is, eerder staat dat ie een 2 components epoxy vloercoating heeft gekregen

Is bij Jan en alleman zo, ook bij mij, alleen worden ze uit de grote doos direct bij ontvangst in goed afsluitbare plasticdozen bewaard.
Apart nat ontsmetten is geen optie omdat dat hinderlijk is voor magazijnvoeding. Daarvoor zou je ze moeten uitroken (formol) en dat vind ik overkill.
Je zal minder kans op besmetting KRK'n hebben met automaat voeding dan manueel elke KRK vast te pakken, is zeer rap gebeurd dat men vergeet van telkens weer schone handschoenen aan te doen.

En tegelijkertijd verklaar je dat de infectie zomaar in het bier vliegt vanuit de omgevingslucht.  Maar het zal dan niet 'zomaar' even in je doppen vliegen die toch even openstaan? Hoe worden ze in het apparaat gestopt? De hele doos in 1 keer of met een maatbeker/met de hand?
Ik kan zo nog wel wat bedenken.

In het kort: onderschat niet hoe snel iets besmet kan raken.

Persoonlijk denk ik dat het grootste risico nu gelopen wordt doordat er gekoeld wordt met een koelspiraal waardoor het bier een flinke tijd in een niet afgesloten vat zit en perfect op temperatuur komt voor organismen die je er niet in wil hebben.

Je kunt alles coaten en sealen en afplakken, maar als het daadwerkelijk in je omgevingslucht komt van het buurtpaard, dan gaat dat sowieso opnieuwe gebeuren. En volgens mij is het koelen hťt moment. Blijft puur redeneren, zonder de brouwerij te hebben gezien, natuurlijk.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 20-12-2017 11:33 u »
Ik zou toch eens luchtfilters/airco gaan controleren. Ik kom regelmatig bij "onze" brouwerijen over de wereld en hoor nog wel eens wat. Soortgelijke infectieproblemen vonden daarin hun oorzaak. Ik weet niet of het bacterietype dezelfde was.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #37 Gepost op: 20-12-2017 11:54 u »
Als het uit de omgevingslucht komt kun je ook gefilterde lucht over je werkplek blazen als een deken.
Wordt vaker toegepast rond open processen om een klasse lager te kunnen werken qua schone ruimte.

Filters wel schoonhouden natuurlijk.

Groet,
Hans

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #38 Gepost op: 20-12-2017 23:32 u »
Als ze zeker zijn dat alles schoon is... dan zou je met het leggen van een CO2 deken kunnen voorkomen dat er lucht bij je wort komt.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #39 Gepost op: 21-12-2017 14:29 u »
Als ze zeker zijn dat alles schoon is... dan zou je met het leggen van een CO2 deken kunnen voorkomen dat er lucht bij je wort komt.
Zo werkt dat niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 21-12-2017 21:22 u »
Zo werkt dat niet.

Inderdaad. Een laag koolzuurgas biedt alleen bescherming indien er continu koolzuur gevormd wordt. Indien dat niet het geval is dan verdwijnt de laag koolzuurgas snel door diffusie.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 22-12-2017 10:12 u »
Er zijn sterke aanwijzingen dat de besmetting al in het lagervat gebeurd is. Eerder was dit zeker zo, je proefde het toen al, en toen is er van plastic naar RVS omgeschakeld.
In de RVS vaten ook gebeurd, waarschijnlijk tijdens hevelen maar dat is geen zekerheid.
Feit is dat het nu OK is en hopelijk zo blijft.
Ik weet ook alle (kleinere) details niet van wat hij allemaal heeft gedaan.
Feit is dat er velen de moed niet meer zouden gehad hebben om zů extreem door te zetten.

Tags: infectie