Giststarter

Gestart door lier, 17-12-2017 00:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Dat is gewoon niet waar. De beste methode is veel gist plus flink beluchten. 90 procent van de mensen op dit forum gebruikt veel te weinig gist, en belucht niet.  Kijk maar naar al die posts op dit forum ivm vergistingsproblemen.  Het zou veel beter zijn om die boodschap te verspreiden.

En eerst een citaat posten en dan beweren dat daar iets in staat en dan toegeven dat het er niet staat en dan er van alles uit afleiden dat er niet uit af te leiden valt begint mij stilaan wat te irriteren. Net nu het kerstvakantie is en ik mijn therapeut twee weken niet kan consulteren. Dat maakt mij wat ongedurig en ongerust.

Jacques

Citaat van: davyd op 21-12-2017  21:56 uDat is gewoon niet waar. De beste methode is veel gist plus flink beluchten. 90 procent van de mensen op dit forum gebruikt veel te weinig gist, en belucht niet.  Kijk maar naar al die posts op dit forum ivm vergistingsproblemen.  Het zou veel beter zijn om die boodschap te verspreiden.

En eerst een citaat posten en dan beweren dat daar iets in staat en dan toegeven dat het er niet staat en dan er van alles uit afleiden dat er niet uit af te leiden valt begint mij stilaan wat te irriteren. Net nu het kerstvakantie is en ik mijn therapeut twee weken niet kan consulteren. Dat maakt mij wat ongedurig en ongerust.

Het goed om naar de context van mijn reacties te kijken.
Als je veel gist ent hoef je minder te beluchten. Dat veel hobbybrouwers te weinig gist enten is een ander verhaal. Overigens ben ik daar wel met je eens. Veel vergistingsproblemen worden veroorzaakt door te weinig gist. Maar dat doet niets af van het principe dat de behoefte aan beluchting van het wort afhankelijk is van de hoeveelheid actieve gist dat je ent.

Het lijkt mij goed deze discussie te beĆ«indigen. Ik wil jouw therapeut niet te veel werk bezorgen...  :)

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 21-12-2017  21:56 uDat is gewoon niet waar. De beste methode is veel gist plus flink beluchten. 90 procent van de mensen op dit forum gebruikt veel te weinig gist, en belucht niet.  Kijk maar naar al die posts op dit forum ivm vergistingsproblemen. 
Daar ben ik het wel mee eens. Ik brouw 40-50 liter en heb een erlemeyer van 3 liter om op de roerder gist op te kweken. En dan nog zie ik afgelopen keer een vastloper omdat ik voor het eerst de hoofdwort vrijwel niet heb belucht, doe ik anders wel. Veel groter volume om de gist in op te kweken wordt wel erg onhandig allemaal en kost ook steeds meer moutextract of gerstemout stroop.
Voor mij is 3 liter op de roerder maken, vlak voor die is uitgegist 3 dagen in de koelkast zetten en die gist op de brouwdag een beetje oppeppen en daarna de hoofdwort beluchten, bij zware bieren zelfs 2 x de enige garantie op een vlotte gisting.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-12-2017  10:11 uDaar ben ik het wel mee eens. Ik brouw 40-50 liter en heb een erlemeyer van 3 liter om op de roerder gist op te kweken. En dan nog zie ik afgelopen keer een vastloper omdat ik voor het eerst de hoofdwort vrijwel niet heb belucht, doe ik anders wel. Veel groter volume om de gist in op te kweken wordt wel erg onhandig allemaal en kost ook steeds meer moutextract of gerstemout stroop.
Voor mij is 3 liter op de roerder maken, vlak voor die is uitgegist 3 dagen in de koelkast zetten en die gist op de brouwdag een beetje oppeppen en daarna de hoofdwort beluchten, bij zware bieren zelfs 2 x de enige garantie op een vlotte gisting.

Een giststarter van 3 liter om 50 liter wort met een begin SG van bijvoorbeeld 1090 aan de gang te krijgen is gewoon veel te weinig.
Maar als het gaat om 20 liter wort met een begin SG van 1050 is het te veel. In dat geval heb je geen beluchting nodig om meer gistcellen te krijgen.

Kortom: de omvang van je starter dient afgemeten te zijn op het brouwsel. Als je er voor kiest om een kleinere giststarter te maken dan noodzakelijk is zul je moeten gaan beluchten. Dat is dus een keuze. Elke keer een starter maken die dezelfde omvang heeft is niet handig en doet geen recht aan het feit dat je bij een zwaarder bier meer gistcellen nodig hebt voor een goede en vlotte vergisting. Dat geldt ook voor ondergisters. Door de lage temperatuur heb je daarbij minstens twee keer zo veel gist nodig.

davyd

Ik dacht dat we gingen stoppen maar we doen dus verder (mijn therapeute zou met haar ogen rollen als ze dat mocht van haar Ordevoorschriften :( )! Ik ben nog steeds op zoek naar een gezagvolle bron die bevestigt dat je kan kiezen tussen een grote hoeveelheid gist zonder beluchting en een kleine hoeveelheid gist met beluchting. Niemand kan mij helpen :(

hansHalberstadt

Ik betwijfel of ik een gezagvolle bron ben maar ik denk wel dat daar inderdaad tussen kunt kiezen omdat je een kleine hoeveelheid gist immers kunt vermeerderen door beluchten en dat is ook wat ik in de praktijk zie. een grote hoeveelheid zonder beluchten vermeerdert zich ook nog in wort, maar relatief niet zoveel als een kleine hoeveelheid die je wel belucht. Maar hoeveel je precies in beide gevallen nodig hebt is voor niet beluchten nog wel af te schatten (mr malty) maar voor beluchte wort lastiger, omdat het ook afhangt wanneer er ergens een tekort optreedt waardoor de gist stopt met vermeerderen en dat is weer afhankelijk van je brouwsel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-12-2017  11:52 uElke keer een starter maken die dezelfde omvang heeft is niet handig en doet geen recht aan het feit dat je bij een zwaarder bier meer gistcellen nodig hebt voor een goede en vlotte vergisting.
3 liter is waarschijnlijk genoeg voor een licht bier en voor een zwaar bier moet je dan nog 1 of 2 x beluchten voor de nodige extra groei. Wat ik doe is dus altijd de maximum starter gebruiken en de rest evt aanvullen extra met beluchten.

EBC

Jammer dat Robin er niet meer is, die zou dit topic snel in de kiem gesmoord hebben. Hij was goed op de hoogte van fed-batch en de zuurstofbehoefte van gist. Die overigens hopeloos overschat wordt onder niet-aerobe situaties zoals die in de brouwerij gelden.
Ook Edgar zou wel raad gehad hebben.

ik heb na 18 jaar vloeibare gist en starters maken, met beluchting, en zonder, met roerder en zonder, met temperatuurregeling en zonder, en met alle combinaties daarvan.
Conclusie?
Gebruik gedroogde gist. Dan weet je weet je wat je doet, stelselmatig gelijk resultaat, geen beluchting van je wort. Ozo fijn. Hydrateren doe ik wel, want daarmee kan je met ongeveer de helft van de hoeveelheid gist toe.

En de resultaten van vloeibaar zijn, zeker met het grote aanbod aan gedroogde gisten van tegenwoordig, helemaal niet beter.

davyd

Geen beluchting, geen vloeibare gist, geen water behandeling, geen brouwzouten. Zijn er zo nog dingen of processen die overbodig zijn? Want ik ben mijn tijd wel dik aan het verdoen!

Jacques

Citaat van: EBC op 22-12-2017  20:11 uHydrateren doe ik wel, want daarmee kan je met ongeveer de helft van de hoeveelheid gist toe.

Ik hoop binnenkort een test te kunnen starten waarbij ik deze stelling ga onderzoeken. Mijn plan is 3 monsters te laten vergisten: 
A. niet gehydrateerde gist
B. gehydrateerde gist (gelijke hoeveelheid als A)
C. gehydrateerde gist (halve hoeveelheid)

Eerst even de stevige verkoudheid waar ik nu last van heb kwijt raken.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 22-12-2017  20:11 uJammer dat Robin er niet meer is, die zou dit topic snel in de kiem gesmoord hebben. Hij was goed op de hoogte van fed-batch en de zuurstofbehoefte van gist. Die overigens hopeloos overschat wordt onder niet-aerobe situaties zoals die in de brouwerij gelden.
Ook Edgar zou wel raad gehad hebben.

ik heb na 18 jaar vloeibare gist en starters maken, met beluchting, en zonder, met roerder en zonder, met temperatuurregeling en zonder, en met alle combinaties daarvan.
Conclusie?
Gebruik gedroogde gist. Dan weet je weet je wat je doet, stelselmatig gelijk resultaat, geen beluchting van je wort. Ozo fijn. Hydrateren doe ik wel, want daarmee kan je met ongeveer de helft van de hoeveelheid gist toe.

En de resultaten van vloeibaar zijn, zeker met het grote aanbod aan gedroogde gisten van tegenwoordig, helemaal niet beter.
Waar kan ik de La Trappe gist kopen in gedroogde vorm? Die bevalt me namelijk erg goed en dat is de reden dat ik hem op schuine buis heb en steeds via een starter opkweek (of gist hergebruik als ik de kans krijg om 2 x achter elkaar te brouwen). Idem voor een aantal andere interessante giststammen zoals Delta x die een erfenis is van een van onze oud lid Sander Maassen, maar die nog steeds niet wil zeggen welke gist het is.
Ik wil maar zeggen dat er redenen kunnen zijn om toch vloeibare gist te willen gebruiken.

Jacques

Sander Maassen is overigens nu een professionele brouwer en reist zo'n beetje heel de wereld rond voor een grote brouwerij in het zuiden van Nederland. Het was erg leuk hem een tijd geleden een paar keer te ontmoeten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.