Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Biersteen en PBW  (gelezen 4605 keer)

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
Re: Biersteen en PBW
« Reactie #25 Gepost op: 15-12-2017 16:33 u »
Bedoel je met caustic soda natronloog?

Ja, caustic soda is NaOH. Zou je toch wel moeten weten als scheikundige?

zie ook hier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #26 Gepost op: 15-12-2017 16:40 u »
Ja, caustic soda is NaOH. Zou je toch wel moeten weten als scheikundige?

zie ook hier

Ik vraag het aan je omdat heel veel mensen die fout maken, het is immers geen gebruikelijke term in Nederland.
En wanneer je gewone soda erin gooit, dan krijg je ook aanslag.

Overigens, zijn dit soort termen nog ongebruikelijker in de scheikunde dan in dagelijks taalgebruik. Ik heb nog nooit iemand op een lab horen spreken over caustic soda, soda, alkalische reinigers of andere soortgelijke termen.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #27 Gepost op: 15-12-2017 18:52 u »
Ik vraag het aan je omdat heel veel mensen die fout maken, het is immers geen gebruikelijke term in Nederland.
En wanneer je gewone soda erin gooit, dan krijg je ook aanslag.

Overigens, zijn dit soort termen nog ongebruikelijker in de scheikunde dan in dagelijks taalgebruik. Ik heb nog nooit iemand op een lab horen spreken over caustic soda, soda, alkalische reinigers of andere soortgelijke termen.
Dan werk je vast in het verkeerde laboratorium.
Dit is standaardjargon en een chemicus die moet dit weten anders zou ik mijn collegegeld maar terughalen als ik jou was.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #28 Gepost op: 15-12-2017 19:14 u »
Dit is standaardjargon en een chemicus die moet dit weten anders zou ik mijn collegegeld maar terughalen als ik jou was.

Ho ho ho, laten we niet op de man spelen. Dit is een openbaar forum waar ieder op zijn eigen niveau mee doet...

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #29 Gepost op: 15-12-2017 20:54 u »

Vreemde reactie, mag ik vragen waarom je zoiets ineens plaatst?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #30 Gepost op: 15-12-2017 21:09 u »
Vreemde reactie, mag ik vragen waarom je zoiets ineens plaatst?
Check eens een aantal andere berichten van goom (op zijn profiel klikken en dan op bijdragen). Dan wordt er veel duidelijk...

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #31 Gepost op: 15-12-2017 22:03 u »
Dan wordt er veel duidelijk...

Maar uiteindelijk neemt ie die moeite nooit, om iemand iets te verduidelijken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 16-12-2017 12:03 u »
Ja, lekker spul. Vooral blijven gebruiken!  :nut: :o

PBW is een zeer effectieve reiniger. Werkt perfect op de aanslag op van de verwarmingsspiraal van mijn Braumeister. Dat vliegt er af na behandeling met PBW. Wil gebruik ik een Scotch schuurlapje maar daarmee hoef ik niet te schuren. Het lapje is handig om de aanslag aan de onderkant van de spiraal af te vegen.

Ik vul de Braumeister met een PBW-oplossing tot aan de bovenkant van verwarmingssipraal en zet vervolgens de pomp aan.
Na zo'n 15 minuten de PBW-oplossing opvangen. Deze wordt voor verder poetswerk gebruikt, onder andere voor het dweilen van de vloer. Na verwijdering van de PBW-oplossing ga ik met een schuursponsje waarop ik schoonmaakazijn heb gedaan langs de wanden en de spiraal. Ik giet een kleine beetje schoonmaakazijn in de opening van de pomp en laat dat kort inwerken. Vervolgens na spoelen met water. De Braumeister op zijn kop en de pomp openen en met een doek drogen. De pomp is overigens altijd schoon bij mij.
Het is wat werk maar mijn Braumeister ziet er nog steeds als nieuw uit.