Na overhevelen hoofd- naar nagisting veel meer gistactiviteit

Gestart door snowdog2006, 11-12-2017 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Hallo allen,

Ik had 2 december een weizen gebrouwen en deze staat momenteel in de vergisting. Begin SG 1.058 vergist met 1 zakje WB-06 voor 15 Liter.
Aan de hand van het cylindrisch waterslot hoorde ik het aantal blubjes afnemen van 4/5 per minuut naar 1 per minuut en besloot na 7 dagen over te hevelen naar een glazen mandfles voor de nagisting. Allemaal prima gegaan. Alleen had ik meteen diezelfde overheveldag ook het SG gemeten met een hydrometer en kwam uit op 1.022. Dit zou een vergistingsgraad inhouden van 65%. 86% graad staat op de verpakking. Goed dit zou allemaal kunnen, maar mijn doel SG is 1,011. Dus ik dacht ik ga het niet haasten, ik laat de gist rustig zijn werk doen.

Alleen het aparte vond ik dat sinds ik het overgeheveld heb naar een mandfles (die met een blow-off werkt omdat een waterslot niet past qua hoogte, en uitkomt in een gevulde bierfles met water) ik al 2 dagen 4 blubjes per minuut hoor. Dit terwijl op het hoogtepunt van de hoofdvergisting ik 4/5 blubjes per minuut hoorde en daarna 2 dagen 1 per minuut.

Mijn vraag was dus: is het normaal dat er in de nagisting zich meer CO2 ontwikkelt dan met de hoofdgisting? Ik beoordeel dit dan puur op het aantal blubjes per minuut. De enige variabelen die verandert zijn is de temperatuur (18 graden start plastic gistvat, naar 20 graden glazen mandfles vergistingstemperatuur) en het waterslot namelijk van een cylindrisch waterslot naar een blowoff (slang vanaf mandfles naar bierfles met water).

Ik ga hem gewoon 1 week op 20 graden laten doorvergisten en het SG over een paar dagen meten. Alleen snap ik niet waarom er meer CO2 geproduceerd wordt in de nagisting dan in de hoofdgisting, naar het lijkt. Ik denk zelf dat het met de temperatuurverhoging, van 18 start naar 20 graden, te maken heeft, maar als iemand hierover een andere mening heeft hoor ik graag.

Voor de volledigheid het maischschema:

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen/Ferula44,0 °C1 min.10 min.5,2 l/kg
Beta-amylaserust62,0 °C12 min.45 min.5,2 l/kg
Alfa-amylaserust70,0 °C10 min.15 min.5,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C8 min.5 min.5,2 l/kg


beermenke

Voorheen hevelde ik ook over en herken dit. Hoofdgisting in vat met veel kopruimte en na overhevelen gistfles nagenoeg vol. Zou niks mogen uitmaken maar door overheveling komt er beweging en zuurstof er bij en dan gaat de gist in de volle fles weer even door en zodoende is er sprake van verhoogde vergisting tenminste dat lijkt mij de verklaring en hoor graag andere meningen.

snowdog2006

Citaat van: beermenke op 11-12-2017  18:03 uVoorheen hevelde ik ook over en herken dit. Hoofdgisting in vat met veel kopruimte en na overhevelen gistfles nagenoeg vol. zou niks mogen uitmaken maar door overheveling komt er beweging en zuurstof er bij en dan gaat de gist in de volle fles weer even door en zodoende is er sprake van verhoogde vergisting tenminste dat lijkt mij de verklaring en hoor graag andere meningen.

Klopt inderdaad Beermenke! Hoofdvergisting in 31 Liter gistvat en nagisting in 15L mandfles. Voor de duidelijkheid die 15 liter mandfles heeft genoeg kopruimte (2+ liter), maar het plastic vat een stuk meer.  Ik hoor ook graag andere meningen :)

EBC

Heeft nagenoeg niks met zuurstof te maken. Gist pakt misschien wat zuurstof op, maar gaat daarmee niet sneller vergisten en ook niet groeien. Daarvoor is veel meer zuurstof nodig.

Het is met name de verzadiging van koolzuurgas die vrijkomt.
Daarnaast temperatuur, ander volume van kopruimte, andere weerstand in waterslot.


snowdog2006

Citaat van: EBC op 11-12-2017  18:30 uHeeft nagenoeg niks met zuurstof te maken. Gist pakt misschien wat zuurstof op, maar gaat daarmee niet sneller vergisten en ook niet groeien. Daarvoor is veel meer zuurstof nodig.

Het is met name de verzadiging van koolzuurgas die vrijkomt.
Daarnaast temperatuur, ander volume van kopruimte, andere weerstand in waterslot.

Die verzadiging van koolzuurgas die vrijkomt hangt die niet samen met de temperatuur? Maw, er komt CO2 vrij omdat het jongbier minder CO2 kan vast houden gezien de temperatuurstijging (18 naar 20). Of begrijp ik je verkeerd gezien je zegt en koolzuurgas die vrijkomt en daarnaast temperatuur?

Edit: Ik dacht trouwens eerst aan een evt wilde gist omdat ie opeens zo hard aan het gisten was. Maar bij het proeven was het al heerlijk weizen achtig. Dwz banaan en licht zoetig :) Zeker niet zuur

hansHalberstadt

Citaat van: snowdog2006 op 11-12-2017  18:43 uMaw, er komt CO2 vrij omdat het jongbier minder CO2 kan vast houden gezien de temperatuurstijging (18 naar 20).
Mmm, bij 18 naar 20 graden lost er 2 gram koolzuur (1 liter) minder op per 20 liter bier. Dat zou dus iets kunnen verklaren. Ik heb wel vaker gezien dat een bier wat niet goed is uitgegist weer gaat gisten bij temperatuurverhoging (en meer dan 1 liter koolzuur)

stiaanke

Laat me raden.
Heb je vergist in een brouwemmer met deksel? De nagisting gebeurt in een gistfles.
Vermoedelijk is de eerste lek en ontsnapt er wat koolzuur langs het deksel. Wanneer men dan in een fles nagist dan lijkt het dat deze feller vergist omdat er meer waterslotactiviteit is.

snowdog2006

Citaat van: stiaanke op 11-12-2017  20:51 uLaat me raden.
Heb je vergist in een brouwemmer met deksel? De nagisting gebeurt in een gistfles.
Vermoedelijk is de eerste lek en ontsnapt er wat koolzuur langs het deksel. Wanneer men dan in een fles nagist dan lijkt het dat deze feller vergist omdat er meer waterslotactiviteit is.

Dat zou kunnen. Alleen voor de duidelijkheid het plastic gistvat van 31 L wat ik gebruik is een deksel met schroefdop erop van Brouwmarkt: https://www.Brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic.html

Deze is tot nu toe nog nooit lek geweest. Het waterslot heeft altijd zijn werk gedaan en heeft ook bij deze gisting gewoon goed gewerkt voor zover ik weet (geluisterd).

Ik ben net thuis en hoor het water nog steeds 5x p/minuut bubbelen in mijn bierfles waar de slang vd blow off in komt. Een dikke 55 uur precies na het overhevelen.

Ik zat nog te denken aan valse lucht of iets dergelijks, maar dat lijkt mij ook niet? Ook net weer even naar het jongbier gekeken. Er ligt geen vlies of iets dergelijks op. Alleen schuim waar het gist cq schuimlaag. Smaak is zoals gezegd prima: niet zuur. Ik laat het gewoon lekker doorgisten tot en met het weekend op 20 graden. Ik denk er nog over na om hem naar 22 te zetten zodat alles suikers evt vergist worden.

snowdog2006

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  20:43 uMmm, bij 18 naar 20 graden lost er 2 gram koolzuur (1 liter) minder op per 20 liter bier. Dat zou dus iets kunnen verklaren. Ik heb wel vaker gezien dat een bier wat niet goed is uitgegist weer gaat gisten bij temperatuurverhoging (en meer dan 1 liter koolzuur)

Ik snap dat er met een temperatuurverhoging evt een kans is dat de gist weer (meer) actief wordt.
Alleen had ik niet verwacht dat het zoveel zou zijn; daarbij afgaande op de blubjes van het bierflesje. Zou dat zoveel verschil uitmaken?

Stel dat ik dit weekend weer meet, en het SG is precies hetzelfde dwz 1,020. Wat zijn die blubjes dan?
Er zijn dan blijkbaar geen suikers vergist..

hansHalberstadt

Als het SG niet is afgenomen is het inderdaad alleen opgelost koolzuur wat vrij komt.

snowdog2006

Bedankt Hans en anderen voor je antwoord.
Ik laat het jullie weten als ik zaterdag (denk ik) het SG opnieuw ga meten. Dan zitten we precies 2 weken na brouwen.

Hans, stel voor dat het inderdaad koolzuur is wat vrijkomt en het SG daalt dus niet. Heb jij een idee waarom dat dan 1 week zou aanhouden? Ik heb eerder met deze constructie gewerkt (dus naar mandfles met blow off voor nagisting) en nog nooit eerder gezien.



hansHalberstadt

Citaat van: snowdog2006 op 12-12-2017  09:25 uBedankt Hans en anderen voor je antwoord.
Ik laat het jullie weten als ik zaterdag (denk ik) het SG opnieuw ga meten. Dan zitten we precies 2 weken na brouwen.

Hans, stel voor dat het inderdaad koolzuur is wat vrijkomt en het SG daalt dus niet. Heb jij een idee waarom dat dan 1 week zou aanhouden? Ik heb eerder met deze constructie gewerkt (dus naar mandfles met blow off voor nagisting) en nog nooit eerder gezien.

Koolzuur kan niet zomaar uit het niets ontstaan natuurlijk. 1 liter koolzuur wat langzaam vrij komt in een aantal dagen kan het waterslot wel heel langzaam laten borrelen, maar ik denk meer dat het ligt aan de SG meting zelf en de onnauwkeurigheid daarvan. Als er nog ontsnappend koolzuur in je bier zit dan ontstaan er belletjes op je hydrometer en die tillen de hydrometer op met als gevolg dat je een hoger SG meet dan er werkelijk is. Als je bv de ene keer het bier ontgast door het sample te schudden en de andere keer niet dan kan dat zo 4 SG punten verschil opleveren terwijl het echte SG hetzelfde is. Andersom kan het ook betekenen dat je 2 x hetzelfde SG meet terwijl het SG 2 of 4 punten gezakt is.

Knobby

Je vergelijkt appels met peren. In je gistvat heb je een groot waterslot, bij je fles een blow-off slang.
Je kan het gewoon niet vergelijken. Het waterslot wat geleverd wordt met deze vaten geeft hele grote bubbels en zal dus minder per minuut geven. Een blowoff slang geeft veel kleine blubjes.

hansHalberstadt

Je bier staat in ieder geval nog te gisten lijkt het. Dus in ieder geval wachten met bottelen tot het bluppen helemaal is gestopt en dan een week later bottelen.

snowdog2006

Citaat van: Knobby op 12-12-2017  12:27 uJe vergelijkt appels met peren. In je gistvat heb je een groot waterslot, bij je fles een blow-off slang.
Je kan het gewoon niet vergelijken. Het waterslot wat geleverd wordt met deze vaten geeft hele grote bubbels en zal dus minder per minuut geven. Een blowoff slang geeft veel kleine blubjes.

Yep dat klinkt inderdaad heel logisch. Alleen had ik deze opstelling al een paar keer eerder gebruikt en niet eerder mee gemaakt vandaar mijn opmerking/vraag. Bedankt in ieder geval voor de input.


Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2017  11:38 ukoolzuur kan niet zomaar uit het niets ontstaan natuurlijk. 1 liter koolzuur wat langzaam vrij komt in een aantal dagen kan het waterslot wel heel langzaam laten borrelen, maar ik denk meer dat het ligt aan de Sg meting zelf en de onnauwleurigheid daarvan. Als er nog ontsnappend koolzuur in je bier zit dan ontstaan er belletjes op je hydrometer en die tillen de hydrometer op met als gevolg dat je een hoger SG meet dan er werkelijk is. als je bv de ene keer het bier ontgast door het sample te schudden en de andere keer niet dan kan dat zo 4 SG punten verschil opleveren terwijl het echte SG hetzelfde is. andersom kan het ook betekenen dat je 2 x hetzelfde SG meet terwijl het SG 2 of 4 punten gezakt is.

Ik probeer er wel op te letten bij het SG meten op zo'n min mogelijk koolzuur die zich aan de hydrometer kunnen hechten door ofwel het een paar uren te laten staan, of een paar keer overschenken (goed schudden heb ik nog niet gedaan) en wachten met meten tot er geen koolzuur belletjes meer zichtbaar zijn.

Het lijkt inderdaad nog te gisten. Zo lang dat gaande is ga ik zeker niet bottelen inderdaad! Maar meten is weten dus dat doe ik zaterdag!

snowdog2006

Gister het SG gemeten met een hydrometer (ontgast) en kwam uit op 1.016. Dus toch nog wat suikers opgesnoept vanaf 1.020!
Dit komt nu neer op een SVG van 72.4% bij een begin SG 1.058.

Bij Fermentis WB-06 staat echter een 86% attenuation. Dus ik heb de temperatuur verhoogd naar 22 graden om te kijken of dit de komende dagen nog wat extra SG punten oplevert. Vlg week nog een keer meten en mocht het hetzelfde SG zijn, dan ga ik denk ik bottelen. Dan heeft de vergisting ruim 2.5 week geduurd.


snowdog2006

Vandaag weer gemeten en er zijn weer 2 SG punten opgesnoept. SG is nu 1.014. Dus ik heb nu een 75,8% SVG

Hij staat nu vanaf afgelopen zaterdag op 22 graden na te gisten. Ik laat hem nu lekker staan tot zaterdag en meet dan nog een keer. Dan kan ik van het weekend evt gaan bottelen. Dan zit er totaal 3 weken tussen brouwen en bottelen.

Het viel mij trouwens op bij het nemen van het monster dat er veel schuim zit in de wijndief. Nog niet eerder gehad bij een monster nemen. Misschien door het type bier weizen wat ik dit keer gebrouwen heb?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.