Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kan ik 10 liter bouwen (kleine batch) in Klarstein Brewmonk Arsegan?  (gelezen 2439 keer)

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
Ik zoek me rot maar kan hier niets over vinden.
Heeft iemand 1 van die apparaten en doe je wel eens een kleine batch? Gaat dat goed met de standaard maischpijp?

Groet!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Leerling
Re: Kan ik 10 liter bouwen (kleine batch) in Klarstein brewmonk arsegan??
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2017 20:33 u »
Gegroet Kassie,

ik heb de eerste paar keer met mijn arsegan 10L gebrouwen, gewoon om te wennen aan het proces, nadat ik de allereerste keer geoefend heb met water. >:D
De kortste pijp is voor 10 L, de langere pijp voor 20 L en beide pijpen aan elkaar geschroefd voor 30 L.

Gr, Rob

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
Re: Kan ik 10 liter bouwen (kleine batch) in Klarstein brewmonk arsegan??
« Reactie #2 Gepost op: 14-12-2017 20:49 u »

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Re: Kan ik 10 liter bouwen (kleine batch) in Klarstein Brewmonk Arsegan?
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2017 07:59 u »
ik vraag me wel af wat dit met je rendement doet.... er zit redelijk veel (3 liter?) loze ruimte onder de maischpot. Je hebt dus al redelijk veel maischwater nodig en relatief weinig spoelwater.

Zelfde geldt voor bieren met hoog begin SG. Veel mout (8 kg max?) en dus weinig spoelwater...

Iemand hier ervaring mee?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2017 09:12 u »
Ik heb nu 3 brouwsels gedaan met de Easybrew, daarvoor 120 brouwsels d.m.v. BIAB en een SS Brewtech met geperforeerde valse bodem. Opmerkelijk is dat het hoogste gemiddelde extractrendement verkreeg met BIAB (spoelen vd bostel in een emmer als een theezakje) en het laagste met de Easybrew.

Als nadeel van de Easybrew ondervind ik dat het doorlopen van het gerecirculeerde wort en spoelwater (en daarmee vermoedelijk ook het rendement) afhankelijk zijn van de fijnheid van schroten en de moutstort in kilo's. Voor het behalen van een aardig rendement ontkom je er niet aan om af en toe eens te roeren, zeker bij flinke moutstort. Ben benieuwd naar andere ervaringen.

PS. in zijn algemeenheid geldt trouwens voor alle systemen dat het rendement afneemt bij toenemend start-SG.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2017 12:22 u »
ik vraag me wel af wat dit met je rendement doet.... er zit redelijk veel (3 liter?) loze ruimte onder de maischpot. Je hebt dus al redelijk veel maischwater nodig en relatief weinig spoelwater.

Zelfde geld voor bieren met hoog begin SG. Veel mout (8kg max?) en dus weinig spoelwater...

Iemand hier ervaring mee?
Je hebt al 6 liter water nodig om bij het onderste filter te komen. Ik heb al 2x een batch gemaakt met een gewenst volume van 16 liter.
Met een stort van 4,6 kilo mout had ik 17 liter maischwater nodig en 6,5 liter spoelwater. Na het koken van de 23 liter wort had ik een begin SG van 1.051 op 16 liter moeten hebben. Het eindresultaat werd echter een begin SG van 1.057 op 17 liter. Ik heb wel in de maischtijd van 1 uur om het kwartier de mout geroerd. Het is wel mogelijk om batches van 10 liter te brouwen, maar je zal de kooktijd flink moeten verlengen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2017 12:36 u »
Volgens mij vergeet je circa 4-5 l water die je via de natte bostel verliest. Je begin dan met circa 19 l wort voor koken.

17 l wort met SG 1057 = 2.42 kg extract uit de mout.
Stel dat de mout 4% vocht bevat en 80% extract bezit, dan is je extractrendement 2.42/(4.6*0.96*0.80) is 69%. Ja, een dergelijk rendement behaal ik ook bij een soortgelijk begin-SG.

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2017 13:03 u »
Volgens mij vergeet je circa 4-5 l water die je via de natte bostel verliest. Je begin dan met circa 19 l wort voor koken.
Na het spoelen druk ik nog op het bovenfilter om de rest van het wort uit de bostel te persen. Verder heb ik geen verklaring voor dat ik meer overhield voor het koken.

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • eentje met de jas aan
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2017 19:18 u »
Hoi,

Dank voor jullie reacties. Ik wil komende tijd gewoon elke week of om de week een recept proberen. Ik wil daarom ongeveer 10 liter wort overhouden. Het is me nu nog niet helemaal duidelijk of iemand daar ervaring mee heeft en dat ook goed lukt? Inderdaad zit er veel ruimte onder het filter. Iemand tips?

Groet

Offline Traploper

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2017 08:40 u »
10 liter gaat alleen lukken met een heel kleine moutstort. Ik ben daarom ook overgegaan naar een minimum van 12 liter, en dan gebruik ik veel maischwater en heb ik maar weinig spoelwater nodig.

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • eentje met de jas aan
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2017 12:39 u »
10 liter gaat alleen lukken met een heel kleine moutstort. Ik ben daarom ook overgegaan naar een minimum van 12 liter, en dan gebruik ik veel maischwater en heb ik maar weinig spoelwater nodig.

Ok, dankje!!

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2017 13:37 u »
Ik heb nu 3 brouwsels gedaan met de Easybrew, daarvoor 120 brouwsels d.m.v. BIAB en een SS Brewtech met geperforeerde valse bodem. Opmerkelijk is dat het hoogste gemiddelde extractrendement verkreeg met BIAB (spoelen vd bostel in een emmer als een theezakje) en het laagste met de Easybrew.

Als nadeel van de Easybrew ondervind ik dat het doorlopen van het gerecirculeerde wort en spoelwater (en daarmee vermoedelijk ook het rendement) afhankelijk zijn van de fijnheid van schroten en de moutstort in kilo's. Voor het behalen van een aardig rendement ontkom je er niet aan om af en toe eens te roeren, zeker bij flinke moutstort. Ben benieuwd naar andere ervaringen.

PS. in zijn algemeenheid geldt trouwens voor alle systemen dat het rendement afneemt bij toenemend start-SG.

Wat is je rendement met de Easybrew?
Ik haal altijd tussen de 72 en 75 % en doe daar niet teveel moeite voor.
Na 10 minuten roer ik altijd een keer door voor een betere doorstroming en heel soms nog een tweede keer maar daar heb ik meestal geen zin meer in.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 18-12-2017 14:57 u »
In de onderstaande figuur is het door BrouwVisie berekende brouwzaalrendement uitgezet van mijn 100+ brouwsels.

Ik ben begonnen met BIAB met een schijvenmolen, toen BIAB met een walsenmolen, vervolgens SS Brewtech (valse bodem) en de laatste 4 brouwsels met de Easybrew (Klarstein/Brew monk) (waarvan 3 zware brouwsels). Zoals je ziet is het rendement met het laatste systeem duidelijk het laagste. Ik roer de bostel om het kwartier. Ik maisch in totaal minimaal 1.5 uur.
Mogelijk is het rendement lager omdat een groot deel van het maischwater (circa 6 l onder de onderste filterplaat) niet continu in contact staat met de bostel. :weetniet:
Ga denk ik toch maar weer eens wat fijner schroten.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #13 Gepost op: 18-12-2017 15:06 u »
In de onderstaande figuur is het door BrouwVisie berekende brouwzaalrendement uitgezet van mijn 100+ brouwsels.

Ik ben begonnen met BIAB met een schijvenmolen, toen BIAB met een walsenmolen, vervolgens SS Brewtech (valse bodem) en de laatste 4 brouwsels met de Easybrew (Klarstein/Brew monk) (waarvan 3 zware brouwsels). Zoals je ziet is het rendement met het laatste systeem duidelijk het laagste. Ik roer de bostel om het kwartier. Ik maisch in totaal minimaal 1.5 uur.
Mogelijk is het rendement lager omdat een groot deel van het maischwater (circa 6 l onder de onderste filterplaat) niet continu in contact staat met de bostel. :weetniet:
Ga denk ik toch maar weer eens wat fijner schroten.

Je spoelt deze 90 min wel continue door met de pomp? Laag rendement inderdaad, vooral ook met de lage SG's
2 brouwsels, 73% op SG1055 en 80% op SG1060.
Ik roer n keer, op plm. 15 min na start maischen

Fijner schroten zal zeker helpen, maar pas op niet te fijn anders loopt je pomp vast?

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-12-2017 15:09 u »
Als je pompje aanstaat wordt al je maischwater gebruikt.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-12-2017 15:53 u »
Ja. Pomp continu aan, met kraan volledig open.

Ik begrijp dat natuurlijk dat de 6 l maischwater continu wordt rondgepompt, maar de bostel staat gedurende het maischen altijd in contact met je totale hoeveelheid maischwater minus deze 6 liter.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2017 17:50 u »
Als je niet minimaal 70 % haalt dan doe je iets grandioos fout.
Er zijn er die met dit apparaat over de 80 % halen en meer.
Dat die onderste liters niet in contact staan is niet belangrijk omdat je rondpompt.
Belangrijker is dat je filterbed goed doorstroomt en dat het wort niet via je overlooppijp terugloopt.
Dus minimaal eenmaal losroeren is dan heel goed.

Offline Appels

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2018 11:52 u »
Gisteren heb ik voor het eerst 10 liter proberen te brouwen maar kwam er al snel achter dat je inderdaad minsten 12 moet brouwen of 1,5 uur moet koken.   

Dus maisch water was 14l en toen nogmaals met 2,5 gespoeld. Ik wilde op 1.066 uitkomen in 10 liter maar haalde alleen de 1.055 in 12 liter. wat is mijn rendement dan eigenlijk. Zou ik meer spoelwater moeten gebruiken?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2018 12:29 u »
Echt kleine batches kun je met deze ketel (en gelijksoortig) niet maken, gezien het (grote) dode volume onder de filterplaten en het feit dat de mout tussen de filterplaten beter niet droog mag staan.

Je rendement kun je op verschillende manieren berekenen, maar op zijn minst heb je de (totale) moutstort nodig.
Met meer water spoelen verhoogt het rendement, maar verdund het wort. Langer koken dus als het steven is om een bepaald SG te behalen.

Offline Appels

• *
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2018 12:54 u »
De moutstort was 2400 gram pils 3,5EBC en 95 gram choco-b 800EBC

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2018 13:20 u »
Reken ik even met 80% extract uit je mout en 4% vocht in de mout, dan is je rendement op basis van drooggewicht grofweg
12 x 55/40 * 100 g suiker/l = 1.65 kg suiker in het wort op 2.495*0.8*0.96 = 1.92 kg potentieel extract.

1.65/1.92 = 86%, prima en precies conform je verwachting van 10 l bij een SG van 1066 (10x 66/40 * 100 is ook 1.65 kg suiker)

In jouw geval resteert enkel de mogelijkheid om langer te koken om een hoger SG te behalen.

Offline Appels

• *
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2018 13:54 u »
Reken ik even met 80% extract uit je mout en 4% vocht in de mout, dan is je rendement op basis van drooggewicht grofweg
12 x 55/40 * 100 g suiker/l = 1.65 kg suiker in het wort op 2.495*0.8*0.96 = 1.92 kg potentieel extract.

1.65/1.92 = 86%, prima en precies conform je verwachting van 10 l bij een SG van 1066 (10x 66/40 * 100 is ook 1.65 kg suiker)

In jouw geval resteert enkel de mogelijkheid om langer te koken om een hoger SG te behalen.

Wauw bedankt! Ok nu voel ik me toch iets beter :)

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #22 Gepost op: 22-01-2018 15:02 u »
Voor bieren met een hoog begin SG kan je een 2 staps maisch toepassen. Verlengt je brouwdag uiteraard behoorlijk maar is super voor je rendement.

Offline Appie21

• *
  • Eat-sleep-poar neem'n-repeat
« Reactie #23 Gepost op: 26-01-2018 17:40 u »
Misschien door gebruik te maken van een mout zak kun je kleinere brouwsels maken? Dan is in principe de moutkorf overbodig. Met spoelen zou ik de korf wel even plaatsen aangezien het dan wat makkelijker gaat, lijkt mij.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 26-01-2018 19:05 u »
Mijn eerste brouwsel probeerde ik een batch van 1 ltr. Dat is echt heel krap hoor, zeker als je een dubbel probeert te maken (zoals ik).
Er vielen me drie dingen op:

1 - je moet relatief vrij veel maishwater gebruiken om je granen nog "nat" te houden
2 - je spoelwater moet je vrij beperkt houden anders kook je het niet binnen een uur weg
3 - je moet de kraan van de pomp behoorlijk afknijpen anders staat de bodem droog (thermostaat begint heel vaak achter elkaar aan te slaan)

Een tweede brouwsel met 15 liter ging al een stuk makkelijker.
Proefondervindelijk zou ik een minimum batch bij deze ketels op 15 liter houden.

Tags: