Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kan ik 10 liter bouwen (kleine batch) in Klarstein Brewmonk Arsegan?  (gelezen 1864 keer)

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Kan ik 10 liter bouwen (kleine batch) in Klarstein Brewmonk Arsegan?
« Reactie #25 Gepost op: 26-01-2018 19:11 u »
@robert1968: Een beetje rare grafiek laat je hier zien. Je zet een aantal niet vergelijkbare en elkaar niet uitsluitende variabelen bij elkaar.
Het enige wat hieruit geconcludeerd kan worden is dat het rendement lager ligt naarmate de begin SG hoger ligt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Appels

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 07-02-2018 11:59 u »
Reken ik even met 80% extract uit je mout en 4% vocht in de mout, dan is je rendement op basis van drooggewicht grofweg
12 x 55/40 * 100 g suiker/l = 1.65 kg suiker in het wort op 2.495*0.8*0.96 = 1.92 kg potentieel extract.

1.65/1.92 = 86%, prima en precies conform je verwachting van 10 l bij een SG van 1066 (10x 66/40 * 100 is ook 1.65 kg suiker)

In jouw geval resteert enkel de mogelijkheid om langer te koken om een hoger SG te behalen.

Hoe kan je zoveel suiker krijgen uit je mout, mout bestaat maar uit ~20% suiker/zetmeel

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #27 Gepost op: 07-02-2018 12:27 u »
Citaat
Hoe kan je zoveel suiker krijgen uit je mout, mout bestaat maar uit ~20% suiker/zetmeelkaf/bostel, de rest is suikers/zetmeel

Tags: