Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wyeast 2308 Munich Lager  (gelezen 361 keer)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
Wyeast 2308 Munich Lager
« Gepost op: 14-12-2017 19:15 u »
Ik gebruik voor het eerst de Munich Lager van Wyeast, en er vielen mij een paar dingen op tijdens het enten in mijn eerste giststarter. (2.5 liter)
De smackpack kwam via de post binnen, en deze bleek al geactiveerd te zijn door de postbode. goede service? :weetniet:

- Ondanks dat ik heel goed geschud heb, toch klontjes in het zakje had zitten. (Wort in het gistpakje gedaan en nog een keer geschud) :nut:
- Ik denk dus dat deze gist goed kan flocculeren.
- Bij het enten had ik een hele sterke rotte eieren geur (waterstofsulfide). Nu weet ik dat ondergisters daar bekend om staan, alleen stonk dit wel heel erg.

Is er iemand bekend met deze gist, ik vraag me af of er iets aan de hand is?
Wat zijn de ervaringen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline nembrionic

• Super lid
Re: Wyeast 2308 Munich Lager
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2017 19:24 u »
Of goed komt weet je in dit geval pas later. Gewoon verder gaan en waarschijnlijk heb je gewoon een prima resultaat.

Maar in het vervolg: bij twijfel, niet doen.

Dan maar een ander keertje brouwen en een nieuwe laten opsturen

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-12-2017 19:28 u »
Of goed komt weet je in dit geval pas later. Gewoon verder gaan en waarschijnlijk heb je gewoon een prima resultaat.

Maar in het vervolg: bij twijfel, niet doen.

Dan maar een ander keertje brouwen en een nieuwe laten opsturen
Nog tijd zat ga pas volgende week brouwen. Alleen is er vast iemand met ervaring met de munich lager die mij kan vertellen
hoe dit gistje is.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-12-2017 21:10 u »
Ik vind dit een hele fijne gist met een mooi rond smaakprofiel.
Hij start lekker snel op voor een ondergist en gist gestaag door. Alleen is ie wat minder flocculerend dan een pilsgist.
Die grote vlokken me wel bekend voor en wat die lucht betreft,gist kan inderdaad behoorlijk stinken.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-12-2017 21:39 u »
Ik vind dit een hele fijne gist met een mooi rond smaakprofiel.
Hij start lekker snel op voor een ondergist en gist gestaag door. Alleen is ie wat minder flocculerend dan een pilsgist.
Die grote vlokken me wel bekend voor en wat die lucht betreft,gist kan inderdaad behoorlijk stinken.
Ik ben heel benieuwd, ik verwacht ook dat het wel goed gaat komen met de gist. Staat nu rustig op de magneetroerder.

Klinkt ieder geval goed, al heb ik nooit eerder een gist gehad die zo stonk uit het smackpack.

Het idee is om eem Vienna lager te brouwen.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2017 07:56 u »
Ben er toevallig mee aan het brouwen:
- 1e batch opgestart, met genoeg cellen (giststarter). Vergisting verliep heel traag (2 wkn hoofdvergisting, 2 weken lageren na hevelen), maar wel goed door (SVG 74%)
- 2e batch op de slurry (giststarter gemaakt). Slurry had onwijs veel klonten, die klein beetje losgeschud maar grootste klonten weggegooid. Vergisting stuk vlotter (1,5 week, 73%, nu nog lageren dus dat wordt nog hoger)
- ook deze gist weer geoogst. Weinig vervuild maar wel weer grote klonten. Twijfel of ik er nog een 3e batch mee maak (gist ziet er qua kleur nog gezond uit)

Gist stinkt inderdaad behoorlijk  :biersmile:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2017 10:29 u »
Ben er toevallig mee aan het brouwen:
- 1e batch opgestart, met genoeg cellen (giststarter). Vergisting verliep heel traag (2 wkn hoofdvergisting, 2 weken lageren na hevelen), maar wel goed door (SVG 74%)
- 2e batch op de slurry (giststarter gemaakt). Slurry had onwijs veel klonten, die klein beetje losgeschud maar grootste klonten weggegooid. Vergisting stuk vlotter (1,5 week, 73%, nu nog lageren dus dat wordt nog hoger)
- ook deze gist weer geoogst. Weinig vervuild maar wel weer grote klonten. Twijfel of ik er nog een 3e batch mee maak (gist ziet er qua kleur nog gezond uit)

Gist stinkt inderdaad behoorlijk  :biersmile:
Bedankt, voor de informatie!
Dan weet ik dat er niets mis  :biersmile: is met de gist, ik ga voor 27 liter van start ong. SG 1050 proberen zo veel mogelijk te pitchen. Dat is altijd lastig bij ondergisters. Dus ik heb een continue geroerde starter van 2.5 liter staan, die inmiddels flink gestart is (12 uur later) deze ga ik nog een keer opschalen, ik heb nog 3 liter starterswort van S.G. 1045 staan. Misschien maakt ik nog een starterswort (Ik brouw dan gewoon in een pannetje met pilsmout en klein beetje hop)
om een derde trap te doen.

De gist kwam heel klonterig uit het zakje Wyeast, ik denk dat deze toch beter flocculeert dan medium wat aangegeven is bij Wyeast.

Nu weet ik dankzij jou wat ik kan verwachten, dan maak ik me ook geen zorgen als de vergisting wat langer duurt.
al is 2 weken niet gek voor een ondergister.

Heb je nog veel diacetyl en zwavel na de hoofdvergisting?

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2017 11:05 u »
Heb je nog veel diacetyl en zwavel na de hoofdvergisting?
Na hoofdvergisting weet ik niet, maar na 2 weken hoofd en 2 weken lagernig was het bier (kellerbier) al superhelder en clean (geen diacetyl)
Echter... bij het bottelen natuurlijk bottelsuiker toegevoegd, en hergisting op fles (15 gr) heeft zeker 3 weken nodig gehad om die te verwerken!
Nu echter (4 weken na bottelen, 8 weken na brouwen) is het bier heerlijk! En kristalhelder :-)

Ik heb er nu een rookpils opstaan in de eerste week van lagering, die was met hevelen nog behoorlijk troebel...

Tags: