Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tripel of zwaar blond? Plus recept discussie  (gelezen 1454 keer)

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Tripel of zwaar blond? Plus recept discussie
« Gepost op: 14-12-2017 15:05 u »
Aangezien de katers steeds erger worden met de leeftijd, wil ik een tripel brouwen met een lager alcoholpercentage (rond 7,5%) Na wat boeken doorgespit te hebben en kort gekeken op het forum, kan ik alleen niet vinden wat een tripel nou precies onderscheidt van een zwaar blond. Zo zijn er tripels van 7% en zwaar blond bieren van 8%. Tussen de recepten van deze stijlen zie ik ook veel dezelfde verhoudingen van moutstorting : suikerstorting. Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Nou maakt de exacte classificatie mij niet uit, het bier wordt daar niet minder om! Stel ik wil een tripel/zwaar blond van 7,5% maken. Met als uitgangspunt de storting van de Oxhead van Marco: Tripel 20 liter.

Moutstort:           6 kilo Pilsmout 3 ebc Dingemans
Suikerstort:         650 gram witte kristalsuiker

Met Fermentis Safbrew Abbaye komt hij van een begin sg 1076 naar een eind sg van 1009 (opmerkelijk laag eind sg voor een tripel? of zie ik dat verkeerd?) Daarmee zou het bier rond de 8.8% liggen.

Ikzelf gebruik een ander gist: Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity
Het gist heeft een gemiddelde vergistingsgraad van 77,5%. Een begin sg van rond de 1073-1074 en een eind sg van 1016 zal dan een biertje geven van rond de 7,5%. Zo lijkt het bijna alsof ik dezelfde storting kan gebruiken met een lagere vergistingsgraad. Maar ik doe hier waarschijnlijk wat fout aangezien suikers een hogere vergistingsgraad geven? In het geval dat het eind SG lager zou moeten zijn, minder mout of juist minder suiker gebruiken?  Alle tips en correcties zijn welkom!

Groet Paul  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: Tripel of zwaar blond? plus recept discussie
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2017 15:16 u »
Deze twee stijlen lopen inderdaad een beetje in elkaar over, volgens mij. Ik volg dit topic dan ook met interesse.

Waar ik zelf aan denk als ik een verschil moet opnoemen, is dat een tripel wel aardig moutig kan zijn, maar een zwaar blond eigenlijk niet. In ieder geval niet die voorbeelden van die stijl die ik al geproefd heb.
(Maar wellicht is er nu iemand die mij hierin terechtwijst...)

Voor een tripel kun je tot 80:20 gaan in de verhouding mout:suiker, dacht ik.

Het zal een aantal proefbrouwsels kosten voordat je een echt geslaagd bierrecept hebt, vermoed ik... Wat een ramp ;)

Maar als je liever iets met iets minder alcohol drinkt, waarom brouw je dan geen bewezen recept voor Belgisch Blond?

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14-12-2017 15:45 u »
Ik had veel vraagtekens met de classificaties van blond, zwaar blond en tripel. Aangezien er tripels zijn van slechts 7%, leek mij het leuk er eens goed naar te kijken. Een boek die mij aan alles doet twijfelen is Thuis Bier Brouwen van Greg Hughes. Voor de blond en tripel recepten daarin, gebruiken ze allebei Wyeast 1388 belgian strong (duvel?)

Storting blond 7,4%:
Pilsmout 6 kg
caravienna mout 250 gram
caramunich mout 250 gram
Suiker 300 gram

Storting tripel 9,1%
Pilsmout 6,3 kg
caramunich 250 gram
Suiker 1 kg

Het verschil tussen deze bieren zit vooral in hoeveelheid suiker? En als ik dan voor mijn tripel (7,5%) de verhoudingen aanneem van de tripel hierboven dan zou dat zijn : 5,4 kg mout en 830 gram suiker. Is dat dan een minder moutig blond bier?  :weetniet:

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #3 Gepost op: 14-12-2017 15:48 u »
Laat ons even afwachten wat andere, meer ervaren, brouwers hierover zeggen.

(Zelf vind ik een tripel van 7% die naam eigenlijk niet waard.)

Uit het (vertaalde?) boek Thuis Bier Brouwen zou juist blijken dat een sterke blonde juist moutiger zou zijn dan een tripel. Verwarring alom :)

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 14-12-2017 18:20 u »
Vergelijk, Westmalle Tripel, met Duvel, zwaar Belgisch blond. Westmalle is zeker zwaarder gehopt. Is Omer Traditioneel Blond dan een bier dat eerder te vergelijken is met Westmalle dan met Duvel? Om maar een paar voorbeelden aan te halen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Tripel of zwaar blond? Plus recept discussie
« Reactie #5 Gepost op: 14-12-2017 23:45 u »
De scheidslijn tussen een tripel en een zwaar blond is flinterdun. Er is veel overlap.
In de regel is een zwaar blond wat minder bitter en iets lichter van kleur.

Maar maakt het uit welk etiket je plakt op een zelfgebrouwen bier?

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2017 11:07 u »
Vergelijk, Westmalle Tripel, met Duvel, zwaar Belgisch blond. Westmalle is zeker zwaarder gehopt. Is Omer Traditioneel Blond dan een bier dat eerder te vergelijken is met Westmalle dan met Duvel? Om maar een paar voorbeelden aan te halen.

Voor mijn brouwjaren dacht ik altijd dat Duvel een tripel was. ::) Ik ga de genoemde biertjes naast elkaar proeven om de kenmerken te vergelijken. Ik zat misschien ook wel teveel te jagen op de moutstorting ipv de hop/ bitterheid kenmerken.

De scheidslijn tussen een tripel en een zwaar blond is flinterdun. Er is veel overlap.
In de regel is een zwaar blond wat minder bitter en iets lichter van kleur.

Maar maakt het uit welk etiket je plakt op een zelfgebrouwen bier?

Het etiket/ bierstijl toewijzen maakt inderdaad helemaal niks uit voor het zelfgebrouwen bier. Maar tussen stijlen inzitten of de uiterste pakken maakt het brouwen interessant (zelf aan de recepten sleutelen). Een tripel proberen te brouwen van 7,5 % die echt de smaak/kenmerken heeft van een tripel lijkt mij een uitdaging. Als het uiteindelijk meer een blond biertje wordt dan is er evengoed een lekker resultaat uitgekomen.  :biersmile:

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2017 16:39 u »
Als je een tripel van ABV 7,5 wil maken, zou ik geen suiker toevoegen. Je wil toch een bepaalde volmondigheid die typisch is voor een tripel. Het probleem is dan dat je eind sg te hoog zal liggen met de klassieke tripelgisten, zodat je bier te zoet wordt.
Even buiten de vakjes kleuren: gebruik geen suiker, de rest van je moutstorting is prima, zorg dat je stevig hopt tot ongeveer 35 tot 40 IBU en gebruik een Saisongist, bv. opkweek Dupont. Je bier zal ver uitgisten, maar toch niet te leeg zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2017 23:22 u »
Als je een tripel van ABV 7,5 wil maken, zou ik geen suiker toevoegen. Je wil toch een bepaalde volmondigheid die typisch is voor een tripel. Het probleem is dan dat je eind sg te hoog zal liggen met de klassieke tripelgisten, zodat je bier te zoet wordt.
Even buiten de vakjes kleuren: gebruik geen suiker, de rest van je moutstorting is prima, zorg dat je stevig hopt tot ongeveer 35 tot 40 IBU en gebruik een Saisongist, bv. opkweek Dupont. Je bier zal ver uitgisten, maar toch niet te leeg zijn.

Suikertoevoeging is juist heel erg kenmerkend voor een tripel. Door de suiker wordt de verhouding van de vergistingsproducten anders. Je mag rustig naar 15 tot 20% gaan. Ook suikers geven alcohol, esters en andere vergistingsproducten.

Tags: