Arduino vloeistof vuller

Gestart door edensan, 14-12-2017 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edensan

hallo,

Eindelijk mijn nieuwe vuller klaar (prototype)


Dit is nog prototype vanavond voor het eerst in gebruik genomen was erg tevreden.

Je kunt vultijd per halve seconde instellen en natuurlijk spoelen (continu)
Alles aan te geven via knopen op kasje in menu dat kun je in de video niet zo goed zien maar je stelt het aantal halve seconden in en drukt daarna elke keer op start. Pomp houd slag goed vol en vullen gaat goed gelijk alle flesjes even vol.
Na het vullen alles doorspoelen en drogen opruimen.
83 flesjes gevuld in 3kwartier inclusief spoelen en schoonmaken.

Todo: RVS of koper pijpje..  :proost:



vultijd per krat (20 x 33,3 cl)



Ik wil niet meer zonder!
Leuk om te doen zelfs!

gr Edwin


jaapz

Ziet er wel vet uit maar het lijkt alsof je heel veel oxidatie aan het veroorzaken bent met al die bubbels, of is dat CO2 dat vrijkomt?
Kan je hier een aansluitschema van delen? Zou het best zelf willen maken en ik denk dat ik de nodige onderdeeltjes ook nog wel heb liggen ook.

edensan

Het is inderdaad CO2 schuimvorming van bier op de bodem. En aansluitschema's zijn overal te vinden hoor schakelt gewoon een relais geen hogere wiskunde of zo..  ;D


Broeky

Leuk idee! Heb je wel gelijke hoeveelheden per fles. En volgens mij geeft het zo goed als geen gesmeer. :)

edensan

Citaat van: Broeky op 14-12-2017  12:54 uLeuk idee! Heb je wel gelijke hoeveelheden per fles. En volgens mij geeft het zo goed als geen gesmeer. :)

De levels van vullen zijn hoegenaamd gelijk

 En inderdaad smeren is verleden tijd ik heb 3 flesjes meer nu uit ongeveer 28,5 liter
Normaal met kraantje vullen heb ik 79 flesjes inclusief smeren.. ;) nu 83 zonder smeren.

Oscar

Mooi. De volgende stap is dat je meerdere flesjes tegelijk kunt vullen... en dan wellicht ook nog onder druk. :-)

Rely

Creatief gedacht, zal er mezelf ook eens in verdiepen :brouwen:

edensan

Citaat van: Oscar op 14-12-2017  19:08 uMooi. De volgende stap is dat je meerdere flesjes tegelijk kunt vullen... en dan wellicht ook nog onder druk. :-)
Haha dat laat ik graag aan anderen over ik ben meer dan tevreden op het RVS koper/pijpje na ook ga ik het geheel in 1 box samenbrengen met slangsnelkoppelingen ( die je normaal op perslucht slangen hebt) en 1 stekker aan de box dan is het allemaal makkelijk op te pakken/hanteren maar het werkt super DAT was mijn grootste issue.

Broeky

Ja, dat is zeker nagenoeg gelijk. Ik heb commerciĆ«le bieren gezien waarbij de verschillen (veel) minder klein zijn! Mooi om te zien. Wie weet dat ik dit idee wel eens probeer na te maken. Goede inspiratie is het zeker.  :proost:

seed7

6

zei de 'wijsneus' :)

mooi.

Edit: wat voor/welke pomp?

Ingo

edensan


seed7

Dank je. Dacht het al te horen dat het een membraanpomp is,

Ingo

edensan

Citaat van: seed7 op 15-12-2017  14:07 uDank je. Dacht het al te horen dat het een membraanpomp is,

Ingo
Membraanpomp houd de druk vast ;)

edensan

Een afstandsbediening is inmiddels klaar ook aan testen met antioxidatie vuldop


lier

Als je dan toch met Arduino bezig bent (prima idee trouwens) kan je het een en ander misschien combineren met een blichmann beergun of Ali alternatief

Rinus

Citaat van: edensan op 19-08-2019  19:49 uEen afstandsbediening is inmiddels klaar ook aan testen met antioxidatie vuldop



Hoe werkt de antioxidatie vuldop? Ik ben het overigens helemaal mee eens dat de verschillen minimaal zijn hoor!  :groots:

Het hele grote nadeel van de vacuum vuller is dat wanneer de fles vol is het bier naar het expansievat gaat, das niet handig, vandaar dat ik dat wil detecteren de pomp/klep afsluiten.

Maar de timer gestuurde oplossing zie ik ook zeker wel zitten, lekker eenvoudig en uitbreiden naar meer dan een vulpijp is ook niet zo moeilijk. Is de pomp goed te reinigen?

ray81

Grappig, dit idee heb ik eerder ook gehad:
Citaat van: ray81 op 15-01-2019  22:33 uIk vraag me af... Zou je dit ook in elkaar kunnen knutselen door gebruik te maken van een solar pompje en een microcontroller?
Het enige dit apparaat effectief doet is een pompje een bepaalde tijd aanzetten... Of mis ik iets?

Erg leuk om te zien dat iemand het al in praktijk heeft gebracht.
Je 2e linkje naar een pompje werkt trouwens niet meer.
Wat voor pompje zou hiervoor het beste zijn denk je?

Misschien dat ik binnenkort ook maar eens ga knutselen. Ik denk dat ik dan de aanzuigslang aansluit op mijn hevel, zodat ik gebruik kan maken van de droesemkop. Denk dat ik als controller een Wemos D1 ga gebruiken.

edensan

Volgens mij heb ik een uno gebruikt (heb programmaatje vast nog wel ergens)
Wemos D1 heeft 4 mb geheugen meer dan zat!! ;)
afvullen doe ik als volgt:
na hoofdgisting en uitgisting koel ik tot graad of 8 ongeveer 5 dagen tot een week zodat ik een mooi klaar jongbier heb waarin nog gist zweeft.
Vervolgens hevel ik naar een een nieuw schoon vat (gewoon met slang maar kan ook met droesemkop).
Ik kijk hoeveel liter bier ik heb en maak een suikeroplossing van 8 gram per liter 1/3 suiker 2/3 water even kook erover en laten afkoelen tot maximaal 35 graden.
Dit toevoegen aan bier en even voorzichtig doorroeren zonder luchtinslag.
Ik spoel mijn vulapparaat en ga vervolgens vullen.
Ik vul  een krat in 3,5 minuten. 3 kwartier voor 6 kratjes  ;D (ook flesjes spoelen etc.)
na afloop oxi spoelen en wegzetten.
Llaar voor de volgende vulronde

Kind kan de was doen.
Nieuwe vuldop is goed geen oxidatie.

edensan

Citaat van: Rinus op 19-08-2019  21:15 uHoe werkt de antioxidatie vuldop? Ik ben het overigens helemaal mee eens dat de verschillen minimaal zijn hoor!  :groots:

Het hele grote nadeel van de vacuum vuller is dat wanneer de fles vol is het bier naar het expansievat gaat, das niet handig, vandaar dat ik dat wil detecteren de pomp/klep afsluiten.

Maar de timer gestuurde oplossing zie ik ook zeker wel zitten, lekker eenvoudig en uitbreiden naar meer dan een vulpijp is ook niet zo moeilijk. Is de pomp goed te reinigen?
De vloeistof gaat door de vuldop  en spoelt  (zonder luchtinslag) de vloeistof tegen de wand van de fles rode pijen.
De lucht die in de fles aanwezig is gaat via de 3 uitlaat openingen de fles uit blauwe pijlen
omdat tussen de wand van de fles en de vloeistof geen lucht kan zitten heb je minimaal zuurstof in je bier.
Het bier loopt via de wand van de fles naar de bodem van de fles en druk de lucht er als het ware uit.

edensan

Citaat van: Rinus op 19-08-2019  21:15 uHoe werkt de antioxidatie vuldop? Ik ben het overigens helemaal mee eens dat de verschillen minimaal zijn hoor!  :groots:

Het hele grote nadeel van de vacuum vuller is dat wanneer de fles vol is het bier naar het expansievat gaat, das niet handig, vandaar dat ik dat wil detecteren de pomp/klep afsluiten.

Maar de timer gestuurde oplossing zie ik ook zeker wel zitten, lekker eenvoudig en uitbreiden naar meer dan een vulpijp is ook niet zo moeilijk. Is de pomp goed te reinigen?

Ik ben huiverig om expansievat bier ook weer te gebruiken en dan heb je veel afval.
Voordeel van een membraanpomp is dat de membraan tevens ook als het ware de afsluiter is
werkt goed.

Rinus

Heb je de sketch eventueel nog om te delen?

Enos

Citaat van: edensan op 19-08-2019  19:49 uEen afstandsbediening is inmiddels klaar ook aan testen met antioxidatie vuldop



Maar waar koop je zo'n vuldop heb jij een adres voor ons   :biersmile: :biersmile:

edensan

Als ik thuis ben zal ik even een stl file uploaden

Rinus

Citaat van: edensan op 20-08-2019  20:08 uAls ik thuis ben zal ik even een stl file uploaden
Ik vind het een geweldig idee en het brengt mij de volgende inspiratie:
Als je nu aan het ontwerp van de dop een klein 'vlottertje' toevoegt dan kan je met een opto of magneetje een detectie toevoegen dat de fles vol is, dan heb je geen timer meer nodig. Zou dat iets kunnen zijn?
Ik heb geen 3D teken ervaring, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Enos

Citaat van: edensan op 20-08-2019  20:08 uAls ik thuis ben zal ik even een stl file uploaden

Ok mooi  :proost: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.