Zelf koelsysteem maken

Gestart door fortunalars, 17-11-2021 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fortunalars

Hallo

Ik heb een vraag.
Zijn er mensen die zelf een afkoel systeem hebben gemaakt?
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.
Hebben jullie tips om zelf een koel systeem te maken?

Groetjes en bedankt

Rinus

Dat is lastig, ik lees een "pan", dus neem ik aan dat het om een klein volume gaat?
Als dat zo is, dan zou ik adviseren om de pan tijdens het koelen zo goed mogelijk (luchtdicht) afgesloten te houden en eventueel een tijdje in de vriezer te zetten, liefst in dat ijswater bad, veel meer kan je denk ik niet doen, zo snel mogelijk terug koelen is belangrijk om infecties te voorkomen.
Voor grotere volumes gebruiken we spiraal koeling, tegenstroom koeler of platen koeler, maar dat lijkt mij nogal overkill voor een "pan".

biking rebel

Citaat van: fortunalars op 17-11-2021  19:54 uHallo

Ik heb een vraag.
Zijn er mensen die zelf een afkoel systeem hebben gemaakt?
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.
Hebben jullie tips om zelf een koel systeem te maken?

Groetjes en bedankt

Hoe groot is je pan? Er zijn koelspiralen in allerlei maten. Ik heb twee pannen (21 en 33l) i.c.m. een koelspiraal.  Deze is met een waterdief aangesloten op de keukenkraan.

Deze heb ik:
https://brouwland.com/nl/koelen/11691-Brewferm-chill-in-20-rvs-wortkoeler.html

Lampje

Citaat van: fortunalars op 17-11-2021  19:54 uHallo

Ik heb een vraag.
Zijn er mensen die zelf een afkoel systeem hebben gemaakt?
Na het koken moet het bier afkoelen. Hebben jullie hiervoor een makkelijke optie?
Ik zet mijn pan altijd in een gootsteen gevuld met water en ijsblokjes maar het afkoelen duurt een eeuwigheid wat uiteraard ook niet ten goede gaat van het bier.
Hebben jullie tips om zelf een koel systeem te maken?

Groetjes en bedankt
Gewoon een spiraalkoelertje kopen. Kost € 50,- en dan zit er ook nog een Gardena aansluiting op. Kun je het zelf niet voor maken.

fortunalars

Citaat van: Lampje op 17-11-2021  21:01 uGewoon een spiraalkoelertje kopen. Kost €50,- en dan zit er ook nog een Gardena aansluiting op. Kun je het zelf niet voor maken.

Bedankt voor de tip ik ga googlen

brouwerwaldonk

Ik heb een stuk rol gebruikt van heel zacht rood koper geplooid rond iets stevig rond, waarmee ik een dompelkoeler heb gemaakt. De koper buis is 18 m lang met een doormeter van 10 mm.
Zo koel ik 45 L wort van 100 naar 25 °C in 15 minuten.
Ik koppel de tuinslang aan één koppeling en heb 90 L leidingwater nodig die ik nadien hergebruik om alles af te wassen.
Met die motor en schoep roer ik alles rond om vlugger te koelen.

 
 


Neetje

Google eens onder bier koelspiraal. Op alie al vanaf € 27,-  inclusief btw en gratis verzendkosten.
Koper is tegenwoordig niet goedkoop. Wel betere geleiding.

biking rebel

Citaat van: Neetje op 21-11-2021  18:41 uGoogle eens onder bier koelspiraal. Op alie al vanaf € 27,-  inclusief btw en gratis verzendkosten.
Koper is tegenwoordig niet goedkoop. Wel betere geleiding.

Klopt maar dan moeten de koppelingen van messing er bijvoorbeeld nog aangezet worden.

Neetje

Citaat van: biking rebel op 21-11-2021  19:46 uKlopt maar dan moeten de koppelingen van messing er bijvoorbeeld nog aangezet worden.

Of low budget,
Gewoon met slangklem koppelen. (Gezien topic Fortunalars nog geen definitieve keus heeft gemaakt betreffende volume en equipement).

Laikea

Je kunt ook altijd contact opnemen met Ad! Hij heeft een wereld aan kennis over koelers en verkoopt ze voor een zacht prijsje

fortunalars

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Omdat mijn hoeveelheid erg klein is koel ik het nu in water met ijs. Ik ben wat aan het oefenen. Binnenkort wil ik meer gaan brouwen en dan ga ik kijken voor een koelsysteem.
Bedankt voor alle reacties!!!

Snelbier

Citaat van: fortunalars op 25-11-2021  22:34 u.. Omdat mijn hoeveelheid erg klein is koel ik het nu in water met ijs...
Wat is 'kleine hoeveelheid' ? Met 7 liter in een soeppan deed ik het zo:
Als je wort in de gootsteen (wort natuurlijk in een pan  :biersmile:) grotendeels 'onder water' staat kan je het ijs weglaten..
Je koelt sneller door een beetje te roeren. Stilstaand wort isoleert warmte, daar helpt geen ijs tegen (qua tijd)..
- Stap-1, zal kort duren.. Heet wort in de koele gootsteen.  Beetje roeren of schudden. Als koelwater lauw wordt: verversen.
- Stap-2, met vers koud water weer beetje roeren.  Koelwater warmer? Weer verversen.
- Stap-3 als stap 2, als het nodig is.
Geheel is ook afhankelijk van water-temperatuur. Ik heb 's zomers nog steeds 15'C water, krijg het wort in 30minuten onder 20'C.
Als het kouder moet: toch ijs gebruiken.  Meeste winst haal je uit roeren, simpel.
Succes,  Snelbier.
 

LittleJohn

Ik koel 8 L ook met de pan in de gootsteen. 2 of 3x koude water verversen met nieuw koud water. Tevens 2 ijskoude koelelementen (-18 ºC) zoals die bij een diepvries worden meegeleverd, in de gootsteen houden het koelwater lekker lang koel. 20 a 30 minuten koelen en je bent er.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.