Vergisting gaat lang door

Gestart door rlandzaat, 13-12-2017 17:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Dag,

Ruim vier weken geleden hebben mijn brouwmaat en ik een La Chouffe-achtig bier gebrouwen. Voor de vergisting hebben we voor het eerst een vloeibare gist gebruikt en wel de WY 3522.

We brouwen ongeveer 35 liter bier en dit wordt vergist in twee vergistingsemmers, dus ca. 17 liter per emmer. In elke emmer is een smackpack gegaan. irect na het toevoegen beide emmers een uur of anderhalf lang belucht m.b.v. van een aquariumpomp en een bruissteentje in beide emmers.

De vergisting ging vlot van start, dus alles leek van een leien dakje te gaan. Normaliter hevel ik na een dag of vijf tot max. een week over als de hoofdvergisting tot rust is gekomen. Deze keer hebben we bij wijze van experiment maar één van de twee emmers overgeheveld om te kunnen vaststellen of dit smaakverschil oplevert.

Nu, ruim vier weken verder, bubbelt de overgehevelde emmer nog steeds een beetje, de nadere is daar sinds eergisteren mee gestopt.

Een smackpack zou voldoende moeten zijn voor 20 liter, dus dat zit wel goed. Ik vraag me echter af of ik te kort heb belucht waardoor er een slepende vergisting is ontstaan.

Groeten, René

elBieros

Hoe hoog was je begin SG? Die kreet "voldoende voor 20l" geldt alleen voor zeer verse gist en een niet al te hoog begin SG. Met MrMalty.com kun je berekenen of je voldoende gist hebt geënt. Daar zou ik het eerder in zoeken dan mate van beluchting...

gr, elB.

ThaLokster

Welke temperatuur van vergisting?

dirk

Citaat van: rlandzaat op 13-12-2017  17:52 uirect na het toevoegen beide emmers een uur of anderhalf lang belucht m.b.v. van een aquariumpomp en een bruissteentje in beide emmers.

Je hebt eerder te veel belucht, hoe kom je nou bij zo'n lange beluchtingstijd? Het lange beluchten heeft denk ik niks met het 'bubbelen' te maken. Dat beetje bubbelen kan liggen aan de temperatuursverschillen en dergelijke: naar mate de temperatuur stijgt ontsnapt er CO2 (google maar op Henry's Law etc). Heb je al eens om de 3 dagen gemeten d.m.v. brix- of densimeter?

Fermon

Hoe jij alles verteld lijkt het op een slepende vergisting veroorzaakt door te weinig vitale gist.
Maar meer informatie is wel gewenst voordat je een conclusie kan trekken. Zoals elBieros ook al vroeg, wat was je begin SG.  En hoe oud waren jou smartpacks?

rlandzaat

Ik heb de gist in de week voor het brouwen van Brouwmarkt ontvangen. Ik heb niet gekeken hoe oud ze was, maar het lijkt me een gist, die gangbaar is, dus heel oud zal het niet zijn geweest. Het begin SG was 1.089 en wellicht was dat aan de hoge kant voor één smackpack op 17 liter.

Bij het overhevelen was de SG gezakt tot 1.034. Morgenavond ga ik kijken wat de SG nu is (de emmers met wort/jong bier staan bij mijn brouwmaat).

Zoals gezegd, het was onze eerste keer met vloeibare gist. Ik meende gelezen te hebben, dat het belangrijk is, dat met name vloeibare gist bij aanvang voldoende zuurstof heeft om zich te vermeerderen. Vandaar mijn zorg, dat ik te weinig belucht zou hebben in het begin.

muldereric

Bij vloeibare gist is het belangrijk dat je genoeg vitale cellen hebt. Het is daarom nagenoeg een must om met de vloeibare gist een starter te maken. Andere optie is om de hoeveelheid smackpacks te verhogen. Mr Malty is je vriend!
1.089 is wel een hoog SG, zeker voor maar één smackpack.
Kijk bij vloeibare gist altijd naar de verpakkingsdatum. Ookal is het een gangbare gist, dan nog kan hij al maanden oud zijn en dus veel minder vitaal als je denkt.
Ik heb dit zelf ook gehad met Wyeast 1350 (Danny's Favorite). Mijn start SG was toen 1.069 en de batch 23 liter. Hieraan heb ik destijds 2 smackpacks toegevoegd die vanwege hun
leeftijd 3 dagen van tevoren gesmackt waren. Helaas bleef deze vergisting ook maar duren en duren. Heel actief in het begin (90% gedaan in 2 dagen tijd) maar nog 3 weken aan het nagisten geweest voor die laatste 10%.

tdp

Citaat van: rlandzaat op 13-12-2017  22:07 uIk heb de gist in de week voor het brouwen van Brouwmarkt ontvangen. Ik heb niet gekeken hoe oud ze was, maar het lijkt me een gist, die gangbaar is, dus heel oud zal het niet zijn geweest. Het begin SG was 1.089 en wellicht was dat aan de hoge kant voor één smackpack op 17 liter.

Als je Mr. Malty raadpleegt, zul je zien dat dat veel te weinig is. Uiteindelijk komt het wel goed, maar het duurt (zoals je al merkt) wat langer.
Snel de gegevens ingevoerd: SG van 1.089, 17 liter en vitaliteit op 100% gezet (super verse verpakking) -> Dan heb je al 2 verpakkingen nodig.

Je kunt nog even kijken op de verpakking, daar staat de productiedatum op (of een tht). Je kunt dit invoeren in Mr. Malty, dan wordt daar met de vitaliteit van de gist rekening gehouden.

rlandzaat

De lege smackpacks heb ik niet meer, dus hoe oud de gist was kan ik niet meer achterhalen. Maar ik begrijp, dat ik hoe dan ook te weinig gist heb toegevoegd en eerst een starter had moeten maken. Bij een volgende brouw met deze gist ga ik dat doen, nu maar even geduld hebben tot de vergisting klaar is.

Heb ik toch nog een vraag: is beluchten kort voor of direct na het toevoegen van de vloeibare gist nuttig of zelfs nodig? In "Yeast, a practical guide to fermentation" wordt daar nogal de nadruk op gelegd. Hoe gaan jullie daarmee om?

tdp

Bij een korrelgist belucht ik niet, bij een vloeibare gist eigenlijk ook niet. Wanneer ik vloeibare gisten gebruik, maak ik altijd een starter op een magneetroerder, ik belucht het wort dan niet meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.