Hoi iedereen,
Afgelopen weekend heb ik op Bier en Big festival met een van de brouwers gesproken over mijn laatste brouwsel:
Een Russian Imperial Stout met havervlokken, lactose, chocolade- en geroosterde mouten. Recept:
https://www.brewtoad.com/recipes/engine-oilIk vond namelijk dat mijn stout een licht fruitig smaakje/aroma had gekregen dat ik niet kon plaatsen (geproefd twee weken na bottel datum).
Dit was niet per se een smaak die bedoeld was. Mijn vriendin beschreef het als fruitig,licht zurig dat misschien iets weg had van sinaasappel.
De desbetreffende brouwer wist mij te vertellen na het proeven van mijn bier dat het gebruik van veel geroosterde of chocolade mouten het bier af en toe een licht zuurtje konden geven en dat het verhogen van de pH-waarde erbij kon helpen om hem wat zoeter/minder zuur te laten uitvallen.
Nu heb ik niets met het waterprofiel gedaan bij het brouwen van mijn stout.
Na wat zoeken op internet en op dit forum heb ik echter alleen resultaten gevonden over het aanzuren van bier in plaats van juist basischer maken?
En nu dus de hamvraag:
Wat kan ik doen om dit voorkomen de volgende keer dat ik het bier brouw? Het was bedoeld dat dit een stroperige lichtzoete chocolade stout zou worden ipv "sinaasappel chocolade stout" (beetje overdreven).
Als ik het waterprofiel/pH-waarde moet aanpassen, hoe doe ik dat dan? Welke basic gereedschappen en/of stoffen heb ik daar voor nodig?
Alvast bedankt voor jullie reacties