Dag,
Ruim vier weken geleden hebben mijn brouwmaat en ik een La Chouffe-achtig bier gebrouwen. Voor de vergisting hebben we voor het eerst een vloeibare gist gebruikt en wel de WY 3522.
We brouwen ongeveer 35 liter bier en dit wordt vergist in twee vergistingsemmers, dus ca. 17 liter per emmer. In elke emmer is een smackpack gegaan. irect na het toevoegen beide emmers een uur of anderhalf lang belucht m.b.v. van een aquariumpomp en een bruissteentje in beide emmers.
De vergisting ging vlot van start, dus alles leek van een leien dakje te gaan. Normaliter hevel ik na een dag of vijf tot max. een week over als de hoofdvergisting tot rust is gekomen. Deze keer hebben we bij wijze van experiment maar één van de twee emmers overgeheveld om te kunnen vaststellen of dit smaakverschil oplevert.
Nu, ruim vier weken verder, bubbelt de overgehevelde emmer nog steeds een beetje, de nadere is daar sinds eergisteren mee gestopt.
Een smackpack zou voldoende moeten zijn voor 20 liter, dus dat zit wel goed. Ik vraag me echter af of ik te kort heb belucht waardoor er een slepende vergisting is ontstaan.
Groeten, René