Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flessen met koolzuur opnieuw sluiten  (gelezen 1087 keer)

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Flessen met koolzuur opnieuw sluiten
« Gepost op: 13-12-2017 13:47 u »
Hi,

Wellicht vreemde vraag, maar zijn er manieren om te kijken of er al koolzuur op een fles zit zonder deze te openen? En zo niet, kun je na het openen - waarbij er geconstateerd is dat er (genoeg) koolzuur op zit - de fles weer met een kroonkurk sluiten zonder koolzuurverlies of zijn hier tips voor?

De achtergrond van dit verhaal heeft te maken dat wij 2 verschillende gisten hebben gebruikt, waarbij de ene gist wel koolzuur heeft opgeleverd en de ander niet. Echter zitten deze flessen door elkaar...

Alvast bedankt voor de tips.
Berry

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline nembrionic

• Super lid
Re: Flessen met koolzuur opnieuw sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2017 13:59 u »
Hi,

Wellicht vreemde vraag, maar zijn er manieren om te kijken of er al koolzuur op een fles zit zonder deze te openen? En zo niet, kun je na het openen - waarbij er geconstateerd is dat er (genoeg) koolzuur op zit - de fles weer met een kroonkurk sluiten zonder koolzuurverlies of zijn hier tips voor?

De achtergrond van dit verhaal heeft te maken dat wij 2 verschillende gisten hebben gebruikt, waarbij de ene gist wel koolzuur heeft opgeleverd en de ander niet. Echter zitten deze flessen door elkaar...

Alvast bedankt voor de tips.
Berry

Supereenvoudig: flesje schudden. Dan zie je vanzelf opstijgende koolzuurgasbelletjes...of niet.

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2017 15:23 u »
Bedankt, maar ik had erbij moeten zeggen dat het om een donkergroene fles gaat met een cuvee er in, nagenoeg zwart dus. Wellicht iets aan het oppervlakte checken na schudden of er bubbels ontstaan?

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2017 15:28 u »
Bedankt, maar ik had erbij moeten zeggen dat het om een donkergroene fles gaat met een cuvee er in, nagenoeg zwart dus. Wellicht iets aan het oppervlakte checken na schudden of er bubbels ontstaan?

Ja. En met een zaklampje kun je echt wel wat zien. Soms zelf beter erop schijnen dan erachter.

Maar als een bier koolzuur heeft dan zie je aan de oppervlakte in de hals vanzelf wat schuim maar ook koolzuur naar boven stromen.

Dat kun je goed zijn bij ieder ander willekeurig bier in een lichtere fles.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2017 15:50 u »
De kroonkurk kan je heel lichtjes opwippen zonder te vervormen, dan hoor je meteen gesis indien koolzuur aanwezig.
De mate van druk kan je zo natuurlijk niet goed beoordelen, maar dat kan je bij "belletjes kijken" ook niet.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2017 16:36 u »
De kroonkurk kan je heel lichtjes opwippen zonder te vervormen, dan hoor je meteen gesis indien koolzuur aanwezig.
De mate van druk kan je zo natuurlijk niet goed beoordelen, maar dat kan je bij "belletjes kijken" ook niet.

Als ik het goed begrepen heb gaat het hier niet om de mate van druk, maar óf er druk is. Dus dat kan op beide manieren prima.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2017 16:55 u »
Bij het openen verdwijnt de druk en wat koolzuurgas. Weer sluiten is dan een fles zonder druk, waarvan we nog niet weten wat het effect kan zijn. Misschien kortere houdbaarheid. Om weer druk op te krijgen zal je er weer een beetje suiker in moeten doen.

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2017 17:13 u »
Gewoon heel lichtjes openwippen, dat is wat anders dan de fles openen. Ik zou zeggen probeer het eens uit. Dan zal je zien dat het meevalt wat er ontsnapt.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 13-12-2017 17:23 u »
Gewoon heel lichtjes openwippen, dat is wat anders dan de fles openen. Ik zou zeggen probeer het eens uit. Dan zal je zien dat het meevalt wat er ontsnapt.
Bij gewoon heel lichtjes openwippen verdwijnt ook de druk. Er zal een reden zijn waarvoor er 2 bar druk op gebotteld bier moet staan.

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2017 19:36 u »
Bij gewoon heel lichtjes openwippen verdwijnt ook de druk. Er zal een reden zijn waarvoor er 2 bar druk op gebotteld bier moet staan.

Je begrijpt niet wat ik bedoel hoop ik, ik kan bij wijze van spreken de belletjes met tussenpozen tellen die ontsnappen.
Ik laat de druk er niet helemaal vanaf (nog geen 0,01 %) , dat snap ik zelf ook wel.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 13-12-2017 22:25 u »
Je kunt de fles gewoon openmaken en weer opnieuw sluiten. Voor de hoeveelheid koolzuurgas in het bier maakt dat bijna niks uit. Het koolzuurgas zit in het bier, niet erboven.

Volgende keer bottel je 1 beugelfles per bier. Die kan je gemakkelijker openen en sluiten.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #11 Gepost op: 13-12-2017 23:19 u »
Zal wel weer wat missen! Maar de druk meten met een manometer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Manometer

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 14-12-2017 19:29 u »
Zal wel weer wat missen! Maar de druk meten met een manometer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Manometer

De vraag was of het te controleren was zonder de fles te openen :)

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #13 Gepost op: 14-12-2017 21:03 u »
Gewoon de volgende keer de flessen uit mekaar houden.
Weer iets geleerd door ondervinding.  ;)
Zoiets noemt men leergeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 15-12-2017 23:37 u »
De vraag was of het te controleren was zonder de fles te openen :)

Ja. Het is juist de bedoeling dat de fles afgesloten is. Als dat niet het geval is kun je de druk niet meten.

Zie bijvoorbeeld https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11691.msg146024.html#msg146024

Tags: