Brew Monk of Arsegan Easybrew

Gestart door jacog, 13-12-2017 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caius

Reinig je het ook door het rond te pompen? CIP. Met PBW. Of is dat weer schadelijke voor de pomp?

Wat wel weer vragen opriep bij het inelkaar zetten van de brewmonk, is dat ik een zakje overhield met daarin een siliconen elleboog slangetje en 2 witte tie rips. Geen idee waarom die erbij zitten. Ik kan alleen bedenken dat je die om de tap tuit doet...?

CeesM

Citaat van: Caius op 13-10-2018  13:32 uReinig je het ook door het rond te pompen? CIP. Met PBW. Of is dat weer schadelijke voor de pomp?

Wat wel weer vragen opriep bij het inelkaar zetten van de brewmonk, is dat ik een zakje overhield met daarin een siliconen elleboog slangetje en 2 witte tie rips. Geen idee waarom die erbij zitten. Ik kan alleen bedenken dat je die om de tap tuit doet...?
Dat is de reserve verbinding van je ketel naar je pomp.

Caius

Citaat van: CeesM op 13-10-2018  16:10 uDat is de reserve verbinding van je ketel naar je pomp.

Ah, dank je wel. Je moet er maar op komen zonder verwijzing er naar in de inhoud en instructies.

(ik heb na het voor de 1e keer reinigen van fabrieks vetten etc. toch ook nog maar even met heet water na gespoeld. Ook al staat dat niet in de brew monk instructies.
Niet z'n ingewikkeld apparaat. bediening is simpeler dan ik dacht. Tot nu toe tevreden mee)

Heisenberg

Citaat van: Caius op 13-10-2018  16:53 uAh, dank je wel. Je moet er maar op komen zonder verwijzing er naar in de inhoud en instructies.

(ik heb na het voor de 1e keer reinigen van fabrieks vetten etc. toch ook nog maar even met heet water na gespoeld. Ook al staat dat niet in de brew monk instructies.
Niet z'n ingewikkeld apparaat. bediening is simpeler dan ik dacht. Tot nu toe tevreden mee)
Dat o-ringetje is voor je kraantje.
Hier zie je het knietje zitten:

Ter vervanging van de slangklemmen kun je volgens mij die tyraps gebruiken.

Caius

Interessant, hoe eenvoudig dat er toch uitziet.

Van het O-ringetje en elleboogje had ik nooit kunnen bedenken (tenzij na open schroeven inderdaad)

Heisenberg

Citaat van: Caius op 13-10-2018  21:38 uInteressant, hoe eenvoudig dat er toch uitziet.

Van het O-ringetje en elleboogje had ik nooit kunnen bedenken (tenzij na open schroeven inderdaad)
Deze foto heb ik ook maar gepikt hoor... Maar inderdaad, het is heel eenvoudig in mekaar gezet.


jackodb

Citaat van: CeesM op 13-12-2017  17:05 uDe Brewmonk komt uit dezelfde fabriek en is exact gelijk als de Arsegan Easybrew. Ook met dezelfde controller. De Brewmonk is € 6,-- duurder en er zit GEEN spiraalkoeler bij. Dus, kijk en vergelijk.

Hier nog enkele namen waaronder dit product verkocht wordt:

https://brouwblog.nldj.com/2018/07/26/elektrisch-brouwen-keuzes   :)

7ijs

Ik heb het hele topic doorgelezen. En twijfel nog steeds tussen de Easybrew en de Brew Monk.  :) De Brew Monk heeft de liter aanduiding in de circulatie pijp en de Easybrew aan de kraan. Is in de circulatiebuis niet makkelijker schoon te maken? En heeft iemand al ervaring met de telescopische moutpijp in de Brew Monk 2020 versie. Is dit een beetje stevig en makkelijk lopend?

middelaersch

Citaat van: 7ijs op 06-02-2020  22:17 uIk heb het hele topic doorgelezen. En twijfel nog steeds tussen de Easybrew en de Brew Monk.  :) De Brew Monk heeft de liter aanduiding in de circulatie pijp en de Easybrew aan de kraan. Is in de circulatiebuis niet makkelijker schoon te maken? En heeft iemand al ervaring met de telescopische moutpijp in de Brew Monk 2020 versie. Is dit een beetje stevig en makkelijk lopend?

Ik heb een nieuw model Brew Monk, en heb er nu twee keer mee gebrouwen.
Bevalt goed, maar je moet er wel mee leren omgaan. Ik heb voor de Brew Monk gekozen vanwege de glazen circulatiepijp, en de extra nokken op de moutpijp.
Mbt de peilbuis op de Easybrew: ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dat qua hygiëne en infectierisico's zit. Misschien valt dat wel mee, maar ik heb mijn twijfels daarover.
Verder had ik ook geen zin in het gedonder met de leveringsproblemen van de Easybrew.
De Brew Monk heb ik bij Van der Kooy in Beek en Donk gehaald. Even heen rijden, inladen, klaar. Geen gedoe.

ciesvandekwis

Ik heb sinds deze week ook de Easybrew30 plus (gekanteld display) in huis. Gisteren even laten proeflopen met heet water en oxi. Verrassend snel opwarmen. De RVS wortkoeler lijkt me wat aan de kleine kant, dus ik ga voorlopig nog mijn koperen spiraal blijven gebruiken of eens vergelijken.
De circulatiebuis die erop zit is RVS. Ik kreeg er ook een aparte doorzichtige buis bij met literaanduiding. Iemand ergens een tutorial of filmpje hoe je die RVS buis demonteert en door de doorzichtige vervangt?

Correctie: ik zie nu dat de peilbuis voor de kraan komt, staat niet in de bijgeleverde handleiding: https://www.braumarkt.com/amfile/file/download/file_id/22/product_id/4392/

Zaterdag brouwen, heel benieuwd. Een mooie aanvulling op mijn koperen ambachtelijke Herms.

Noosting

Citaat van: 7ijs op 06-02-2020  22:17 uIk heb het hele topic doorgelezen. En twijfel nog steeds tussen de Easybrew en de Brew Monk.  :) De Brew Monk heeft de liter aanduiding in de circulatie pijp en de Easybrew aan de kraan. Is in de circulatiebuis niet makkelijker schoon te maken? En heeft iemand al ervaring met de telescopische moutpijp in de Brew Monk 2020 versie. Is dit een beetje stevig en makkelijk lopend?
De telescoop buis is wel makkelijk, maar zie er geen duidelijke meerwaarde in.
Schoonmaken vind ik een dingetje want er blijft naar mijn idee wat troep in zitten.

Let op: trek de telescoop niet te hard uit elkaar want dan trek je het eruit.  Dit heb ik al gehad en het was best een gepruts om het met de plaatjes weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.

GekkeGwuido

Citaat van: Noosting op 10-02-2020  20:24 uDe telescoop buis is wel makkelijk, maar zie er geen duidelijke meerwaarde in.
Schoonmaken vind ik een dingetje want er blijft naar mijn idee wat troep in zitten.

Let op: trek de telescoop niet te hard uit elkaar want dan trek je het eruit.  Dit heb ik al gehad en het was best een gepruts om het met de plaatjes weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.
Als ik je zo hoor dan is de telescooparm niet direct een meerwaarde tov de losse pijpjes en koppelstukken
Makkelijker te reinigen al zeker dan...

7ijs

Kun je die vaste pijpjes ook los kopen (als vervanging voor de telescoop)?

Gossi

Kijk die telescoopbuis is ter vervanging van de losse pijpjes. Als je moutbed dichtslaat trek je hem onder de ketel leeg met de pomp als je de losse pijpjes te hoog boven de bovenste filterplaat hebt.. Oververhitting en aanbranding als gevolg.
Die telescoopbuis kun je precies op hoogte stellen en krijg je bovengenoemd probleem niet omdat het wort dan gemakkelijk via de overloop gaat.. Dit is afgekeken van de grainfather.

middelaersch

Citaat van: Gossi op 13-02-2020  20:43 uKijk die telescoopbuis is ter vervanging van de losse pijpjes. Als je moutbed dichtslaat trek je hem onder de ketel leeg met de pomp als je de losse pijpjes te hoog boven de bovenste filterplaat hebt.. Oververhitting en aanbranding als gevolg.
Die telescoopbuis kun je precies op hoogte stellen en krijg je bovengenoemd probleem niet omdat het wort dan gemakkelijk via de overloop gaat.. Dit is afgekeken van de grainfather.

Helemaal mee eens.

Bij de opmerkingen die hierboven gemaakt zijn m.b.t. het misschien niet perfect schoon kunnen maken van de telescoopbuis moet je je wel realiseren dat de buis alleen tijdens het maischen in contact komt met het wort. Dus ik zie daar eigenlijk geen probleem in.

CeesM

Ik zou gewoon de kraan een beetje knijpen zodat het wort niet via het pijpje weer terug gaat. Lukt het niet dan weer even roeren zodat het wat vlotter door je mout stroomt. Dan heb je tenslotte ook nog een hoger rendement. ;)

BrewingByNumbers

Ik heb zelf sindskort de Hopcat 45 L variant. Bij mijn zoektocht kon ik bij alle merken wel kleine variaties vinden.

Ik heb voor de Hopcat gekozen omdat ik zeker wist dat het de nieuwste uitvoering is (dus met 9 programma geheugens), de levertijd (alhoewel die ook wel wat vertraagd was maar nu dus wel in huis terwijl de nieuwe Brew Monk versie nog steeds verder uitgesteld lijkt te worden). De prijs was gelijk, met verzendkosten uit de UK iets hoger, maar er zat wel een hopspider, whirlpoolarm, roerspaan en spiraalkoeler bij.

Het grote minpunt is dat de 45 L variant van Hopcat het 2500 W verwarmingselement heeft, terwijl de andere merken voor deze grootte voor de 3000 W variant kiezen. Een volle ketel opwarmen gaat heel traag en zonder deksel kookt het wort niet heel enthousiast. Ik ga er dus nog wel zo'n jasje bij aanschaffen.

CeesM

Citaat van: BrewingByNumbers op 20-02-2020  13:59 uEen volle ketel opwarmen gaat heel traag en zonder deksel kookt het wort niet heel enthousiast.
Heb je dat uitgetest of neem je dat aan?
Dat het langer duurt voor het aan de kook is kan ik wel begrijpen, maar volgens mij kan je met 2500 W deze hoeveelheid wel zonder deksel aan een rollende kook houden.

BrewingByNumbers

Citaat van: CeesM op 20-02-2020  18:12 uHeb je dat uitgetest of neem je dat aan?

Tijdens het eerste gebruik viel het me op dat hij maar heel voorzichtig kookte, ik hield na 70 minuten ook veel meer water over dan voorspeld. Denk dat er maar 4 a 5 liter van de 40 verdampt was.

Eerder deze week met gewoon water wat tests gedaan. Boven het verwarmingselement kookt het wel en de thermometer geeft op een gegeven moment ook wel 100 graden aan, waarna het element uitgaat en de temp ruim onder de honderd zakt. Als het element weer aanspringt kruipt de temp terug naar 100.

Met het deksel erop gaat het sneller en kookt het heftiger.

Ik heb daarna nog een andere test gedaan. Je kunt een offset op de gemeten temperatuur instellen tussen -10 en +10, ik heb die van mij op -10 gezet. Dus waar de display eerst 100 zei, zegt hij nu 90. Het gevolg is dat het element aanblijft... en de temperatuur steeg door naar 93 graden (en het water kookte nu echt).

Volgens mij houdt dat in dat de sensor een afwijking van 3 graden naar boven heeft. Het water boven het element kookt inderdaad, maar de T sensor zit er een stuk naast en daar is het water net iets minder warm maar door de afwijking meet deze toch 100 graden en schakelt de verwarming uit.

Helaas is de correctie zo maar op -3 zetten ook niet een optie, want ik heb ook meerdere thermometers gemeten toen de ketel 67 graden aangaf en dat klopte wel redelijk. En rond de maischtemperaturen wil je denk ik juist de meest nauwkeurig waarden.

Ah wel, dat was allemaal met gewoon water. De volgende brouwdag alles maar handmatig instellen en meten.

Ik hoop dat met de correctie het wort in elk geval beter gaat koken en dat dan blijkt dat 2500 W inderdaad wel genoeg is.

middelaersch

Citaat van: BrewingByNumbers op 20-02-2020  13:59 uIk heb zelf sindskort de Hopcat 45 L variant. Bij mijn zoektocht kon ik bij alle merken wel kleine variaties vinden.

Ik heb voor de Hopcat gekozen omdat ik zeker wist dat het de nieuwste uitvoering is (dus met 9 programma geheugens), de levertijd (alhoewel die ook wel wat vertraagd was maar nu dus wel in huis terwijl de nieuwe Brew Monk versie nog steeds verder uitgesteld lijkt te worden). De prijs was gelijk, met verzendkosten uit de UK iets hoger, maar er zat wel een hopspider, whirlpoolarm, roerspaan en spiraalkoeler bij.

Het grote minpunt is dat de 45 L variant van Hopcat het 2500 W verwarmingselement heeft, terwijl de andere merken voor deze grootte voor de 3000 W variant kiezen. Een volle ketel opwarmen gaat heel traag en zonder deksel kookt het wort niet heel enthousiast. Ik ga er dus nog wel zo'n jasje bij aanschaffen.

Ik denk met zo'n jasje erbij dat het prima werkt. Dat maakt echt een behoorlijk verschil.

middelaersch

Citaat van: BrewingByNumbers op 20-02-2020  19:25 uTijdens het eerste gebruik viel het me op dat hij maar heel voorzichtig kookte, ik hield na 70 minuten ook veel meer water over dan voorspeld. Denk dat er maar 4 a 5 liter van de 40 verdampt was.

Tien tot twaalf procent verdampen is toch niet zo gek?

GekkeGwuido

Citaat van: middelaersch op 22-02-2020  18:02 uTien tot twaalf procent verdampen is toch niet zo gek?
Nee klopt, ik kom zelf aan 13,5% met mijn Brew Monk 30

Dirtbag

Kookt hij harder als je de temperatuur offset aanpast?

db

BrewingByNumbers

Ja dan kookt hij pas echt. Het element zal dan natuurlijk ook sneller weer aanspringen, dus ik vermoed dat het met aanpassen wel goed komt. Alleen moet ik dan wel meten wat de echte water/wort temperatuur is als de sensor 67 graden aangeeft om zeker te zijn dat het maischen bij de juiste temperatuur plaatsvindt.

De verdamping lijkt inderdaad achteraf nog wel ok, zal mijn aantekeningen en 'vooraf' berekeningen nog eens nakijken. Ik was gegaan voor 30 L overhouden na het koken en had dus  zo'n 36 L over, afgekoeld zo'n 34.5 L.

Ik heb trouwens gemerkt dat zowel de volume markeringen op de ketel als die op het peilglas niet kloppen, dus misschien ben ik daar ergens in de war geraakt. Het is een leerzame eerste brouwdag met het apparaat geweest.

Ketel: afstand tussen de markeringen op de ketel klopt, alleen ze staan te laag. Bij de 10 L markering zit er in werkelijkheid zo'n 7,7 L in, bij de 40L markering 37.7 L, dus deze markeringen geven 2.3 L te veel aan.
Peilglas (op circulatie pijp): de afstand tussen de markeringen klopt niet, ze staan te ver uit elkaar. De markering van 40 L klopt, maar bij de 5 L markering zit er in werkelijkheid 4.2 L in.

(Dit zal specifiek voor de Hopcat 45 L Mk3 zijn)

Derp

Ik overweeg ook één van deze brouwsystemen aan te schaffen. Ik heb daar twee vragen bij:

- Wat is de minimale hoeveelheid die gebrouwen moet worden in de 30L variant? Ik vind het idee van een all-in-one systeem ideaal, maar wil niet per se grote hoeveelheden brouwen. 10 L zou voor mij ook een prima batch zijn.
- Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand wel eens gemeten hoeveel elektriciteit een totale brouwdag is met één van deze systemen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.