Brew Monk of Arsegan Easybrew

Gestart door jacog, 13-12-2017 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackodb

Citaat van: Derp op 05-05-2020  15:21 u- Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand wel eens gemeten hoeveel elektriciteit een totale brouwdag is met één van deze systemen?

Nog niet, maar ben ook wel benieuwd. Ik heb al een (chinese) energiemeter klaar liggen voor de eerstvolgende brouwdag. Waarschijnlijk 9 mei.

André de Laat

Ik was voornemens een zogenaamde automaat aan te schaffen. Achteraf blij dat ik voor twee pannen heb gekozen, want een zogenaamde automaat is eigenlijk helemaal geen automaat.
@Heisenberg: ik mis je bijdragen terwijl je zo enthousiast bezig leek. Was je achteraf toch niet zo positief?

rfrins

Citaat van: Derp op 05-05-2020  15:21 uIk overweeg ook één van deze brouwsystemen aan te schaffen. Ik heb daar twee vragen bij:

- Wat is de minimale hoeveelheid die gebrouwen moet worden in de 30L variant? Ik vind het idee van een all-in-one systeem ideaal, maar wil niet per se grote hoeveelheden brouwen. 10 L zou voor mij ook een prima batch zijn.
- Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand wel eens gemeten hoeveel elektriciteit een totale brouwdag is met één van deze systemen?
Ik heb er nu 2x mee gebrouwen.
1 x 10 l
1 x 20 l

Beide kan, al is 10 l niet echt de moeite, zijn 30 flesjes. Zo op....[emoji2960]
Wel gemakkelijk met maisschen en spoelen [emoji6]

Ik heb besloten alleen nog maar 20 l te brouwen

middelaersch

Citaat van: André de Laat op 05-05-2020  17:36 uIk was voornemens een zogenaamde automaat aan te schaffen. Achteraf blij dat ik voor twee pannen heb gekozen, want een zogenaamde automaat is eigenlijk helemaal geen automaat.
@Heisenberg: ik mis je bijdragen terwijl je zo enthousiast bezig leek. Was je achteraf toch niet zo positief?

Heisenberg is sinds 27 december niet meer op het forum ingelogd geweest.

Sander van Dijk



Citaat van: André de Laat op 05-05-2020  17:36 uIk was voornemens een zogenaamde automaat aan te schaffen. Achteraf blij dat ik voor twee pannen heb gekozen, want een zogenaamde automaat is eigenlijk helemaal geen automaat.
@Heisenberg: ik mis je bijdragen terwijl je zo enthousiast bezig leek. Was je achteraf toch niet zo positief?

Twee pannen zijn prima. Het is inderdaad leuk om traditioneel te brouwen. Ieder zijn ding.

Over de automaat.... Als ik je vertel dat ik een automaat rijd, ga je er toch niet direct van uit dat ik een zelfrijdende Tesla heb?

Dit soort automaten houdt de tijd en temperatuur voor je in de gaten. Er komt niet na een week vanzelf bier uit... Die automaten heb je wel, maar dat is een apart verhaal.

Derp

Citaat van: jackodb op 05-05-2020  15:29 uNog niet, maar ben ook wel benieuwd. Ik heb al een (chinese) energiemeter klaar liggen voor de eerstvolgende brouwdag. Waarschijnlijk 9 mei.

Zou interessant zijn om te weten! :)

Citaat van: rfrins op 05-05-2020  18:33 uIk heb er nu 2x mee gebrouwen.
1 x 10 l
1 x 20 l

Beide kan, al is 10 l niet echt de moeite, zijn 30 flesjes. Zo op....[emoji2960]
Wel gemakkelijk met maisschen en spoelen [emoji6]

Ik heb besloten alleen nog maar 20 l te brouwen

Super, maar goed om te weten dat het wel kan! Kan altijd meer, maar om recepten te testen is het wel fijn om dan 10 l te kunnen brouwen.

rfrins

Op zich wel, maar het is niet dat het brouwen van 20 liter meer werk is dan het brouwen van 10.
En als je naar de kosten kijkt heb je het over een paar euro verschil.
Vandaar mijn conclusie

Anyway, brouw ze! [emoji481]

Derp

Citaat van: jackodb op 05-05-2020  15:29 uNog niet, maar ben ook wel benieuwd. Ik heb al een (chinese) energiemeter klaar liggen voor de eerstvolgende brouwdag. Waarschijnlijk 9 mei.

En is het brouwen nog gelukt van het weekend? En nog gemeten?

@rfrins, dank voor je bericht! Klopt inderdaad dat het qua kosten weinig scheelt en qua werk ook niet, behalve flessen schoonmaken dan.  ;D

jackodb

Citaat van: Derp op 11-05-2020  19:24 uEn is het brouwen nog gelukt van het weekend? En nog gemeten?

Helaas niet genoeg tijd kunnen inruimen om te brouwen. En daarbij verslapen :)

Derp

Citaat van: jackodb op 11-05-2020  20:15 uHelaas niet genoeg tijd kunnen inruimen om te brouwen. En daarbij verslapen :)

Haha :)

Inmiddels is bij mij de kogel door de kerk. Heb nu zelf de easybrew 30 (2020 versie) besteld bij Braumarkt. Nu met smart wachten tot ie geleverd wordt (zal helaas nu even duren) en dan kan ik het zelf ook meten.

André de Laat

Citaat van: Derp op 11-05-2020  21:35 uHaha :)

Inmiddels is bij mij de kogel door de kerk. Heb nu zelf de easybrew 30 (2020 versie) besteld bij Braumarkt. Nu met smart wachten tot ie geleverd wordt (zal helaas nu even duren) en dan kan ik het zelf ook meten.

Wordt half juli. Laten we dan maar hopen dat je niet maanden hoeft te wachten zoals de vorige keer. Alleen raar. Er staat dat ze op voorraad zijn maar als je op ¨gegevens¨ klikt staat er heel andere info.

ExPeteriment

Citaat van: Derp op 05-05-2020  15:21 uIk overweeg ook één van deze brouwsystemen aan te schaffen. Ik heb daar twee vragen bij:

- Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand wel eens gemeten hoeveel elektriciteit een totale brouwdag is met één van deze systemen?
Gezien jouw vraag heb ik dat mijn laatste brouwsel eens gemeten (gewoon met de slimme huismeter): een 30 liter brouwsessie met mijn Easybrew 30 heeft 8 kWh verbruikt. Dat is volgens mij nog geen 50 ct, ik heb geen zonnecellen.

Derp

Citaat van: ExPeteriment op 15-05-2020  15:52 uGezien jouw vraag heb ik dat mijn laatste brouwsel eens gemeten (gewoon met de slimme huismeter): een 30 liter brouwsessie met mijn EB30 heeft 8 kWh verbruikt. Dat is volgens mij nog geen 50 ct, ik heb geen zonnecellen.
1 kWh elektriciteit kost gemiddeld € 0.22 volgens een google search. Dus da's € 1.76 aan stroom. :) Handig om te weten, dankjewel! 

middelaersch

Citaat van: ExPeteriment op 15-05-2020  15:52 uGezien jouw vraag heb ik dat mijn laatste brouwsel eens gemeten (gewoon met de slimme huismeter): een 30 liter brouwsessie met mijn EB30 heeft 8 kWh verbruikt. Dat is volgens mij nog geen 50 ct, ik heb geen zonnecellen.

8 kWh, dat zou vier uur lang continue 2.000 watt zijn. Dat lijkt me erg veel.

Je slimme huismeter neemt natuurlijk ook alle andere stroomverbruik mee: diepvries, koelkast, magnetron, koffiezetter, lampjes, etc etc.
Als ik weer brouw zak ik er eens een meter tussenhangen die alleen de brouwautomaat meet.

off topic: wie is jouw stroomleverancier, die wil ik ook  :biersmile:

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 15-05-2020  16:51 u8 kWh, dat zou vier uur lang continue 2.000 watt zijn. Dat lijkt me erg veel.

Je slimme huismeter neemt natuurlijk ook alle andere stroomverbruik mee: diepvries, koelkast, magnetron, koffiezetter, lampjes, etc etc.
Als ik weer brouw zak ik er eens een meter tussenhangen die alleen de brouwautomaat meet.

off topic: wie is jouw stroomleverancier, die wil ik ook  :biersmile:
Ok, laat het dan 6 zijn, quooker ook gebruikt. Maar met opwarmen 28 l maischwater, 12 l spoelwater,  uurtje maischen, uurtje koken schiet dat al aardig op. Was maar een indicatie op de vraag in dit topic. Hoe duur een kWh is weet ik inderdaad eigenlijk niet, ik kan er grote factoren naast zitten, ga er niet in handelen.

CeesM

Ik kom met mijn Easybrew 30 aan 1,5 kWh met een brouwdag.

Robert1968

Een kWh kost ongeveer 22 eurocent, incl. belastingen, BTW.

8 kWh verbruik lijkt me wel erg veel, 1,5 kWh erg weinig.
Maar goed, ik gebruik als maischwater heet water uit de kraan. Scheelt weer tijd voor opwarmen en warm water verkregen via gas is globaal een factor 3 goedkoper dan via elektriciteit.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: CeesM op 16-05-2020  00:02 uIk kom met mijn Easybrew 30 aan 1,5 KW/HR met een brouwdag.
Meet je dat ook werkelijk?
Alleen maischen en koken elektrisch zeker en de rest  met gas vewarmen.
Ik hou de standen wel bij en doe alles elektrisch.

Nee, ik heb geen slimme meter!
Die mochten ze steken waar de zon niet schijnt!

ExPeteriment

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 16-05-2020  22:49 uMeet je dat ook werkelijk?
Alleen maischen en koken elektrisch zeker en de rest  met gas vewarmen.
Ik hou de standen wel bij en doe alles elektrisch.

Nee, ik heb geen slimme meter!
Die mochten ze steken waar de zon niet schijnt!
Zijn die pieken je brouwdagen?

CeesM

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 16-05-2020  22:49 uMeet je dat ook werkelijk?
Alleen maischen en koken elektrisch zeker en de rest  met gas vewarmen.
Ja, mijn spoelwater staat op het gasfornuis.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ExPeteriment op 17-05-2020  12:43 uZijn die pieken je brouwdagen?
Ja, de 4 hoogste pieken waren brouwdagen en die andere 2 pieken komen van 's avonds stoken.
Toen ik nog met gamellen brouwde, ging er een fles propaan van 13 kg á € 31
met 5x brouwen door.
Met een stroom overschot welke varieert tussen 100 en 500 kWh per jaar, terugleververgoeding van het overschot van €0,11/kW, is het voor mij op stroom voordeliger.
Citaat van: CeesM op 17-05-2020  15:04 uJa, mijn spoelwater staat op het gasfornuis.
Ok, als je begint met maischen dan vul je ketel met het warme water uit de spoelwaterketel?

André de Laat

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 16-05-2020  22:49 uDie mochten ze steken waar de zon niet schijnt!

Hier dito.

Richard3

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  18:32 uHier dito.

Bij de nieuwe salderingsregeling is de nieuwe meter verplicht.

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  18:32 uHier dito.
Zeer constructieve bijdrage!

CeesM

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-05-2020  15:38 u..., als je begint met maischen dan vul je ketel met het wame water uit de spoelwaterketel?
Nee, natuurlijk niet. Dan zet ik mijn Easybrew aan om te verwarmen naar 65 ºC. Maar mijn ketel heeft ook een isolatiemantel, dat scheelt ook een hoop warmteverlies. Maischen bij 700 Watt, opwarmen en koken op 2000 Watt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.