Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brew Monk of Arsegan Easybrew  (gelezen 13601 keer)

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Arsegan easybrew 30
Brew Monk of Arsegan Easybrew
« Gepost op: 13-12-2017 13:11 u »
Ik wil een brouwketel kopen, maar wat gaat het worden. Brew Monk of Arsegan Easybrew.
Ze lijken heel erg op elkaar, of zijn er wel dergelijk verschillen. Wie help mij.
gr, jaco.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: brew monk of Arsegan Easybrew
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2017 14:36 u »
Nee zijn volgens mij hetzelfde en als ik jou was zou ik die kopen, die de brouwgroothandel heeft waar je altijd koopt.
Of die waar jij jezelf het beste bij voelt.

Offline Benlaro

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2017 15:02 u »
Let wel op dat je er gelijk een spiraalkoeler bij krijgt en de juiste (nieuwe) regelaar.
Zit wel standaard op de Arsegan bij de Brouwmarkt (geen aandelen)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2017 17:05 u »
De Brewmonk komt uit dezelfde fabriek en is exact gelijk als de Arsegan Easybrew. Ook met dezelfde controller. De Brewmonk is € 6,-- duurder en er zit GEEN spiraalkoeler bij. Dus, kijk en vergelijk.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2017 17:16 u »
Ik heb zelf een Braumester maar ik heb vorige week voor het eerst met de Easybrew gebrouwen. Een vriend van me heeft er eentje gekocht en begint net met brouwen. Ik moet zeggen ik ben zeer onder de indruk van het apparaat. Het menu is nagenoeg gelijk aan de Braumeister en het materiaal ziet er degelijk uit. De brouwdag verliep top.

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Arsegan easybrew 30
Re: Brew Monk of Arsegan Easybrew
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2017 11:33 u »
Bedankt voor jullie info allemaal, ik ga voor de Easybrew.

Offline Dantel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2018 19:11 u »
Ik heb sinds kort de Brew Monk... en moet zeggen ben best tevreden (koste, ik woon in Zwitserland, 500 chf) nee er zit geen spiraalkoeler bij.
Ipv daarvan heb ik een plattenkühler erbij gekocht (150 chf)
Even over de brewmonk, qua quliteit... het is een China product, dus geen RVS maar verchroomd blik. Het is allemaal wat fragiel, maar als je het met wat zorg behandelt gaat het prima.

Even een tip. Aangezien de koeling voor het verwarmingselement  ontoereikend is, nooit de maximale leistung gebruiken, ik zelf gebruik zelf de leistung tussen de 1500 en 2000 Watt.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-01-2018 19:47 u »
Dacht toch echt dat het geen verchroomd blik is maar RVS. Zie tekst Brouwmarkt.

Inhoud brouwketel 30 liter (304 rvs/inox)
RVS 304 moutkorf

Het is misschien wat dun maar echt RVS

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Arsegan easybrew 30
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2018 20:35 u »
Dacht toch echt dat het geen verchroomd blik is maar RVS. Zie tekst Brouwmarkt.

Inhoud brouwketel 30 liter (304 rvs/inox)
RVS 304 moutkorf

Het is misschien wat dun maar echt RVS
Bedankt allemaal voor de raad en daad.
Ik heb de Arsegan Easybrew 30 zaterdag binnen gekregen, en ga as zaterdag mijn eerste biertje er mee brouwen.

groejes, jaco.

Offline Caius

• Junior lid
  • **
  • Ik kan niet rijden want ik moet nog drinken
« Reactie #9 Gepost op: 01-10-2018 16:28 u »
Bij Van der Kooy in Jubbega zit er bij de 50 liter versie een spiraalkoeler bij t.w.v. 99 euro. En als ik de foto zie, zijn die MET slangtuiten/aansluitingen. En zit de koeler er bij Van der Kooy iets solider uit en iets groter. volgens mij 2 lagen meer in de spiraal (17 tegenover 15 bij Brouwmarkt).

Prijs is een ietsje minder voordelig, maar volgens mij zit dat verschil 'm in de spiraalkoeler die je erbij krijgt MET tuiten. Bij Brouwmarkt wel een 85 euro pre-order korting. Na kopen van benodigde slangen en tuiten voor hun koeler, ben je weer 50 euro kwijt van je pre-order voordeel.

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
« Reactie #10 Gepost op: 01-10-2018 18:06 u »
Ik heb afgelopen zaterdag bij van der Kooy in de winkel te Beek en Donk een Easybrew 30 gekocht. Ik kreeg hier keurig een mooie lengte siliconenslang, slangklemmen en een rvs Gardena koppeling bij.

Dus dan weet je wat je krijgt...
Ik ben er erg blij mee :)

Offline Don Emilio

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 01-10-2018 18:55 u »
Hallo allemaal. Even ter info, kijk ook even op de site.

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem?___SID=U

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 01-10-2018 20:53 u »
Ik ga morgen de Brew Monk Magnus (50L) kopen in Jubbega, bij Van der Kooy. Tenminste, als het is wat je op de foto ziet. Ik ben benieuwd hoe het er in levende lijve uitziet. ::)

En dan hoop ik snel wat (blond) A.P.A.'s en Amerikaanse tarwe bieren te kunnen brouwen. :brouwen: :)

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
« Reactie #13 Gepost op: 01-10-2018 21:01 u »
Ik ga morgen de Brew Monk Magnus (50L) kopen in Jubbega, bij Van der Kooy. Tenminste, als het is wat je op de foto ziet. Ik ben benieuwd hoe het er in levende lijve uitziet. ::)

En dan hoop ik snel wat (blond) A.P.A.'s en Amerikaanse tarwe bieren te kunnen brouwen. :brouwen: :)

Groot en glimmend >:D

Veel brouwplezier!

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 01-10-2018 22:53 u »
Groot en glimmend >:D

Veel brouwplezier!

Bedankt. ^-^
Ja groot en glimmend is toch wel iets wat aantrekt bij brouwketels. En dan het liefst nog verder opschalen als het even kan! Zakken met mout er in kiepen en de zoete geuren snuiven. ;D
Maar eerst maar wat proberen op een minimaal volume en zien of het een drinkbaar biertje wordt.

Goedenavond,

Kaj

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #15 Gepost op: 02-10-2018 07:11 u »
Ik ben super tevreden met de Brewmonk. En inderdaad, exact hetzelfde als de Arsegan Easybrew.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-10-2018 07:26 u »
Hallo allemaal. Even ter info, kijk ook even op de site.

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem?___SID=U

Nu ook met een spiraalkoeler trouwens. Met tuinslang koppelingen. Dus ben je meteen klaar.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2018 11:34 u »
Het is niet mijn methode van brouwen. Maar voor deze prijs lijkt het een leuk en compleet systeem.

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 05-10-2018 22:19 u »
Ik heb inmiddels de Brew Monk Magnus in huis. Was bij Van der Kooy wezen kijken om het op te halen maar deze was niet in Jubbega op locatie. Zou dan via de locatie in Beek en Donk naar mij gestuurd worden. Ging even met een fout van de winkel. Ik kreeg de whirlpool arm opgestuurd in plaats van de Brew Monk :nut:
Maar na een telefoontje werd het gelijk opgelost en kwam het alsnog een dag later.

Ik kan alleen helaas nog even niet brouwen. Eerst verhuizen. En de wortkoeler die er bij kwam is bij Van der Kooy inderdaad wat ik verwacht had. Eventueel zelfs voor 70 tot 100 liter te koelen te gebruiken denk ik, mocht het ooit nog opgeschaald worden tot die hoeveelheden :brouwen: :weetniet:. Eigenlijk te groot voor de magnus. En komt met koppelingen en slangen. Ik ben wel tevreden.

En morgen een koelkast ophalen voor 30 euro. Wordt een mooie klimaatkast. Eigenlijk wil ik er een 2e bij. heb je wat meer mogelijkheid om tussentijds nog een brouwsel te maken mocht het te veel kriebelen terwijl je wacht tot de eerste uitgelagerd is.

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 05-10-2018 22:22 u »
Het is niet mijn methode van brouwen. Maar voor deze prijs lijkt het een leuk en compleet systeem.

Eigenlijk ook niet hoe ik het had gewilt. maar het is de nieuwe techniek. Waarom niet. Ook bij Heineken doen ze niet meer ouderwets omslachtig als het modern kan.
Zou ik het groter willen, dan zou ik het wel met 3 verschillende pannen moeten doen, tenzij ik 23.000 euro heb voor een zelfde systeem van 500 liter. :biersmile:

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 05-10-2018 22:30 u »
En morgen een koelkast ophalen voor 30 euro. Wordt een mooie klimaatkast. Eigenlijk wil ik er een 2e bij. heb je wat meer mogelijkheid om tussentijds nog een brouwsel te maken mocht het te veel kriebelen terwijl je wacht tot de eerste uitgelagerd is.

Ik ken het. Daarom heb ik er drie hahahahahaaaaa!

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 13-10-2018 11:22 u »
Ik ken het. Daarom heb ik er drie hahahahahaaaaa!

Ja dat ligt bij mij ook in de planning. Maar eerst verhuizen en voorlopig stil houden voor mijn vrouw hahaha. Eigenlijk is ze anti alcohol, maar ja een man moet een hobby hebben :weetniet:

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 13-10-2018 11:27 u »
Ik heb reinigingsmiddelen gekocht en er is me snel in de winkel vertelt waarvoor te gebruiken (en waarvoor niet) maar ik ben het vergeten. Kan iemand mij vertellen waarvoor de Star San HB is en waarvoor de PBW nettoyant is?

Het staat ook niet erg duidelijk en absoluut op de verpakking of op de website.
De ene is voor het weken na het brouwen en de ander is voor het nareinigen na dat andere reinigingsmiddel?
En da heb ik nog uniclean oxi plus.

Alvast bedankt,

Kaj

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 13-10-2018 11:55 u »
Gewoon een vaatwastablet gebruiken. Werkt prima!

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 13-10-2018 12:02 u »
Ik heb reinigingsmiddelen gekocht en er is me snel in de winkel vertelt waarvoor te gebruiken (en waarvoor niet) maar ik ben het vergeten. Kan iemand mij vertellen waarvoor de Star San HB is en waarvoor de PBW nettoyant is?

Het staat ook niet erg duidelijk en absoluut op de verpakking of op de website.
De ene is voor het weken na het brouwen en de ander is voor het nareinigen na dat andere reinigingsmiddel?
En da heb ik nog uniclean oxi plus.

Alvast bedankt,

Kaj

PBW is een reiniger, Star San een ontsmettingsmiddel. Star San gebruik je om je brouwspullen te ontsmetten vlak voordat je ze gaat gebruiken. Vooral noodzakelijk na het afkoelen.

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 13-10-2018 13:32 u »
Reinig je het ook door het rond te pompen? CIP. Met PBW. Of is dat weer schadelijke voor de pomp?

Wat wel weer vragen opriep bij het inelkaar zetten van de brewmonk, is dat ik een zakje overhield met daarin een siliconen elleboog slangetje en 2 witte tie rips. Geen idee waarom die erbij zitten. Ik kan alleen bedenken dat je die om de tap tuit doet...?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 13-10-2018 16:10 u »
Reinig je het ook door het rond te pompen? CIP. Met PBW. Of is dat weer schadelijke voor de pomp?

Wat wel weer vragen opriep bij het inelkaar zetten van de brewmonk, is dat ik een zakje overhield met daarin een siliconen elleboog slangetje en 2 witte tie rips. Geen idee waarom die erbij zitten. Ik kan alleen bedenken dat je die om de tap tuit doet...?
Dat is de reserve verbinding van je ketel naar je pomp.

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 13-10-2018 16:53 u »
Dat is de reserve verbinding van je ketel naar je pomp.

Ah, dank je wel. Je moet er maar op komen zonder verwijzing er naar in de inhoud en instructies.

(ik heb na het voor de 1e keer reinigen van fabrieks vetten etc. toch ook nog maar even met heet water na gespoeld. Ook al staat dat niet in de brew monk instructies.
Niet z'n ingewikkeld apparaat. bediening is simpeler dan ik dacht. Tot nu toe tevreden mee)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 13-10-2018 18:35 u »
Ah, dank je wel. Je moet er maar op komen zonder verwijzing er naar in de inhoud en instructies.

(ik heb na het voor de 1e keer reinigen van fabrieks vetten etc. toch ook nog maar even met heet water na gespoeld. Ook al staat dat niet in de brew monk instructies.
Niet z'n ingewikkeld apparaat. bediening is simpeler dan ik dacht. Tot nu toe tevreden mee)
Dat o-ringetje is voor je kraantje.
Hier zie je het knietje zitten:

Ter vervanging van de slangklemmen kun je volgens mij die tyraps gebruiken.

Offline Caius

• Junior lid
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 13-10-2018 21:38 u »
Interessant, hoe eenvoudig dat er toch uitziet.

Van het O-ringetje en elleboogje had ik nooit kunnen bedenken (tenzij na open schroeven inderdaad)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 13-10-2018 22:32 u »
Interessant, hoe eenvoudig dat er toch uitziet.

Van het O-ringetje en elleboogje had ik nooit kunnen bedenken (tenzij na open schroeven inderdaad)
Deze foto heb ik ook maar gepikt hoor... Maar inderdaad, het is heel eenvoudig in mekaar gezet.

Offline jackodb

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 15-10-2018 11:40 u »
De Brewmonk komt uit dezelfde fabriek en is exact gelijk als de Arsegan Easybrew. Ook met dezelfde controller. De Brewmonk is € 6,-- duurder en er zit GEEN spiraalkoeler bij. Dus, kijk en vergelijk.

Hier nog enkele namen waaronder dit product verkocht wordt:

https://brouwblog.nldj.com/2018/07/26/elektrisch-brouwen-keuzes   :)

Offline 7ijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 06-02-2020 22:17 u »
Ik heb het hele topic doorgelezen. En twijfel nog steeds tussen de Easybrew en de Brew Monk.  :) De Brew Monk heeft de liter aanduiding in de circulatie pijp en de Easybrew aan de kraan. Is in de circulatiebuis niet makkelijker schoon te maken? En heeft iemand al ervaring met de telescopische moutpijp in de Brew Monk 2020 versie. Is dit een beetje stevig en makkelijk lopend?

Online middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #33 Gepost op: 06-02-2020 22:59 u »
Ik heb het hele topic doorgelezen. En twijfel nog steeds tussen de Easybrew en de Brew Monk.  :) De Brew Monk heeft de liter aanduiding in de circulatie pijp en de Easybrew aan de kraan. Is in de circulatiebuis niet makkelijker schoon te maken? En heeft iemand al ervaring met de telescopische moutpijp in de Brew Monk 2020 versie. Is dit een beetje stevig en makkelijk lopend?

Ik heb een nieuw model Brew Monk, en heb er nu twee keer mee gebrouwen.
Bevalt goed, maar je moet er wel mee leren omgaan. Ik heb voor de Brew Monk gekozen vanwege de glazen circulatiepijp, en de extra nokken op de moutpijp.
Mbt de peilbuis op de Easybrew: ik heb een beetje mijn twijfels over hoe dat qua hygiëne en infectierisico's zit. Misschien valt dat wel mee, maar ik heb mijn twijfels daarover.
Verder had ik ook geen zin in het gedonder met de leveringsproblemen van de Easybrew.
De Brew Monk heb ik bij Van der Kooy in Beek en Donk gehaald. Even heen rijden, inladen, klaar. Geen gedoe.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #34 Gepost op: 07-02-2020 09:20 u »
Ik heb sinds deze week ook de Easybrew30 plus (gekanteld display) in huis. Gisteren even laten proeflopen met heet water en oxi. Verrassend snel opwarmen. De RVS wortkoeler lijkt me wat aan de kleine kant, dus ik ga voorlopig nog mijn koperen spiraal blijven gebruiken of eens vergelijken.
De circulatiebuis die erop zit is RVS. Ik kreeg er ook een aparte doorzichtige buis bij met literaanduiding. Iemand ergens een tutorial of filmpje hoe je die RVS buis demonteert en door de doorzichtige vervangt?

Correctie: ik zie nu dat de peilbuis voor de kraan komt, staat niet in de bijgeleverde handleiding: https://www.braumarkt.com/amfile/file/download/file_id/22/product_id/4392/

Zaterdag brouwen, heel benieuwd. Een mooie aanvulling op mijn koperen ambachtelijke Herms.

Offline Noosting

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #35 Gepost op: 10-02-2020 20:24 u »
De telescoop buis is wel makkelijk, maar zie er geen duidelijke meerwaarde in.
Schoonmaken vind ik een dingetje want er blijft naar mijn idee wat troep in zitten.

Let op: trek de telescoop niet te hard uit elkaar want dan trek je het eruit.  Dit heb ik al gehad en het was best een gepruts om het met de plaatjes weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.

Offline GekkeGwuido

• Junior lid
  • **
  • There are no points for second place!
    • Brouwerij "VanneSmied"
« Reactie #36 Gepost op: 11-02-2020 10:19 u »
De telescoop buis is wel makkelijk, maar zie er geen duidelijke meerwaarde in.
Schoonmaken vind ik een dingetje want er blijft naar mijn idee wat troep in zitten.

Let op: trek de telescoop niet te hard uit elkaar want dan trek je het eruit.  Dit heb ik al gehad en het was best een gepruts om het met de plaatjes weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.
Als ik je zo hoor dan is de telescooparm niet direct een meerwaarde tov de losse pijpjes en koppelstukken
Makkelijker te reinigen al zeker dan...

Offline 7ijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 11-02-2020 14:36 u »
Kun je die vaste pijpjes ook los kopen (als vervanging voor de telescoop)?

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 13-02-2020 20:43 u »
Kijk die telescoopbuis is ter vervanging van de losse pijpjes. Als je moutbed dichtslaat trek je hem onder de ketel leeg met de pomp als je de losse pijpjes te hoog boven de bovenste filterplaat hebt.. Oververhitting en aanbranding als gevolg.
Die telescoopbuis kun je precies op hoogte stellen en krijg je bovengenoemd probleem niet omdat het wort dan gemakkelijk via de overloop gaat.. Dit is afgekeken van de grainfather.

Online middelaersch

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 13-02-2020 23:27 u »
Kijk die telescoopbuis is ter vervanging van de losse pijpjes. Als je moutbed dichtslaat trek je hem onder de ketel leeg met de pomp als je de losse pijpjes te hoog boven de bovenste filterplaat hebt.. Oververhitting en aanbranding als gevolg.
Die telescoopbuis kun je precies op hoogte stellen en krijg je bovengenoemd probleem niet omdat het wort dan gemakkelijk via de overloop gaat.. Dit is afgekeken van de grainfather.

Helemaal mee eens.

Bij de opmerkingen die hierboven gemaakt zijn m.b.t. het misschien niet perfect schoon kunnen maken van de telescoopbuis moet je je wel realiseren dat de buis alleen tijdens het maischen in contact komt met het wort. Dus ik zie daar eigenlijk geen probleem in.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 14-02-2020 18:20 u »
Ik zou gewoon de kraan een beetje knijpen zodat het wort niet via het pijpje weer terug gaat. Lukt het niet dan weer even roeren zodat het wat vlotter door je mout stroomt. Dan heb je tenslotte ook nog een hoger rendement. ;)

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
  • My beer's so dizzy, like a whirlpool it never ends
« Reactie #41 Gepost op: 20-02-2020 13:59 u »
Ik heb zelf sindskort de Hopcat 45 L variant. Bij mijn zoektocht kon ik bij alle merken wel kleine variaties vinden.

Ik heb voor de Hopcat gekozen omdat ik zeker wist dat het de nieuwste uitvoering is (dus met 9 programma geheugens), de levertijd (alhoewel die ook wel wat vertraagd was maar nu dus wel in huis terwijl de nieuwe Brew Monk versie nog steeds verder uitgesteld lijkt te worden). De prijs was gelijk, met verzendkosten uit de UK iets hoger, maar er zat wel een hopspider, whirlpoolarm, roerspaan en spiraalkoeler bij.

Het grote minpunt is dat de 45 L variant van Hopcat het 2500 W verwarmingselement heeft, terwijl de andere merken voor deze grootte voor de 3000 W variant kiezen. Een volle ketel opwarmen gaat heel traag en zonder deksel kookt het wort niet heel enthousiast. Ik ga er dus nog wel zo'n jasje bij aanschaffen.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 20-02-2020 18:12 u »
Een volle ketel opwarmen gaat heel traag en zonder deksel kookt het wort niet heel enthousiast.
Heb je dat uitgetest of neem je dat aan?
Dat het langer duurt voor het aan de kook is kan ik wel begrijpen, maar volgens mij kan je met 2500 W deze hoeveelheid wel zonder deksel aan een rollende kook houden.

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 20-02-2020 19:25 u »
Heb je dat uitgetest of neem je dat aan?

Tijdens het eerste gebruik viel het me op dat hij maar heel voorzichtig kookte, ik hield na 70 minuten ook veel meer water over dan voorspeld. Denk dat er maar 4 a 5 liter van de 40 verdampt was.

Eerder deze week met gewoon water wat tests gedaan. Boven het verwarmingselement kookt het wel en de thermometer geeft op een gegeven moment ook wel 100 graden aan, waarna het element uitgaat en de temp ruim onder de honderd zakt. Als het element weer aanspringt kruipt de temp terug naar 100.

Met het deksel erop gaat het sneller en kookt het heftiger.

Ik heb daarna nog een andere test gedaan. Je kunt een offset op de gemeten temperatuur instellen tussen -10 en +10, ik heb die van mij op -10 gezet. Dus waar de display eerst 100 zei, zegt hij nu 90. Het gevolg is dat het element aanblijft... en de temperatuur steeg door naar 93 graden (en het water kookte nu echt).

Volgens mij houdt dat in dat de sensor een afwijking van 3 graden naar boven heeft. Het water boven het element kookt inderdaad, maar de T sensor zit er een stuk naast en daar is het water net iets minder warm maar door de afwijking meet deze toch 100 graden en schakelt de verwarming uit.

Helaas is de correctie zo maar op -3 zetten ook niet een optie, want ik heb ook meerdere thermometers gemeten toen de ketel 67 graden aangaf en dat klopte wel redelijk. En rond de maischtemperaturen wil je denk ik juist de meest nauwkeurig waarden.

Ah wel, dat was allemaal met gewoon water. De volgende brouwdag alles maar handmatig instellen en meten.

Ik hoop dat met de correctie het wort in elk geval beter gaat koken en dat dan blijkt dat 2500 W inderdaad wel genoeg is.

Online middelaersch

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 22-02-2020 17:37 u »
Ik heb zelf sindskort de Hopcat 45 L variant. Bij mijn zoektocht kon ik bij alle merken wel kleine variaties vinden.

Ik heb voor de Hopcat gekozen omdat ik zeker wist dat het de nieuwste uitvoering is (dus met 9 programma geheugens), de levertijd (alhoewel die ook wel wat vertraagd was maar nu dus wel in huis terwijl de nieuwe Brew Monk versie nog steeds verder uitgesteld lijkt te worden). De prijs was gelijk, met verzendkosten uit de UK iets hoger, maar er zat wel een hopspider, whirlpoolarm, roerspaan en spiraalkoeler bij.

Het grote minpunt is dat de 45 L variant van Hopcat het 2500 W verwarmingselement heeft, terwijl de andere merken voor deze grootte voor de 3000 W variant kiezen. Een volle ketel opwarmen gaat heel traag en zonder deksel kookt het wort niet heel enthousiast. Ik ga er dus nog wel zo'n jasje bij aanschaffen.

Ik denk met zo'n jasje erbij dat het prima werkt. Dat maakt echt een behoorlijk verschil.

Online middelaersch

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 22-02-2020 18:02 u »
Tijdens het eerste gebruik viel het me op dat hij maar heel voorzichtig kookte, ik hield na 70 minuten ook veel meer water over dan voorspeld. Denk dat er maar 4 a 5 liter van de 40 verdampt was.

Tien tot twaalf procent verdampen is toch niet zo gek?

Offline GekkeGwuido

• Junior lid
  • **
  • There are no points for second place!
    • Brouwerij "VanneSmied"
« Reactie #46 Gepost op: 24-02-2020 09:44 u »
Tien tot twaalf procent verdampen is toch niet zo gek?
Nee klopt, ik kom zelf aan 13,5% met mijn Brew Monk 30

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #47 Gepost op: 24-02-2020 17:49 u »
Kookt hij harder als je de temperatuur offset aanpast?

db

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 25-02-2020 08:30 u »
Ja dan kookt hij pas echt. Het element zal dan natuurlijk ook sneller weer aanspringen, dus ik vermoed dat het met aanpassen wel goed komt. Alleen moet ik dan wel meten wat de echte water/wort temperatuur is als de sensor 67 graden aangeeft om zeker te zijn dat het maischen bij de juiste temperatuur plaatsvindt.

De verdamping lijkt inderdaad achteraf nog wel ok, zal mijn aantekeningen en 'vooraf' berekeningen nog eens nakijken. Ik was gegaan voor 30 L overhouden na het koken en had dus  zo'n 36 L over, afgekoeld zo'n 34.5 L.

Ik heb trouwens gemerkt dat zowel de volume markeringen op de ketel als die op het peilglas niet kloppen, dus misschien ben ik daar ergens in de war geraakt. Het is een leerzame eerste brouwdag met het apparaat geweest.

Ketel: afstand tussen de markeringen op de ketel klopt, alleen ze staan te laag. Bij de 10 L markering zit er in werkelijkheid zo'n 7,7 L in, bij de 40L markering 37.7 L, dus deze markeringen geven 2.3 L te veel aan.
Peilglas (op circulatie pijp): de afstand tussen de markeringen klopt niet, ze staan te ver uit elkaar. De markering van 40 L klopt, maar bij de 5 L markering zit er in werkelijkheid 4.2 L in.

(Dit zal specifiek voor de Hopcat 45 L Mk3 zijn)

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 05-05-2020 15:21 u »
Ik overweeg ook één van deze brouwsystemen aan te schaffen. Ik heb daar twee vragen bij:

- Wat is de minimale hoeveelheid die gebrouwen moet worden in de 30L variant? Ik vind het idee van een all-in-one systeem ideaal, maar wil niet per se grote hoeveelheden brouwen. 10 L zou voor mij ook een prima batch zijn.
- Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand wel eens gemeten hoeveel elektriciteit een totale brouwdag is met één van deze systemen?

Offline jackodb

• Junior lid
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 05-05-2020 15:29 u »
- Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand wel eens gemeten hoeveel elektriciteit een totale brouwdag is met één van deze systemen?

Nog niet, maar ben ook wel benieuwd. Ik heb al een (chinese) energiemeter klaar liggen voor de eerstvolgende brouwdag. Waarschijnlijk 9 mei.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 05-05-2020 17:36 u »
Ik was voornemens een zogenaamde automaat aan te schaffen. Achteraf blij dat ik voor twee pannen heb gekozen, want een zogenaamde automaat is eigenlijk helemaal geen automaat.
@Heisenberg: ik mis je bijdragen terwijl je zo enthousiast bezig leek. Was je achteraf toch niet zo positief?

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 05-05-2020 18:33 u »
Ik overweeg ook één van deze brouwsystemen aan te schaffen. Ik heb daar twee vragen bij:

- Wat is de minimale hoeveelheid die gebrouwen moet worden in de 30L variant? Ik vind het idee van een all-in-one systeem ideaal, maar wil niet per se grote hoeveelheden brouwen. 10 L zou voor mij ook een prima batch zijn.
Ik heb er nu 2x mee gebrouwen.
1 x 10 l
1 x 20 l

Beide kan, al is 10 l niet echt de moeite, zijn 30 flesjes. Zo op....
Wel gemakkelijk met maisschen en spoelen

Ik heb besloten alleen nog maar 20 l te brouwen

Online middelaersch

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 05-05-2020 21:06 u »
Ik was voornemens een zogenaamde automaat aan te schaffen. Achteraf blij dat ik voor twee pannen heb gekozen, want een zogenaamde automaat is eigenlijk helemaal geen automaat.
@Heisenberg: ik mis je bijdragen terwijl je zo enthousiast bezig leek. Was je achteraf toch niet zo positief?

Heisenberg is sinds 27 december niet meer op het forum ingelogd geweest.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #54 Gepost op: 07-05-2020 08:03 u »

Twee pannen zijn prima. Het is inderdaad leuk om traditioneel te brouwen. Ieder zijn ding.

Over de automaat.... Als ik je vertel dat ik een automaat rijd, ga je er toch niet direct van uit dat ik een zelfrijdende Tesla heb?

Dit soort automaten houdt de tijd en temperatuur voor je in de gaten. Er komt niet na een week vanzelf bier uit... Die automaten heb je wel, maar dat is een apart verhaal.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 09-05-2020 08:07 u »
Nog niet, maar ben ook wel benieuwd. Ik heb al een (chinese) energiemeter klaar liggen voor de eerstvolgende brouwdag. Waarschijnlijk 9 mei.

Zou interessant zijn om te weten! :)

Ik heb er nu 2x mee gebrouwen.
1 x 10 l
1 x 20 l

Beide kan, al is 10 l niet echt de moeite, zijn 30 flesjes. Zo op....
Wel gemakkelijk met maisschen en spoelen

Ik heb besloten alleen nog maar 20 l te brouwen

Super, maar goed om te weten dat het wel kan! Kan altijd meer, maar om recepten te testen is het wel fijn om dan 10 l te kunnen brouwen.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 09-05-2020 08:40 u »
Op zich wel, maar het is niet dat het brouwen van 20 liter meer werk is dan het brouwen van 10.
En als je naar de kosten kijkt heb je het over een paar euro verschil.
Vandaar mijn conclusie

Anyway, brouw ze!

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #57 Gepost op: 11-05-2020 19:24 u »

En is het brouwen nog gelukt van het weekend? En nog gemeten?

@rfrins, dank voor je bericht! Klopt inderdaad dat het qua kosten weinig scheelt en qua werk ook niet, behalve flessen schoonmaken dan.  ;D

Offline jackodb

• Junior lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 11-05-2020 20:15 u »
En is het brouwen nog gelukt van het weekend? En nog gemeten?

Helaas niet genoeg tijd kunnen inruimen om te brouwen. En daarbij verslapen :)

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 11-05-2020 21:35 u »
Helaas niet genoeg tijd kunnen inruimen om te brouwen. En daarbij verslapen :)

Haha :)

Inmiddels is bij mij de kogel door de kerk. Heb nu zelf de easybrew 30 (2020 versie) besteld bij Braumarkt. Nu met smart wachten tot ie geleverd wordt (zal helaas nu even duren) en dan kan ik het zelf ook meten.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 12-05-2020 09:25 u »
Haha :)

Inmiddels is bij mij de kogel door de kerk. Heb nu zelf de easybrew 30 (2020 versie) besteld bij Braumarkt. Nu met smart wachten tot ie geleverd wordt (zal helaas nu even duren) en dan kan ik het zelf ook meten.

Wordt half juli. Laten we dan maar hopen dat je niet maanden hoeft te wachten zoals de vorige keer. Alleen raar. Er staat dat ze op voorraad zijn maar als je op ¨gegevens¨ klikt staat er heel andere info.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 15-05-2020 15:52 u »

Gezien jouw vraag heb ik dat mijn laatste brouwsel eens gemeten (gewoon met de slimme huismeter): een 30 liter brouwsessie met mijn Easybrew 30 heeft 8 kWh verbruikt. Dat is volgens mij nog geen 50 ct, ik heb geen zonnecellen.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 15-05-2020 16:23 u »
Gezien jouw vraag heb ik dat mijn laatste brouwsel eens gemeten (gewoon met de slimme huismeter): een 30 liter brouwsessie met mijn EB30 heeft 8 kWh verbruikt. Dat is volgens mij nog geen 50 ct, ik heb geen zonnecellen.
1 kWh elektriciteit kost gemiddeld € 0.22 volgens een google search. Dus da's € 1.76 aan stroom. :) Handig om te weten, dankjewel! 

Online middelaersch

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 15-05-2020 16:51 u »
Gezien jouw vraag heb ik dat mijn laatste brouwsel eens gemeten (gewoon met de slimme huismeter): een 30 liter brouwsessie met mijn EB30 heeft 8 kWh verbruikt. Dat is volgens mij nog geen 50 ct, ik heb geen zonnecellen.

8 kWh, dat zou vier uur lang continue 2.000 watt zijn. Dat lijkt me erg veel.

Je slimme huismeter neemt natuurlijk ook alle andere stroomverbruik mee: diepvries, koelkast, magnetron, koffiezetter, lampjes, etc etc.
Als ik weer brouw zak ik er eens een meter tussenhangen die alleen de brouwautomaat meet.

off topic: wie is jouw stroomleverancier, die wil ik ook  :biersmile:

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 15-05-2020 17:41 u »
8 kWh, dat zou vier uur lang continue 2.000 watt zijn. Dat lijkt me erg veel.

Je slimme huismeter neemt natuurlijk ook alle andere stroomverbruik mee: diepvries, koelkast, magnetron, koffiezetter, lampjes, etc etc.
Als ik weer brouw zak ik er eens een meter tussenhangen die alleen de brouwautomaat meet.

off topic: wie is jouw stroomleverancier, die wil ik ook  :biersmile:
Ok, laat het dan 6 zijn, quooker ook gebruikt. Maar met opwarmen 28 l maischwater, 12 l spoelwater,  uurtje maischen, uurtje koken schiet dat al aardig op. Was maar een indicatie op de vraag in dit topic. Hoe duur een kWh is weet ik inderdaad eigenlijk niet, ik kan er grote factoren naast zitten, ga er niet in handelen.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 16-05-2020 00:02 u »
Ik kom met mijn Easybrew 30 aan 1,5 kWh met een brouwdag.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 16-05-2020 18:15 u »
Een kWh kost ongeveer 22 eurocent, incl. belastingen, BTW.

8 kWh verbruik lijkt me wel erg veel, 1,5 kWh erg weinig.
Maar goed, ik gebruik als maischwater heet water uit de kraan. Scheelt weer tijd voor opwarmen en warm water verkregen via gas is globaal een factor 3 goedkoper dan via elektriciteit.

Offline Heuvinger brouwerij

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #67 Gepost op: 16-05-2020 22:49 u »
Ik kom met mijn Easybrew 30 aan 1,5 KW/HR met een brouwdag.
Meet je dat ook werkelijk?
Alleen maischen en koken elektrisch zeker en de rest  met gas vewarmen.
Ik hou de standen wel bij en doe alles elektrisch.

Nee, ik heb geen slimme meter!
Die mochten ze steken waar de zon niet schijnt!

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 17-05-2020 12:43 u »
Ik hou de standen wel bij en doe alles elektrisch.

Nee, ik heb geen slimme meter!
Zijn die pieken je brouwdagen?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 17-05-2020 15:04 u »
Ja, mijn spoelwater staat op het gasfornuis.

Offline Heuvinger brouwerij

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #70 Gepost op: 17-05-2020 15:38 u »
Zijn die pieken je brouwdagen?
Ja, de 4 hoogste pieken waren brouwdagen en die andere 2 pieken komen van 's avonds stoken.
Toen ik nog met gamellen brouwde, ging er een fles propaan van 13 kg á € 31
met 5x brouwen door.
Met een stroom overschot welke varieert tussen 100 en 500 kWh per jaar, terugleververgoeding van het overschot van €0,11/kW, is het voor mij op stroom voordeliger.
Ja, mijn spoelwater staat op het gasfornuis.
Ok, als je begint met maischen dan vul je ketel met het warme water uit de spoelwaterketel?

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 17-05-2020 18:32 u »

Hier dito.

Offline Richard3

• Vol lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #72 Gepost op: 17-05-2020 21:06 u »
Hier dito.

Bij de nieuwe salderingsregeling is de nieuwe meter verplicht.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 17-05-2020 22:52 u »
Hier dito.
Zeer constructieve bijdrage!

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 18-05-2020 20:25 u »
..., als je begint met maischen dan vul je ketel met het wame water uit de spoelwaterketel?
Nee, natuurlijk niet. Dan zet ik mijn Easybrew aan om te verwarmen naar 65 ºC. Maar mijn ketel heeft ook een isolatiemantel, dat scheelt ook een hoop warmteverlies. Maischen bij 700 Watt, opwarmen en koken op 2000 Watt.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
  • Elk brouwsel weer een beetje beter :-)
« Reactie #75 Gepost op: 02-06-2020 21:26 u »
Op dit moment staat hij voor 329 euro met wortkoeler bij inbegrepen... 70 euro pre-order korting.
Is dit nu een goede deal of staat die altijd zo? Ik denk eraan om er eentje aan te schaffen..

https://www.braumarkt.com/easybrew-30-plus-automatische-brouwketel-wortkoeler-5013494

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #76 Gepost op: 02-06-2020 21:59 u »
Dat is een uitstekende deal zelfs, moet je wel even wachten uiteraard

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
  • Elk brouwsel weer een beetje beter :-)
« Reactie #77 Gepost op: 02-06-2020 22:06 u »
Dat is een uitstekende deal zelfs, moet je wel even wachten uiteraard

Dat is geen probleem, is nog niet voor direct zo dus ;-)...

Offline Staple

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #78 Gepost op: 02-06-2020 22:16 u »
Ik vraag me af hoe vaak mensen hier nog in trappen. :weetniet:
Zoek het forum even na over de vorige keer (keren?) dat Braumarkt aan pre orders heeft gedaan. Dat waren geen fraaie toestanden.

Online Arelse Krijs

• Boven 10 berichten
  • *
  • Doe mij maar een Tarwe Smootie
    • Arelse Krijs
« Reactie #79 Gepost op: 02-06-2020 23:59 u »
Ik vraag me af hoe vaak mensen hier nog in trappen. :weetniet:
Zoek het forum even na over de vorige keer (keren?) dat Braumarkt aan pre orders heeft gedaan. Dat waren geen fraaie toestanden.
Helemaal mee eens,  ik heb het de vorige keer na 4 maanden wachten, mailen en bellen opgegeven en een Brew Monk besteld, die had ik volgende dag in huis.
Het is alleen interessant als ze daadwerkelijk leveren.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 03-06-2020 07:41 u »
Ik heb inmiddels de 2019 versie tweedehands met een aantrekkelijke deal te pakken. Snel beginnen met brouwen.  :D

Offline squaadgras

• Junior lid
  • **
« Reactie #81 Gepost op: 03-06-2020 08:53 u »
Prima deal, goedkoper wordt ‘ie niet. Wel, zoals bovenstaand aangegeven, even wachten voordat je hem binnenkrijgt. Duurde bij mij bijna 5 maanden, maar nu brouw ik al een paar maanden met veel plezier met de Easybrew 30+. Zodra je het systeem goed onder de knie hebt is het een meer dan mooi keteltje.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 03-06-2020 09:13 u »
Prima deal, goedkoper wordt ‘ie niet. Wel, zoals bovenstaand aangegeven, even wachten voordat je hem binnenkrijgt. Duurde bij mij bijna 5 maanden, maar nu brouw ik al een paar maanden met veel plezier met de Easybrew 30+. Zodra je het systeem goed onder de knie hebt is het een meer dan mooi keteltje.

Nog belangrijke tips om hem onder de knie te krijgen? Ik heb me een beetje ingelezen en als ik het samenvat zijn belangrijke zaken die ik nu zie:

• bij inmaischen even rustig deel voor deel mout toevoegen om klonten er uit te kunnen roeren
  • bovenste filerplaat er zeker op plaatsen voordat je de pomp aandoet anders drijft er mout je overstroompijpje in en kan het aanbakken (ik zie op YouTube ook mensen dit niet doen. Lijkt me niet goed (??)
  • Vraag: ik lees dat je het kraantje van de pomp niet altijd helemaal open moet zetten omdat ie anders de ketel droog kan trekken onderin. Ik begrijp dat niet helemaal. Waar moet ik op letten om het juist af te stellen?
  • na brouwen even vullen met warm water en rondpompen om alles schoon te krijgen. Vraag: wat voor schoonmaakmiddel is hier best?
  • Vraag: hoe krijg ik het water uit de pomp en leiding naderhand?
  • Vraag: hoor ik na elke brouwbeurt het kraantje even te demonteren en schoon te maken / ontsmetten? Of gewoon warm schoonmaakwater er uit laten lopen en dan is ie weer goed? Wordt het kraantje warm genoeg om te ontsmetten tijdens het koken of loop ik het risico bij de allerlaatste stap de boel te infecteren?

En wellicht nog andere tips van ervaren brouwers met dit systeem (of één van de gelijke systemen met ander merk)?

Alvast bedankt! Mout zou hopelijk snel onderweg moeten zijn en dan ga ik aan de eerste IPA beginnen met de Easybrew 30.

Offline squaadgras

• Junior lid
  • **
« Reactie #83 Gepost op: 03-06-2020 14:28 u »
Wat tips en duiding bij bovenstaande vragen:

• Ik schep de mout altijd over vanuit mijn plastic "schrootkrat". Na elke schep (~400 gram) inderdaad al even doorroeren met een roerspaan om evt. lucht tussen de deeltjes uit te roeren en de mout vochtig te maken
  • Ik gebruik zelf de bovenste filterplaat (net als glazen deksel) nauwelijks. Ik hou ervan om zo af en toe even te roeren. Steeds pielen om de bovenste filterplaat op te tillen vond ik onhandig (zeker als de handvaatjes onder het waterniveau staan (en dus heet zijn). Ik heb een extra bazookafilter, gelijkend aan die al onder in de ketel zit, gekocht. Deze kan precies op de schroefdraad van het overstroompijpje geschroef worden; er kan dus geen mout etc. door de overstroompijp vloeien + je kan blijven roeren (handig wanneer tijdens de eerste 5-10 minuten van het maischen je filterbed evt. dichtslibt).
  • Het kraantje heb ik meestal op 45 graden (half open) staan.. die geeft een mooie stroomsnelheid zonder dat het terug op je filterbed "klettert". Als tijdens het begin van de maisch je filterbed ietwat dichtslibt staat je kraantje te ver open. Kraantje wat dichter zetten en even roeren is het devies.
  • Dunner inmaischen lijkt het rendement te verhogen. Zelf hou ik wanneer mogelijk 4,5l/kg aan.
  • Ik maisch en kook op 1800 watt en heb nog nooit een 'aangekoekte' bodem gehad. 1800 watt geeft ~1 graad per minuut opwarming tijdens maisch.
  • Bovenste filterplaat komt wel mooi van pas tijdens het spoelen voor een goede verdeling van het spoelwater over de mout.
  • Ik maak de ketel eerst even "optisch" schoon met wat warm water wat ik heb opgevangen van het koelproces (koelspiraal). Vervolgens even omkeren met het kraantje open om alle restvloeistoffen uit de ketel in de gootsteen te laten lopen. Vervolgens met een natte doek goed uitlappen. Daarna een liter of 5 water erin wat ik laat koken.. tot 80 graden (gecertificeerd) laat ik de pomp draaien en zodoende de leiding schoon spoelen. Tijdens/na koken laat ik even het onderste kraantje open staan om ook daar kokend water door te laten vloeien. Vervolgens droog lappen en op ze kop wegzetten op een doek om ook de leidingen e.d. leeg en droog te krijgen.
  • Af en toe gebruik ik een beetje schoonmaakazijn om kalkresten op het warmte-element weg te poetsen (1x gedaan na 5 brouwsels).

Afgelopen vrijdag met mijn zwager eens getest hoeveel bier ik effectief uit de EB30+ kon krijgen: 27,5 liter á 1052 (6,2 kilo mout, 80,3% rendement). 10 liter spoelwater. Dit was echt op de limieten van de automaat bij een enkel-maisch (31,5 liter voor kook), overigens nergens tegen problemen gelopen.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #84 Gepost op: 03-06-2020 14:52 u »
Wat tips en duiding bij bovenstaande vragen:

• Ik schep de mout altijd over vanuit mijn plastic "schrootkrat". Na elke schep (~400 gram) inderdaad al even doorroeren met een roerspaan om evt. lucht tussen de deeltjes uit te roeren en de mout vochtig te maken
  • Ik gebruik zelf de bovenste filterplaat (net als glazen deksel) nauwelijks. Ik hou ervan om zo af en toe even te roeren. Steeds pielen om de bovenste filterplaat op te tillen vond ik onhandig (zeker als de handvaatjes onder het waterniveau staan (en dus heet zijn). Ik heb een extra bazookafilter, gelijkend aan die al onder in de ketel zit, gekocht. Deze kan precies op de schroefdraad van het overstroompijpje geschroef worden; er kan dus geen mout etc. door de overstroompijp vloeien + je kan blijven roeren (handig wanneer tijdens de eerste 5-10 minuten van het maischen je filterbed evt. dichtslibt).
  • Het kraantje heb ik meestal op 45 graden (half open) staan.. die geeft een mooie stroomsnelheid zonder dat het terug op je filterbed "klettert". Als tijdens het begin van de maisch je filterbed ietwat dichtslibt staat je kraantje te ver open. Kraantje wat dichter zetten en even roeren is het devies.
  • Dunner inmaischen lijkt het rendement te verhogen. Zelf hou ik wanneer mogelijk 4,5l/kg aan.
  • Ik maisch en kook op 1800 watt en heb nog nooit een 'aangekoekte' bodem gehad. 1800 watt geeft ~1 graad per minuut opwarming tijdens maisch.
  • Bovenste filterplaats komt wel mooi van pas tijdens het spoelen voor een goede verdeling van het spoelwater over de mout.
  • Ik maak de ketel eerst even "optisch" schoon met wat warm water wat ik heb opgevangen van het koelproces (koelspiraal). Vervolgens even omkeren met het kraantje open om alle restvloeistoffen uit de ketel in de gootsteen te laten lopen. Vervolgens met een natte doek goed uitlappen. Daarna een liter of 5 water erin wat ik laat koken.. tot 80 graden (gecertificeerd) laat ik de pomp draaien en zodoende de leiding schoon spoelen. Tijdens/na koken laat ik even het onderste kraantje open staan om ook daar kokend water door te laten vloeien. Vervolgens droog lappen en op ze kop wegzetten op een doek om ook de leidingen e.d. leeg en droog te krijgen.
  • Af en toe gebruik ik een beetje schoonmaakazijn om kalkresten op het warmte-element weg te poetsen (1x gedaan na 5 brouwsels).

Afgelopen vrijdag met mijn zwager eens getest hoeveel bier ik effectief uit de EB30+ kon krijgen: 27,5 liter á 1052 (6,2 kilo mout, 80,3% rendement). 10 liter spoelwater. Dit was echt op de limieten van de automaat bij een enkel-maisch (31,5 liter voor kook), overigens nergens tegen problemen gelopen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, erg handig!  :groots: Je tweede bullet is ook geniaal trouwens, ik denk dat het met de hand kunnen roeren ook nog positief uitwerkt op je rendement (maar ben nog vrij onervaren dus dat kan ik niet onderbouwen).

Offline squaadgras

• Junior lid
  • **
« Reactie #85 Gepost op: 03-06-2020 15:12 u »
Klopt als een bus. De eerste 2 keer brouwen had ik niet/nauwelijks geroerd en zat ik qua rendement op 60% (Stout á 9%) en 67% (IPA á 5,5%), viel wat tegen. Daarna begonnen met roeren en dat levert gemiddeld zo'n 10% extra rendement op (als ik mijn rendementen van de afgelopen brouwsels bekijk: 77%, 74%, 77% en 80%). De laatste keren ook met meer liters gespoeld wat ook een paar procenten oplevert.

Succes + brouwse!

Offline banjobill27

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #86 Gepost op: 03-06-2020 17:59 u »
Wat betreft het kraantje van de pomp, in de nieuwe versie zit een peilglas tussen het kraantje en de ketel. Tijdens het maischen zie je in dat peilglas heel makkelijk hoeveel vloeistof er nog onderin de ketel zit. Staat hij bijna te laag, kraantje iets verder dicht. Staat hij redelijk hoog, kraantje verder open. Ik vond vrij snel een mooi evenwicht.

Water uit de pomp en leiding ben ik ook wel benieuwd naar. Wat ik nu doe is goed doorspoelen inderdaad (ook tegen de richting in tuinslang er op). Daarna zet ik hem als hij helemaal schoon is op de kop met hetzelfde kraantje als hierboven beschreven weg. Ik weet niet of dat voldoende is om hem goed te drogen maar weet ook geen andere manier.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 03-06-2020 18:16 u »
Bedankt voor de uitgebreide reactie, erg handig!  :groots: Je tweede bullet is ook geniaal trouwens, ik denk dat het met de hand kunnen roeren ook nog positief uitwerkt op je rendement (maar ben nog vrij onervaren dus dat kan ik niet onderbouwen).
Ik doe dit overigens niet!
Ik schroot grof genoeg en Ik stort in een keer en wacht dan 20 minuten zodat alles fijn kan zakken en zich kan vormen.
Vervolgens gaat de bovenste plaat erop en zet ik het kraantje half open en de pomp aan.
Nooit last van een dichtgeslibd filterbed.
En ik hoef er niet continu bij te zijn.
Haal een rendement van 80% ben ik dik tevreden mee

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #88 Gepost op: 03-06-2020 18:21 u »
Wat betreft het kraantje van de pomp, in de nieuwe versie zit een peilglas tussen het kraantje en de ketel. Tijdens het maischen zie je in dat peilglas heel makkelijk hoeveel vloeistof er nog onderin de ketel zit. Staat hij bijna te laag, kraantje iets verder dicht. Staat hij redelijk hoog, kraantje verder open. Ik vond vrij snel een mooi evenwicht.

Water uit de pomp en leiding ben ik ook wel benieuwd naar. Wat ik nu doe is goed doorspoelen inderdaad (ook tegen de richting in tuinslang er op). Daarna zet ik hem als hij helemaal schoon is op de kop met hetzelfde kraantje als hierboven beschreven weg. Ik weet niet of dat voldoende is om hem goed te drogen maar weet ook geen andere manier.

Ik dacht een truc gelezen te hebben waarbij iemand of de in of uitlaat even afdichtte waarna alles er uit kwam. Kan het alleen niet meer vinden. Even proberen zodra ik mijn mout binnen heb.

Offline kubock

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 03-06-2020 18:31 u »
Vraag: ik lees dat je het kraantje van de pomp niet altijd helemaal open moet zetten omdat ie anders de ketel droog kan trekken onderin. Ik begrijp dat niet helemaal. Waar moet ik op letten om het juist af te stellen?

Ik heb dat toevallig afgelopen zaterdag gehad. Toen had ik iets fijner geschroot dan ik normaal doe. Hierdoor loopt het maischwater langzamer door dan de pomp de boel rondpompt. Wanneer ik wat grover schroot, heb ik niet het probleem dat ik de ketel droog trek.

Citaat
  • Vraag: hoe krijg ik het water uit de pomp en leiding naderhand?

Zet de pomp aan en vang het water op? Is bij mij nooit zo'n probleem geweest.

Citaat
Vraag: hoor ik na elke brouwbeurt het kraantje even te demonteren en schoon te maken / ontsmetten? Of gewoon warm schoonmaakwater er uit laten lopen en dan is ie weer goed? Wordt het kraantje warm genoeg om te ontsmetten tijdens het koken of loop ik het risico bij de allerlaatste stap de boel te infecteren?

Na het overhevelen in het gistvat spoel ik de ketel met heet water en haal ik met een doekje het ergste vuil weg. Daarnaast spoel ik aan het begin van de brouwdag het systeem nog een keer door met heet water en het hete water gebruik ik weer om andere brouwbenodigdheden goed schoon te maken. Tot nu toe heeft dat zonder problemen gewerkt. Voor zover er na twee keer spoelen met heet water nog rommel achterblijft, wordt alles wat nog leeft om zeep geholpen.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #90 Gepost op: 07-06-2020 10:34 u »
Gisteren mijn eerste brouwdag gehad met dit systeem. Prima te doen! Vooral het feit dat je niet hoeft over te hevelen en dat de filtering zo makkelijk gaat scheelt een hoop.

Wat notities (bij een 20 L batch):
-Maisschen kan vermoedelijk best op 1200 Watt. Ik had hem op 1500 Watt staan maar dan fluctueert de temperatuur een halve graad rondom de ingestelde temperatuur.
-Bij koken moet je "boiling" kiezen, niet 100 graden. Dat doe je door nog ff een keer op '+' te tikken. Ik vond eerst dat ie wel erg bescheiden kookte maar kwam hier gelukkig na 5 min achter. :)
-Koken kan best op 2000 Watt. Bij 2500 Watt heb je echt een heel erg heftige kook, bij 2000 Watt gewoon een mooie rollende.
-Leer jezelf aan het kraantje van de pomp dicht te doen als de pomp uit staat. Had een keertje het pijpje er niet op en zette per ongeluk de pomp aan. LOL

In de hectiek heb ik wel de SG's gemeten maar heb helaas niet precies in de gaten gehad hoeveel er naar het gistvat ging. Efficiëntie kan ik dus dit keer niet berekenen. Ook heb ik niet fantastisch goed opgelet bij het over laten lopen naar het gistvat, dus er zal vast wat troep meegegaan zijn. Bezinkt vast, en ik vind een beetje hazy eigenlijk wel mooi. Wordt vast drinkbaar, hoop ik.

Het zit nu een uur of 12 in het vat bij 19 graden maar het vat bubbelt nog niet. Zorgwekkend?  :-X

Offline banjobill27

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 07-06-2020 11:11 u »
Heb je de gist wel toegevoegd in alle hectiek toen het naar het bottelvat ging? Ik zou me niet te veel zorgen maken. Alleen even goed controleren of het vat goed afsluit. Ik weet niet wat je hebt gebrouwen maar wanneer de gisting op gang komt verschilt altijd wel eens

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #92 Gepost op: 07-06-2020 11:20 u »
Heb je de gist wel toegevoegd in alle hectiek toen het naar het bottelvat ging? Ik zou me niet te veel zorgen maken. Alleen even goed controleren of het vat goed afsluit. Ik weet niet wat je hebt gebrouwen maar wanneer de gisting op gang komt verschilt altijd wel eens
Zeker, de gist zit er in! Lag wel eerst op wat schuim maar door het schudden is het wel in het wort gekomen. Vat zou goed moeten afsluiten (is een SS Brewtech Brew Bucket, eerst keer dat ik hem gebruik maar ik mag hopen dat dit een fatsoenlijk vat is :) ). Vond de stop wel vrij "los" maar zou er toch van uit mogen gaan dat ie goed sluit aangezien het gewoon de standaard stop is.

Ik wacht het nog maar even tot vanavond af voordat ik me zorgen ga maken. :) Het is een session IPA, trouwens. Veel hoppen, maar relatief laag start SG (1030).

Edit: begon gister rond 15:00 te bubbelen. Dus een uur of 16 a 17 na het enten.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #93 Gepost op: 08-06-2020 12:47 u »
Is het mogelijk zodra het wort 80 graden is de circulatie pomp aan te zetten zodat ik niet zo met het spiraal hoef te schudden? Of loop ik dan kans op infectie?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 08-06-2020 13:14 u »
Waarom denk je daarmee een infectie op te lopen?

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #95 Gepost op: 08-06-2020 14:50 u »
Waarom denk je daarmee een infectie op te lopen?
Omdat de laatste keer dat die pomp gedraaid heeft tijdens het uitmaischen was, waarbij je wort dus ~75 graden was. De pomp van de Easybrew 30 mag -als ik het goed heb- maar tot 80 graden draaien. Als je dus de pomp inschakelt zodra je naar 80 graden gekoeld bent dan pompt je dus een beetje wort uit de (koude) pijp van de pomp.

Misschien is het wel onzin, maar dat weet ik dus niet, en als het onzin is dan zou ik ook graag begrijpen waarom. :) Vandaar mijn vraag.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #96 Gepost op: 08-06-2020 14:55 u »
Ik zou me daarover geen zorgen maken. Als je gewoon de ketel netjes schoonmaakt iedere keer, kan er toch ook niet echt wat in nestelen. Infecties krijg je eerder op ander plekken/momenten.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 08-06-2020 15:49 u »
Ik weet niet, maar mij lijkt dat wanneer je rond pompt het koelen sneller gaat? :) Kans op infectie lijkt mij klein omdat je rond zou pompen.

Offline BergBrew

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: de
« Reactie #98 Gepost op: 09-06-2020 14:31 u »
Ik weet niet, maar mij lijkt dat wanneer je rond pompt het koelen sneller gaat? :) Kans op infectie lijkt mij klein omdat je rond zou pompen.

Ook niet in het geval dat het afkoelende bier er weer bovenop klettert? Ik heb het bij mijn laatste brouwsel ook zo gedaan. Heb hem nog niet geproefd en kan dus niet zeggen of deze iets van oxidatie heeft ervaren. Maar het kwam wel in mijn gedachte op.

Online middelaersch

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 09-06-2020 20:29 u »
Ook niet in het geval dat het afkoelende bier er weer bovenop klettert? Ik heb het bij mijn laatste brouwsel ook zo gedaan. Heb hem nog niet geproefd en kan dus niet zeggen of deze iets van oxidatie heeft ervaren. Maar het kwam wel in mijn gedachte op.

Je kunt het beste een stukje slang aan de buis doen, zodat het terugstromende bier niet 'er weer bovenop klettert', maar rustig in het vat terugstroomt. Het gaat erom dat het bier rondom de dompelkoeler in beweging is.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #100 Gepost op: 13-07-2020 08:15 u »
Weet iemand of het mogelijk is de pomp te vervangen voor een versie die wel gemaakt is om ook kokend wort te pompen?

Dit zou het ook mogelijk maken met een platenkoeler te werken: even laatste 5 minuten van de kook het wort door de platenkoeler pompen om schoon te maken en dan naar het vat pompen.

Tags: