Bier niet schuimhoudend

Gestart door eahdn, 12-12-2017 11:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eahdn

Citaat van: bierfan op 13-12-2017  18:23 uWaar haal jij suikerklontjes van 2 gram?

De kleine suikerklontjes van de Plus. Vond dit gemakkelijk omdat deze net door de hals van een flesje passen. Ik begon met 33 cl flesjes, toen was het gewicht ook perfect.

Sashadeboer

Bij welke site heb je ze online gevonden?

Easywoods

Citaat van: Sashadeboer op 13-01-2018  15:26 uBij welke site heb je ze online gevonden?

Denk mini suikerklontjes van de Plus? https://www.plus.nl/product/van-gilse-mini-suikerklontje-pak-500-gram-470003 :biersmile:

Silky

Hallo allemaal,

Na ruim anderhalf jaar activiteit mag ik met enige trots zeggen dat ik al diverse lekkere biertjes heb gebrouwen, mede dank zij de rubriek "Bewezen recepten" op dit onvolprezen forum. Vergistingen met korrelgisten van diverse origine verlopen zonder uitzondering voorspoedig. Er is echter een ding dat me niet lukt - tenminste niet op constante basis - en dat is het produceren van een bier met een stevige en vooral stabiele schuimkraag.
De uitzondering op de regel zijn de Saisons (waarschijnlijk ingevolge grote hopgift + koudhop, maar uiteraard is niet elk bier van zo'n hopping gediend).
IPA's geven wellicht een vergelijkbaar resultaat maar die brouw ik niet, simpelweg omdat ik er geen liefhebber van ben.
Voor de overige bieren (zwaar blond, zwaar donker, tripels, gemiddeld 8º alcohol) is het resultaat qua schuimhoudbaarheid matig tot zwak.
Bij het uitschenken ontstaat meestal een centimeterhoge schuimkraag, in die mate dat naar het einde van het schenken toe moet afgeremd worden om al het bier in het glas te krijgen.
Deze zakt echter binnen de 3 à 4 minuten in tot 2 à 3 millimeter of erger...
Al de klassieke "dooddoeners" heb ik inmiddels zorgvuldig afgelopen:
 - niet inmaischen onder 62º
 - deels carapilsmout van Weyerman gebruiken. Tarwemout idem.
 - voldoende lang (3 weken) warme hergisting op de fles aan +/- 21º
 - glazen reinigen met speciaal voor bierglazen ontwikkeld product (betrokken via bevriende horecauitbater) en afdrogen met een vaatdoek die gewassen is zonder wasverzachters.
 - bier niet severen met vettige snacks
 - temperatuurgecontroleerd vergisten
 - 1 g. op 10 liter carafa  gebruiken (geen carafamout maar een dropextract), mij met het oog op schuimhoudbaarheid aangeraden door een ervaren brouwer)
Ook de diverse "schuimverbeteraars" die de toeleveranciers aanbieden geven geen voldoening. Het eindresultaat blijft meestal onder de verwachtingen.
Deze week deed ik met een vriend een terrasje aan waarbij we enkele glazen Cornet (van Brouwerij Palm in Steenhuffel) hebben soldaat gemaakt. Zelfs na 20 minuten in het glas bleef er een harde en stabiele schuimkraag van 2 centimeter op het bier staan en dat is wel zo smakelijk. Wat zou ik graag dit effect bereiken!
Is het misschien zo dat professionele brouwerijen de beschikking hebben over bepaalde toevoegingen of manipulaties die voor ons hobbybrouwers niet beschikbaar zijn?
Ik zie de gewaardeerde suggesties van de collega's hobbybrouwers met belangstelling tegemoet.
Waar ik NIET op zit te wachten zijn de (fake?) foto's van lege glazen vol schuimkringen waar sommigen op dit forum mee afkomen. Nog niet zo lang geleden was ik te gast bij een (overigens verder zeer vriendelijke) ervaren collega hobbybrouwer die dergelijke foto's in het verleden al eens gepost heeft. Hij schonk mij op een bepaald moment een biertje uit op een dermate woeste manier dat het glas zich voor 90% vulde met schuim, waarvan na enkele minuten ook maar enkele millimeters over bleven. Ik geef toe, helemaal "plat" werd het niet maar een stevige kraag was het allerminst...
Ook als ik de foto's bekijk van diverse clubbijeenkomsten of kampioenschappen op dit forum of elders merk ik vaak dat deelnemers (en juryleden...) staan te poseren met "er zeer Engels uitziende" glazen bier in de hand of op de tafels (check dit gerust even als u twijfelt aan mijn woorden...).
Als Belg - en ik geef het navolgende volmondig toe - hecht ik misschien teveel belang aan het verschijnsel "Schuimhoudbaarheid" maar wij zijn met bieren als Duvel, Westmalle, Cornet en Carmeliet om er enkele te noemen dan ook verwend op dit vlak.
Na 16 brouwsels wacht ik met spanning op een gouden tip...
Terloops mijn dank aan alle regelmatig postende forumleden voor het delen van al hun wijsheid  :groots:

 :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: eahdn op 12-12-2017  11:13 uMet mijn Grainfather produceer ik geregelt Koelsch bier. Ik volg dit recept:
5kg pilsmaut 3 EBC, 40g Hallertau hopbloemen. Koelsch gist (Wyeast) (3 dgn vooraf gisstarter)
20 liter maischwater
Maischschema: 50 ºC/15 min, 65 ºC/45 min, 70 ºC/15 min, 78 ºC/5 min
12 liter spelwater, 90 min kook.

1 week hoofdvergisting in emmer met waterslot
3 weken navergisting in vergistingsfles met waterslot.
2-3 weken vergisting op fles met een kleinsuikerklontje van 2gr.

Keer op keer resulteert dit in een heerlijk smakend biertje, echter... SLECHTE SCHUIMHOUDENDHEID.

Hoe krijg ik een betere schuimkraag op mijn bierje?


15 minuten bij 50 graden kan niet zoveel kwaad voor je schuim. Zelf maisch ik altijd in op 52 graden en ca 20 minuten. nooit problemen met schuim. Ik denk zoals al ogemerkt dat je het eerder moet zoeken in te hoge temperatuur bij de gistingspiek. Je vat warmt al snel een paar graden op en dat krijg je vorming van esters en hogere alcoholen die schuimnegatief werken en ook niet goed zijn voor de smaak. probeer dus aan het begin het vat (dus niet de omgeving) op max 20 graden te houden. Na 1 of 2 dagen kun je dan wel iets verhogen in temperatuur als dat past bij je biertype en gist.

Mark GA

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  18:42 u15 minuten bij 50 graden kan niet zoveel kwaad voor je schuim. Zelf maisch ik altijd in op 52 graden en ca 20 minuten. nooit problemen met schuim. Ik denk zoals al ogemerkt dat je het eerder moet zoeken in te hoge temperatuur bij de gistingspiek. Je vat warmt al snel een paar graden op en dat krijg je vorming van esters en hogere alcoholen die schuimnegatief werken en ook niet goed zijn voor de smaak. probeer dus aan het begin het vat (dus niet de omgeving) op max 20 graden te houden. Na 1 of 2 dagen kun je dan wel iets verhogen in temperatuur als dat past bij je biertype en gist.
Schuim heeft toch ook met eiwitgehalte te maken als ik me niet vergis?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=post;quote=310161;topic=20729.0

hansHalberstadt

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  19:07 uSchuim heeft toch ook met eiwitgehalte te maken als ik me niet vergis?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=post;quote=310161;topic=20729.0

Vooral de grootte van de afgebroken eiwitten. tijdens de 52 graden stap worden eiwitten afgebroken. De grote eiwitmoleculen worden dan in kleinere ketens geknipt en een bepaalde lengte eiwitten geeft optimale schuimstabiliteit. Dus vandaar dat te lang op 52 graden minder stabiel schuim geeft omdat dan de ketens te ver zijn afgebroken tot te korte ketenlengtes.

Eiwitafbraak gebeurt ook al tijdens het mouten van moderne mouten, vandaar dat er tegenwoordig minder noodzaak is om dat tijdens het maischen nog eens uitgebreid over te doen. Maar 20 minuten levert nog steeds een optimale verdeling van ketenlengte mbt schuim.
 

Mark GA

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  20:19 uVooral de grootte van de afgebroken eiwitten. tijdens de 52 graden stap worden eiwitten afgebroken. De grote eiwitmoleculen worden dan in kleinere ketens geknipt en een bepaalde lengte eiwitten geeft optimale schuimstabiliteit. Dus vandaar dat te lang op 52 graden minder stabiel schuim geeft omdat dan de ketens te ver zijn afgebroken tot te korte ketenlengtes.

Eiwitafbraak gebeurt ook al tijdens het mouten van moderne mouten, vandaar dat er tegenwoordig minder noodzaak is om dat tijdens het maischen nog eens uitgebreid over te doen. Maar 20 minuten levert nog steeds een optimale verdeling van ketenlengte mbt schuim.
Wat is dan het verschil als je inmaischt op 65'C en van daar uit (bijvoorbeeld) naar 68-72-78 gaat?

hansHalberstadt

Citaat van: Mark Green Anchor op 22-04-2018  20:47 uWat is dan het verschil als je inmaischt op 65'C en van daar uit (bijvoorbeeld) naar 68-72-78 gaat?

In dat geval zijn de eiwitafbrekende enzymen vernietigd en moet je het dus doen met wat er in de korrel al is afgebroken tot schuim stabiliserende ketenlengte. 

Jacques

Citaat van: Silky op 22-04-2018  18:20 uAl de klassieke "dooddoeners" heb ik inmiddels zorgvuldig afgelopen:
 - niet inmaischen onder 62º
 - deels carapilsmout van Weyerman gebruiken. Tarwemout idem.
 - voldoende lang (3 weken) warme hergisting op de fles aan +/- 21º
 - glazen reinigen met speciaal voor bierglazen ontwikkeld product (betrokken via bevriende horecauitbater) en afdrogen met een vaatdoek die gewassen is zonder wasverzachters.
 - bier niet severen met vettige snacks
 - temperatuurgecontroleerd vergisten
 - 1 g. op 10 liter carafa  gebruiken (geen carafamout maar een dropextract), mij met het oog op schuimhoudbaarheid aangeraden door een ervaren brouwer)
Ook de diverse "schuimverbeteraars" die de toeleveranciers aanbieden geven geen voldoening. Het eindresultaat blijft meestal onder de verwachtingen.
Deze week deed ik met een vriend een terrasje aan waarbij we enkele glazen Cornet (van Brouwerij Palm in Steenhuffel) hebben soldaat gemaakt. Zelfs na 20 minuten in het glas bleef er een harde en stabiele schuimkraag van 2 centimeter op het bier staan en dat is wel zo smakelijk. Wat zou ik graag dit effect bereiken!
Is het misschien zo dat professionele brouwerijen de beschikking hebben over bepaalde toevoegingen of manipulaties die voor ons hobbybrouwers niet beschikbaar zijn?

Het zijn geen dooddoeners die je benoemd. Een goede schuimhoudbaarheid is een optelsom van heel wat factoren.
Er zijn stoffen die schuimpositief werken en stoffen die schuimnegatief zijn. Vooral hogere alcoholen zijn heel erg schuimnegatief. Het is van belang een gist te gebruiken die minder hogere alcoholen aanmaakt. En ook de vergisting te beginnen op een lagere temperstuur dan waarop je het bier wilt laten vergisten.

Sommige commerciële brouwerijen gebruiken tetrahop.Dat is een hoppreparaat. Tetreahop zorgt voor een goede schuimhoudbaarheid. Bij mijn weten is het niet te koop voor ons hobbybrouwers.

Verder raad ik aan het artikel over dit onderwerp in de wiki te lezen.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  21:41 uVooral hogere alcoholen zijn heel erg schuimnegatief. Het is van belang een gist te gebruiken die minder hogere alcoholen aanmaakt. En ook de vergisting te beginnen op een lagere temperstuur dan waarop je het bier wilt laten vergisten.

Vooral deze aanbeveling heeft mij persoonlijk erg geholpen. Hogere alcoholen, (en in mijn beleving ook veel esters, al zal dat hier vrijwel onmiddellijk weerlegd gaan worden,) zijn erg schuimnegatief. Toen ik mijn vergisting beter kon regelen qua temperatuur, en me beter had ingelezen in de diverse gisteigenschappen, werd mijn schuimkraag (die van mijn bier dan) een stuk stabieler. Het wiki-artikel waar Jacques naar verwijst is er zeker ook één om te lezen.

 :degroeten:

Mark.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 22-04-2018  23:33 uVooral deze aanbeveling heeft mij persoonlijk erg geholpen. Hogere alcoholen, (en in mijn beleving ook veel esters, al zal dat hier vrijwel onmiddellijk weerlegd gaan worden,) zijn erg schuimnegatief. Toen ik mijn vergisting beter kon regelen qua temperatuur, en me beter had ingelezen in de diverse gisteigenschappen, werd mijn schuimkraag (die van mijn bier dan) een stuk stabieler. Het wiki-artikel waar Jacques naar verwijst is er zeker ook één om te lezen.

Esters zijn verbindingen tussen zuren en (hogere) alcoholen. Als je meer hogere alcoholen hebt krijg je ook meer esters van hogere alcoholen.
Hogere alcolholen worden vooral aangemaakt aan het begin van de vergisting. Als dan de temperatuur relatief hoog is worden er meer hogere alcoholen aangemaakt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2018  21:28 uHogere alcolholen worden vooral aangemaakt aan het begin van de vergisting. Als dan de temperatuur relatief hoog is worden er meer hogere alcoholen aangemaakt.

En daar de vergisting een exotherm proces is, is daarna het hek van de dam en wordt die hogere alcohol productie alleen maar meer.... :nut: Een en ander is wel afhankelijk van de gist (maar dat snapte je wel natuurlijk..).

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 23-04-2018  21:28 uEsters zijn verbindingen tussen zuren en (hogere) alcoholen. Als je meer hogere alcoholen hebt krijg je ook meer esters van hogere alcoholen.

Ja logisch. Ik had die link nog niet gemaakt. Gelukkig is mijn opmerking ook niet onmiddellijk weerlegd  :)

Bertje Bier

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er andere dingen worden toegevoegd. Bijvoorbeeld schuimstabilisatoren.
Eergisteren heb ik in de tuin een (paar) Duveltje gedronken. Het glas heb ik, met een paar druppels bier erin en rest-schuim, in de tuin laten staan.
De volgende middag zag ik het toevallig staan. Het schuim stond er nog, gedroogd als eiwitschuim, in !?

Jacques

Citaat van: Bertje Bier op 25-04-2018  13:12 uToch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er andere dingen worden toegevoegd. Bijvoorbeeld schuimstabilisatoren.
Eergisteren heb ik in de tuin een (paar) Duveltje gedronken. Het glas heb ik, met een paar druppels bier erin en rest-schuim, in de tuin laten staan.
De volgende middag zag ik het toevallig staan. Het schuim stond er nog, gedroogd als eiwitschuim, in !?

Tetrahop werkt zeer sterk schuimbevorderend.
Zie bijvoorbeeld http://www.barthhaasgroup.com/images/pdfs/standard/foam_enhancement.pdf


Ik kwam overigens nog een aardig artikel tegen over schuimstabiliteit http://beerandwinejournal.com/foam-5/ 

seed7

Helaas voor ons :( , de grootste invloed op de schuimstabiliteit hebben de mouter en de glazenwasser/tapper.

Voor wie van ons wel eens bier met voornamelijk (goed) zelf gemoutte granen heeft gedronken, "rock solid" schuim dat zo in een Duitse bierreclame past, vele cm's boven de rand van het glas en als het glas 'leeg' is zit er nog een paar cm stevig schuim onder in.

En ja, met een te warme gisting kun je 'alles' om zeep helpen. Ik krijg meer en meer de indruk dat je wat schuim betreft meer kapot kunt maken dan je lief is ....

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 25-04-2018  23:04 uHelaas voor ons :( , de grootste invloed op de schuimstabiliteit hebben de mouter en de glazenwasser/tapper.

Maar ik neem toch aan dat je mag verwachten dat de mouter de zaak onder controle heeft? Ik denk inderdaad dat het schuimprobleem bij de hobbybrouwers terug te voeren is het brouwproces en de gisting bij vaak te hoge temperatuur aan het begin. 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2018  00:32 uMaar ik neem toch aan dat je mag verwachten dat de mouter de zaak onder controle heeft?

Oh zeker, maar als grootmouter moet je net zo als grootbrouwer keuzes maken die er toe leiden dat er wat vervlakking optreedt, in smaak en schuim.

Ingo

Serge VL

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  21:41 uSommige commerciële brouwerijen gebruiken tetrahop.Dat is een hoppreparaat. Tetreahop zorgt voor een goede schuimhoudbaarheid. Bij mijn weten is het niet te koop voor ons hobbybrouwers.

Is wel te verkrijgen voor de hobbybrouwer bij Simply Hops. http://simplyhops.de/bittering-extracts/tetrahop-gold-1lt.html
Enkel moet je een liter afnemen en als je weet dat 1 ml volstaat voor 20 l bier schuimstabiel te maken en het maar beperkt houdbaar is...
Op het forum bij de zuiderburen is al regelmatig een groepsaankoop geweest. (1 fles delen door 20 of 30 man)
En ja het werkt heel goed, het zorgt zelfs voor een mooie schuimkraag bij zure of hoog esterige bieren.
Eigenlijk het enige dat echt werkt, zeker als je vergelijkt tov de andere schuimverbeteraars die aangeboden worden in de hobbybrouwwinkels
En kan ook gewoon als neutrale bittering gebruikt worden ipv bitter hop (is eigenlijk per IBU spotgoedkoop)


Het is maar of je het allemaal wil, het kan ook best zonder  ;)

Basje42

Citaat van: Silky op 22-04-2018  18:20 uDeze week deed ik met een vriend een terrasje aan waarbij we enkele glazen Cornet (van Brouwerij Palm in Steenhuffel) hebben soldaat gemaakt. Zelfs na 20 minuten in het glas bleef er een harde en stabiele schuimkraag van 2 centimeter op het bier staan en dat is wel zo smakelijk. Wat zou ik graag dit effect bereiken!
Is het misschien zo dat professionele brouwerijen de beschikking hebben over bepaalde toevoegingen of manipulaties die voor ons hobbybrouwers niet beschikbaar zijn?

Als je zeker wist dat dat alleen maar kan door het toevoegen van kunstmatige troep, zou je het dan nog steeds zo graag willen bereiken?

Ik zie het zo, als je zelf brood bakt met alleen meel, water gist en zout. is het met een kritische blik max. 1 -2 dagen eetbaar.
Wat voor rotzooi doen ze in o.a. supermarktbroden zodat deze na een week nog vers lijken en redelijk smaken?
Ik heb voor beiden de puurheid met foutjes meer leren waarderen dan het perfecte bier of brood nastreven zoals te koop wordt aangeboden.
Het lijkt wel alsof steeds meer mensen denken dat de supermarkt heilig is en melk in de supermarkt wordt gemaakt.  ;D

tdp

Citaat van: Basje42 op 26-04-2018  08:36 uAls je zeker wist dat dat alleen maar kan door het toevoegen van kunstmatige troep, zou je het dan nog steeds zo graag willen bereiken ?

Ik zie het zo, als je zelf brood bakt met alleen meel, water gist en zout. is het met een kritische blik max. 1 -2 dagen eetbaar.
Wat voor rotzooi doen ze in o.a. supermarktbroden zodat deze na een week nog vers lijken en redelijk smaken ?
Ik heb voor beiden de puurheid met foutjes meer leren waarderen dan het perfecte bier of brood nastreven zoals te koop wordt aangeboden.
Het lijkt wel alsof steeds meer mensen denken dat de supermarkt heilig is en melk in de supermarkt wordt gemaakt.  ;D

Eens, we kijken heel vaak naar de grote aanbieders, of dit nu om bier of koekjes gaat. Soms moet je het juist omdraaien inderdaad en je de vraag stellen of het wel normaal is dat brood een week 'vers' smaakt, dat melk uit een pak totaal niet smaakt naar verse melk, dat sla in een zakje wel een week knapperig blijft.

hansHalberstadt

Ik gebruik CO2 hopextract. Dat is hop die in vloeibare CO2 is uitgespoeld waardoor alle harsen oplossen in de CO2. Daarna laten ze de CO2 weer verdampen en houdt je de pure harsen over oa de lupuline. Dus zuiver natuurlijk. Ik heb gemerkt dat je met dat spul ook prima schuim krijgt en ook maar heel weinig afval.
Alleen jammer dat het nergens te koop is voor de hobbybrouwer. Gat in de markt dus Brouwmarkt ea!
 

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2018  09:18 uAlleen jammer dat het nergens te koop is voor de hobbybrouwer. Gat in de markt dus Brouwmarkt ea !!
 
Waarom zouden die hobbybrouwwinkels goedkoop extract in huis halen? Als ze dit niet in huis te hebben verkopen ze meer gewone hop!
Ik heb de zelfde vraag ook al eens gesteld aan Brouwland, en daar gaan ze er ook niet op in.  :weetniet:

Esterenbrouw



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.