Natriummetabisulfiet

Gestart door Heisenberg, 12-12-2017 00:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: mbroek op 13-12-2017  09:00 uGebruik gedestilleerd water, met gewoon water is het maar kort houdbaar.
Heb inmiddels een tankje van 5 liter demiwater in huis.

RoodeLeeuwVenlo

Is er ergens een beknopt overzicht met welke reiniger en ontsmetten wat doet? Hoe deze dat doet en wat alternatieven zijn?

Rich


EBC

Citaat van: Easywoods op 13-12-2017  05:44 uIk denk dat EBC mis is en het heeft omgedraaid, OXI heeft juist een zeer beperkte ontsmettende werking  :biersmile:

Ik denk het niet  ;)

eahdn

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  01:25 uHeb toevallig vorige week 3 kilo OXI gekocht. Volgende keer dan maar Star San bestellen! Bedankt in ieder geval voor je antwoorden!
Je bedoelt deze, toch?


Bij Brouwmarkt heeft men mij, ook van Arsegan, PUROSAN verkocht om mijn bierflesjes te desinfecteren.
Heeft iemand daarmee ervaring? Is deze afdoende?

Easywoods

Citaat van: EBC op 13-12-2017  09:52 uIk denk het niet  ;)

OK, ik was voordat ik o.a. dit tegenkwam alleen met OXI aan de gang... tegenwoordig gebruik ik daarnaast Starsan (Purosan)  ;)

Citaat van: Jacques op 28-08-2016  11:07 uOxi is vooral een reiniger! Tal van reinigingsmiddelen hebben de actieve stof van oxi ook als basis.
Neemt niet weg dat oxi ook een zekere desinfecterende werking heeft.

Toch raad ik iedereen om oxi te gebruiken als reiniger en Star San als desinfecteermiddel. In feite hoort het desinfecteren altijd vooraf gegaan te worden door een reinigingstap.

Easywoods

Citaat van: eahdn op 13-12-2017  10:12 uBij Brouwmarkt heeft men mij, ook van Arsegan, PUROSAN verkocht om mijn bierflesjes te desinfecteren.
Heeft iemand daarmee ervaring? Is deze afdoende?

Ja, ik reinig met Oxi of Caustic (laatste tegen biersteen) en desinfecteer met Purosan  :brouwen:

joenedu

Citaat van: eahdn op 13-12-2017  10:12 uBij Brouwmarkt heeft men mij, ook van Arsegan, PUROSAN verkocht om mijn bierflesjes te desinfecteren.
Heeft iemand daarmee ervaring? Is deze afdoende?

PUROSAN is een goedkopere versie van StarSan heb ik mij laten vertellen. Dus ja, deze is afdoende.

Jacques

De discussie over biersteen en PBW is afgeplitst.
Zie hier.

Richard3

Citaat van: Jeukstaardt op 12-12-2017  12:42 uOp een brouwdag maak ik een verse fles van 0.7 ltr aan. Gedurende de dag desinfecteer ik daar dan van alles mee. Meestal hou ik dan de helft zo'n beetje over. Die bewaar ik dan voor de weken erna voor bijvoorbeeld desinfecteren van kranen, rubberdoppen ed bij monstername, bijvullen waterslot enz. Als ik dan een batch uiteindelijk gebotteld heb is er nog een beetje over.

Is het wel voedselveilig, en hoef je het niet na te spoelen?
Kan je niet beter 70% alcohol gebruiken om de kraan van het vergistingsvat te ontsmetten?

Jeukstaardt

Citaat van: Richard3 op 15-12-2017  06:31 uIs het wel voedselveilig, en hoef je het niet na te spoelen?
Kan je niet beter 70% alcohol gebruiken om de kraan van het vergistingsvat te ontsmetten?

Star San is een zogenaamde 'no rinse sanitizer", het hoeft dus niet. Voor mijn gistvaten spoel ik wel om, maar een stopper of een kraantje niet.
70% ethanol beter? Geen idee, misschien. Maar de spuitnevel van ethanol is ook geen pretje om in te ademen.

Sashadeboer

Doe je de stopper en het kraantje niet hiermee?

Jeukstaardt

Ik desinfecteer ze wel, maar spoel ze niet af.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.