Natriummetabisulfiet

Gestart door Heisenberg, 12-12-2017 00:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Is iemand hiermee bekend? Zat op YouTube een filmpje te kijken en die kerel gebruikte dat om zijn spullen eenvoudig te desinfecteren. Een paar gram in een pint water. Herbruikbaar om alle brouwspullen mee te desinfecteren.


Haagse Wouter

Ja, dat is het bekende "sulfiet".

Ontsmet compleet (nauwelijks ;), samen met citroenzuur heeft het minimale werking) niet, is een oude brouwersmythe.
Mensen verwarren het vaak omdat het gebruikt wordt om bacteriegroei tegen te gaan (zit b.v. in wijn tegen infectie en oxidatie).
Oftewel, als je het door je iets heenmengt vertraagd het bacteriegroei. Maar als je een vat kortstondig blootstelt eraan doet het niks.

Het lastige aan dit soort dingen is dat mensen het uitproberen en dan zeggen "Ik heb geen infectie, dus het werkt". Maar als jij je vaten goed schoonmaakt en droog houd krijg je 9 van de 10 keer sowieso geen infectie.

P.S. Tevens is het trouwens een best wel ongezond middel in heet water. De dampen slaan enorm op de luchtwegen.

Heisenberg

Citaat van: Haagse Wouter op 12-12-2017  01:01 uJa, dat is het bekende "sulfiet".

Ontsmet compleet (nauwelijks ;), samen met citroenzuur heeft het minimale werking) niet, is een oude brouwersmythe.
Mensen verwarren het vaak omdat het gebruikt wordt om bacteriegroei tegen te gaan.
Oftewel, als je het door je iets heenmengt vertraagd het bacteriegroei. Maar als je een vat kortstondig blootstelt eraan doet het niks.

Het lastige aan dit soort dingen is dat mensen het uitproberen en dan zeggen "Ik heb geen infectie, dus het werkt". Maar als jij je vaten goed schoonmaakt en droog houd krijg je 9 van de 10 keer sowieso geen infectie.

P.S. Tevens is het trouwens een best wel ongezond middel in heet water. De dampen slaan enorm op de luchtwegen.

Helemaal duidelijk! Ik gebruik nu Chemipro OXI. Blijf ik dan maar mooi gebruiken...
CiteerDe dampen slaan enorm op de luchtwegen.

Ja, dat vertelt ie inderdaad. Hij zegt ook dat je koud water moet gebruiken.

Haagse Wouter

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  01:12 uHelemaal duidelijk! Ik gebruik nu Chemipro OXI. Blijf ik dan maar mooi gebruiken...
Ja, dat vertelt ie inderdaad. Hij zegt ook dat je koud water moet gebruiken.

Eerlijk gezegd, zelfs als ik 100% zou geloven dat sulfiet even goed werkt als oxi zou ik het niet gebruiken.
Het reinigt niet, en inderdaad die irritante dampen.

Voor echt puur gemak werkt Starsan als een trein. Sprayen, 1 minuten inweken en klaar. Ik was altijd heel sceptisch onder het mom van "waarom zou ik? Heb al oxi en dat reinigt ook nog bovendien". Tot ik het een keertje aanschafte om is te proberen. Echt ideaal. Iets vergeten te ontsmetten? Geen nieuwe bak oxy maken maar even sprayen en klaar. Geen gedoe met de flesjes onder water dompelen, maar ze gewoon eventjes met een spuitflesje in sprayen.

Heisenberg

Heb toevallig vorige week 3 kilo OXI gekocht. Volgende keer dan maar Star San bestellen! Bedankt in ieder geval voor je antwoorden!
Je bedoelt deze, toch?


Haagse Wouter

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  01:25 uBen nog helemaal nieuw. Heb toevallig vorige week 3 kilo OXI gekocht. Daarna dat andere goedje maar bestellen! Bedankt in ieder geval voor je antwoorden!

Maak je sowieso geen zorgen. Oxy is altijd handig om te hebben. Gebruik het als een soort van super effectieve sop :).

Winne2

Oxi is een reinigingsmiddel, geen desinfectans...☺

Haagse Wouter

Citaat van: Winne2 op 12-12-2017  02:22 uOxi is een reinigingsmiddel, geen desinfectans......☺

Het is een sterk reinigingsmiddel en een zwakke ontsmetter. Maar dit is al vaker besproken.

Heisenberg

Inmiddels StarSan in huis gehaald. Samen met een plantenspuit (sproeier). Met een spuitje 2,5 ml in de plantenspuit samen met 1 liter water... Sproeien maar :) :)

Rich

Wees voorzichtig met het vernevelen en/of gebruik een mondkapje. De nevel inademen is niet prettig.

Heisenberg

Citaat van: Rich op 12-12-2017  11:57 uWees voorzichtig met het vernevelen en/of gebruik een mondkapje. De nevel inademen is niet prettig.
Dat lijkt me duidelijk... Werkt wél een stuk makkelijker dan met OXI. Kan ik de verdunde Star San gewoon bewaren in de sproeifles?
Of moet alles in 1 keer op? Lijkt me van niet, maar vraag het toch eventjes voor de zekerheid!

Jeukstaardt

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  12:34 uDat lijkt me duidelijk... Werkt wél een stuk makkelijker dan met OXI. Kan ik de verdunde Star San gewoon bewaren in de sproeifles?
Of moet alles in 1 keer op? Lijkt me van niet, maar vraag het toch eventjes voor de zekerheid!

Ligt eraan met wat voor water je het hebt aangemaakt. Met hard leidingwater wordt het snel troebel en loopt de pH op en dus minder effectief.
Als je het aanmaakt met gedestilleerd water oid kun je het langer goed houden.
Op een brouwdag maak ik een verse fles van 0.7 ltr aan. Gedurende de dag desinfecteer ik daar dan van alles mee. Meestal hou ik dan de helft zo'n beetje over. Die bewaar ik dan voor de weken erna voor bijvoorbeeld desinfecteren van kranen, rubberdoppen ed bij monstername, bijvullen waterslot enz. Als ik dan een batch uiteindelijk gebotteld heb is er nog een beetje over.

Heisenberg

Citaat van: Jeukstaardt op 12-12-2017  12:42 uLigt eraan met wat voor water je het hebt aangemaakt. Met hard leidingwater wordt het snel troebel en loopt de pH op en dus minder effectief.
Als je het aanmaakt met gedestilleerd water oid kun je het langer goed houden.

Gedestilleerd water? Is hetzelfde als demiwater, toch? Kan ik liters gratis krijgen op mijn werk namelijk... Jammer, net mijn omgekeerd osmoseapparaat verkocht. Had ooit een zeeaquarium en gebruikte dat daarvoor.

Jeukstaardt

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  12:46 uGedestilleerd water? Is hetzelfde als demiwater, toch?

Volgens mij niet helemaal, maar is er prima voor geschikt.

Heisenberg

Citaat van: Jeukstaardt op 12-12-2017  12:47 uVolgens mij niet helemaal, maar is er prima voor geschikt.
Ga zometeen op middagdienst. Leeg kannetje staat al klaar :) ;)

Bedankt voor je snelle antwoord!

Jeukstaardt


Biertje1985

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  01:25 uHeb toevallig vorige week 3 kilo OXI gekocht. Volgende keer dan maar Star San bestellen! Bedankt in ieder geval voor je antwoorden!
Je bedoelt deze, toch?

Starsan inderdaad, HB (Home brew). Ik ben erachter gekomen dat dit een andere Star-san is dan de in amerika gebruikte versie, minder aggresief.
Het voornaammste bestandeel is fosforzuur.




Rich

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  12:46 uJammer, net mijn omgekeerd osmoseapparaat verkocht.

Jammer, dat is als je je wat gaat verdiepen in de brouwhobby een superding om te hebben.

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  01:25 uHeb toevallig vorige week 3 kilo OXI gekocht. Volgende keer dan maar Star San bestellen! Bedankt in ieder geval voor je antwoorden!
Je bedoelt deze, toch?


Deze mag ook, de eigenmerk versie... houd je weer een paar euro's over voor andere brouwspullen  ;)
 

Knobby

Citaat van: Biertje1985 op 12-12-2017  12:54 uStarsan inderdaad, HB (Home brew). Ik ben erachter gekomen dat dit een andere Star-san is dan de in amerika gebruikte versie, minder aggresief.
Het voornaammste bestandeel is fosforzuur.
Het is exact hetzelfde spul, maar in de EU niet gecertificeerd als desinfectant (certificering is namelijk duur).
De hobbybrouwwereld heeft geen last van dit soort regelgeving, dus verkopen ze het hier als hobby spul.
Overigens prefereer ik saniclean, is het zelfde spul maar dan weinig schuimend.

Heisenberg

Citaat van: Rich op 12-12-2017  13:38 uJammer, dat is als je je wat gaat verdiepen in de brouwhobby een superding om te hebben.
Ach ja, zo duur zijn die ook weer niet...

EBC

Citaat van: Knobby op 12-12-2017  15:40 uOverigens prefereer ik saniclean, is het zelfde spul maar dan weinig schuimend.

Met SaniClean moet je dan wel weer je gistvat volledig vol zetten. Juist omdat het niet (nou ja minder, en dan vooral bij hogere temperaturen) schuimt, en daarmee niet aan de wand plakt. Het is eigenlijk gemaakt voor CIP in professionele installaties, het heeft een langere contacttijd nodig.

Citaat van: Haagse Wouter op 12-12-2017  02:40 uHet is een sterk reinigingsmiddel en een zwakke ontsmetter. Maar dit is al vaker besproken.
Oxi is dan weer eerder desinfectans, en zwak reinigingsmiddel. pH wordt maar ca 9, en dat is laag. Maar ook met Oxi moet je je vat volledig vol zetten om ontsmetting te krijgen, en het is met een uurtje uitgewerkt.

Heisenberg

Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer...

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 13-12-2017  00:51 uIk zie onderhand door de bomen het bos niet meer...

Ja dat begrijp ik  ;)

Citaat van: EBC op 12-12-2017  23:14 uOxi is dan weer eerder desinfectans, en zwak reinigingsmiddel.

Ik denk dat EBC mis is en het heeft omgedraaid, OXI heeft juist een zeer beperkte ontsmettende werking  :biersmile:

mbroek

Citaat van: Heisenberg op 12-12-2017  11:01 uInmiddels StarSan in huis gehaald. Samen met een plantenspuit (sproeier). Met een spuitje 2,5 ml in de plantenspuit samen met 1 liter water... Sproeien maar :) :)

Gebruik gedestilleerd water, met gewoon water is het maar kort houdbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.