Eerste RIS brouwen

Gestart door IPA, 13-01-2018 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

IPA

Dag beste medebrouwers,

Met mijn brouwclubje hebben we nu een stuk of tien bieren gebrouwen en de laatste was de 'Robuuste Rookporter' uit het boek van Adri Otte. Dit smaakte naar meer. Tegelijkertijd ben ik deze winter meer zwaardere en rokerige bieren gaan drinken. Hemel en Aarde van De Molen is geweldig. Tijd om meer van zulke bieren te brouwen, tijd voor een russian imperial stout.

In de wereld van de zware bieren zie ik veel verschil in zoetheid. Waar ik nu erg benieuwd naar ben is waarom sommige bieren beduidend zoeter zijn dan andere. Dit staat mij persoonlijk een beetje tegen. Hoewel er waarschijnlijk 100 redenen zijn ben ik benieuwd waar de belangrijkste redenen waarom sommige zware bieren zoeter smaken. Ligt dit aan het maischen en worden er meer onvergistbare suikers omgezet? Of ligt het aan de keuze van de gist en gisten sommige verder door?


Verder ben ik op zoek naar een recept voor een bier zoals Hemel en Aarde: simpel gezegd turf, rook, "goed kauwen" en hoog alcoholpercentage. Heeft iemand tips?


Alvast bedankt,
Koen

Jacques

Citaat van: IPA op 13-01-2018  18:09 uWaar ik nu erg benieuwd naar ben is waarom sommige bieren beduidend zoeter zijn dan andere.
Koen

Meer restsuikers maar ook meer esters. Restsuikers hebben overigens een lage zoetkracht.
De gistkeuze is belangrijk. Er zijn gisten die verder uitgisten. En er zijn gisten die veel esters aanmaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.