Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Geen druk op flessen  (gelezen 313 keer)

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geen druk op flessen
« Gepost op: 11-12-2017 13:44 u »
Hi,

We hebben laatst 80 champagneflessen (met kurk) afgevuld met zwaar bier van 11%, waarbij we tijdens het gisten 2 verschillende gisten hebben gebruikt. De Wyeast Belgian Abbey Ale, en een droge gist van Fermentis (S33).

Na 4 weken warm staan en af en toe schudden nog altijd geen enkel koolzuur te bekennen op de flessen met Wyeast, terwijl de Fermentis goed koolzuur hebben. Dit is nogal vreemd uiteraard, nog niet eerder tegengekomen.

Ik wil nu gaan testen door 3 flessen (zonder koolzuur) open te maken en in 1: beetje gist toevoegen 2. beetje gist en suiker toevoegen 3. beetje suiker toevoegen.

En vervolgens deze keer met een kroonkurk de boel te sluiten.

Verder nog tips?

Gr,
Berry

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Geen druk op flessen
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2017 14:31 u »
Wellicht zou je de tags eens door kunnen akkeren voor een tip.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2017 15:02 u »
Nog eens suiker toevoegen?
Je hebt immers al bottelsuiker toegevoegd die niet omgezet is omdat de gist niet meer vitaal was.
Door nu een beetje gist toe te voegen gaat die bottelsuiker wel vergisten en als je dan nog wat extra suiker toevoegd gaat die ook vergisten en dan kan het teveel worden.
Bij zo'n zware bieren beter meteen bij het bottelen iets bottelgist toevoegen voorkomt veel problemen.

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2017 18:06 u »
Nog eens suiker toevoegen zie ik meer als probeersel, maar inderdaad, paar korrels gist zal waarschijnlijk het beste resultaat opleveren. Bijkomend probleem is dat we niet alle flessen met verschillende gist (80% wel) van elkaar hebben gesplitst, dus is er een manier om te zien of er al koolzuur op de fles zit, en zo niet, welke tip bestaat er om flessen waar al koolzuur op zit weer dicht te maken zonder koolzuurverlies.

Tags: