Hallo allemaal, Richard hier

Gestart door Baaper, 10-12-2017 09:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baaper

Beste allemaal,

Al enige tijd kijk ik mee op jullie forum en het heeft me al veel goede hulp en mooie tips opgeleverd. Waarvoor mijn dank! Mijn naam is dus Richard, woon in Didam en ben 29 jaar. In het dagelijks leven ben ik basisarts en vanaf aanstaande februari zal ik afstuderen als huisarts. Bij een relatief stressvolle baan is het heerlijk om me op iets heel anders te storten op vrije momenten.

Drie jaar geleden kreeg ik van mijn vriendin een set om bier te maken voor kerst, ze had het niet helemaal begrepen en gaf me een navulverpakking van de Hema. Na hard te hebben gelachen, en haar te hebben bedankt voor het schitterende cadeau, is het pakketje in een la verdwenen. Een klein half jaar terug vond ik het pakketje wat toen al een half jaar over de datum was. Omdat ik het ook weer zonde vond om het weg te gooien heb ik de kasten geplunderd en een paar tientjes uitgegeven voor de ontbrekende zaken als een gistfles en een waterslot. Na veel getob en geknoei, oa omdat ik pas na het koken ontdekte dat ik geen trechter had, zat er dan toch een bruin goedje in de fles. Toen de volgende dag bleek dat zelfs dit 3 jaar oude gist nog fors gebubbel wist te produceren was ik stiekem toch een beetje trots. Een klein maandje later eindigde we met een kleine 4 liter bruin en waterig goedje met echt veel teveel schuim. Lekker was het niet, maar het was wel degelijk drinkbaar bier! Niemand werd er ziek van dus dat was al helemaal een bonus. Hierna heb ik hetzelfde proces nog eens herhaald met een identiek setje en de verbetering tussen de eerste en tweede batch was opvallend. Nog steeds waterig, en voor de professionele hobbybrouwer waarschijnlijk een smerig goedje, maar voor mij was het fantastisch dat ik dit bij elkaar had weten te mengen.

Dat smaakte naar meer en ik heb recent extra spullen aangekocht. De laatste twee weken hebben wat dat betreft in het teken gestaan van het uitproberen hiervan. In eerste instantie heb ik een extract uitgeprobeerd wat nu staat te gisten. Echter extractbrouwen neemt toch een aantal boeiende stappen weg van het geheel wat mij betreft.

Al met al weet ik nog bar weinig van de processen en hoop ik veel te leren door enerzijds te doen en anderzijds door hier mee te kijken in de keuken van de ervaringsdeskundigen, met als doel steeds beter bier te kunnen maken.

Groet,
Richard

tdp

Richard,

Mooie introductie! Of hobbybrouwen geheel stressvrij is, betwijfel ik, maar het heeft voor mij wel een kalmerende werking in ieder geval!

Veel plezier met deze nieuwe hobby! Pas alleen wel op voor het besmettingsgevaar, hier is nog geen medicijn voor ;)

Baaper

Dankjewel! Zeg dat, vooral toen ik er halverwege achterkwam dat ik geen trechter had kwam de stress wel even opzetten!  ;D

Rich

Welkom, hier ook een Richard. Met ons als opleider en met alle standaarden die hier te vinden zijn kom je vast je zelfstandige brouwweek wel door ;) Waar doe je de opleiding?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.